Recenze ASUS RX470-4G ROG Strix

Grafické karty s libovolným GPU firmy AMD/ATI (např. Rage, Radeon).

Moderátoři: morke, Walker1134, Wilik

Odpovědět
winycz
Začátečník
Začátečník
Registrován: 17. lis 2012

Recenze ASUS RX470-4G ROG Strix

Příspěvek od winycz »

PŘEDSTAVENÍ A POPIS:

Připravil jsem si pro Vás recenzi na grafickou kartu ASUS RX 470 v provedení Strix.
Jedná se o grafickou kartu vyšší střední třídy založené na 14nm FinFet architektuře Polaris10 . RX470ka je stejně jako RX480ka tvořená jádrem Ellesmere, které má 2048 shaders jednotek, jímž sekunduje 4096MB GDDR5 pamětí, které komunikují po 256 Bitové sběrnici s propustností až 211.2GB/s.

Grafické jádro pak boostuje až k 1250MHz v defaultním gaming módu (1270 OC mode), GDDR5 paměti jsou zde od Hynix a jsou přetaktovány na 1650MHz (6600MHz efektivně). Tohle vše pak komunikuje se zbytkem počítače pomocí PCI-E 3.0 sběrnice.

Obrázek

Provedení grafické karty je velmi atraktivní, barevné provedení chladiče je černé s podsvíceným logem „ROG“, u kterého si můžete zvolit barvu, či způsob svícení. Ventilátory zde máme dva s logem „ASUS“ a „ROG“. Zajímavé pak je, že nikde na grafice nenajdete jako dříve logo „Strix“ či cokoli napodobující soví oči. Chladič je velmi masivní a rozměry grafické karty pak činí 24.2cm na délku, 12.9cm na šířku a 4.2cm výška.

Obrázek

ASUS u této grafiky použil chlazení DirectCU II tvořeno dvěma heatpipe trubicemi, které odvádí teplo od jádra a žebrování spolu se dvěma „Wing-blade“, které jsou větší než například u RX480/GTX1060 ROG Strix. Dále nalezneme malý heatsink na napájecí kaskádě, který je taktéž ofukován jedním z těchto dvou ventilátorů, avšak paměti zde nemají své chlazení. Chlazení DirectCU II se vyznačuje hlavně patentovanými „Wing-blade“ ventilátory, pro které je specifické proudění vzduchu s tlakem vzduchu větším o 105% a přitom jsou tišší než ventilátory referenčních karet. Samotné chlazení se pak vyznačuje o 30% nižšími teplotami a 3x tišším chlazením vůči referenčnímu provedení. Již tradiční vlastností chladičů Strix je, že do teploty 59°C (u RX470/480) se neroztočí ventilátory. Při prohlížení internetu, sledování filmů videí, hraní nenáročných her a podobných graficky nenáročných činností se grafika prakticky neroztočí. Pokud dosáhne hranice 59°C, tak se pouze mírně roztočí ventilátory čehož si nejspíš nikdo ani nevšimne. Toto záleží také na air-flow v použité PC skříni.

Obrázek
Obrázek
Výstupy grafické karty tvoří: 2x DVI-D, 1x HDMI a 1x Display Port.

Avšak RX470 má pouze o 256 stream procesorů méně oproti RX480, tak napájení je zde tvořeno 5+1 napájecími fázemi (RX480 ROG Strix 7+1) ze Super AlloyPowerII komponentů, které se vyznačují 2x tiššími cívkami, kondenzátory s 2,5x delší životností, mosfety s 20% nižšími teplotami a vyšší účinností oproti předchozí generaci. Slabší napájecí kaskádě pak napovídá i 6-ti pinové externí napájení.
Další velmi zajímavou novinkou je 4-pinový konektor pro připojení externího ventilátoru v bedně což znamená, že grafika si může libovolně ventilátor k ní připojený regulovat dle vlastních teplot.

Nejzajímavější novinou, kterou ASUS u těchto nových karet vyzdvihuje je Auto-Extreme technology, jde hlavně o prvního výrobce s plně automatickou výrobou grafických karet bez zásahu člověka a bez použití tavidla, tento způsob zvyšuje zejména životnost karet, až o 50% nižší příkon grafické karty, dokonale hladké PCB, samozřejmostí je pak vyšší výkon a vyšší stabilita grafických karet.

Tzv. Features jimiž se grafika vyznačuje:
V první řadě to bude podpora DirectX 12 s Asynchronními shadery, OpenGL 4.5, Vulkan, Mantle,podpora Virtuální Reality (VR) a AMD FreeSync.

BALENÍ:
Balení je velmi jednoduché, uvnitř krabice nalezneme samotnou grafickou kartu, optický disk se softwarem, dva suché stahovací popruhy na kabely, polepy na grafickou kartu, papírové manuály a kupon do hry World of Warships. Balení bych vytkl, že neobsahuje nálepku na PC skříň.

Obrázek

BENCHMARKY A CHOVÁNÍ KARTY:
Veškeré hry a benchmarky nyní testuji na 4k IPS monitoru ACER K242HQK avšak v rozlišení 1920x1080 při 60Hz pro srovnání s GTX1060 a RX480. Vše běží s procesorem Intel Core I7 6700k přetaktovaném na 4,6GHz předpokládám, že ne každý bude tvořit sestavu s taktovýkonným procesorem ke grafice ze střední třídy, je tedy možné, že se slabšími procesory mohou být výsledky odlišné nebo spíše nižší.

Nastavení detailů her budu využívat výhradně nejvyšší, tedy stejné, jako u mých předchozích recenzí na GTX1060 ROG Strix a RX480 ROG Strix.

Záznam průběhů snímků neboli benchmarkování zaznamenávám pomocí aplikace FRAPS a pro API Mantle a Vulkan používám presentmon.

Obrázek

Osa X znázorňuje dobu dobu testování, Osa Y pak snímky za vteřinu (FPS).

Battlefield 4
Tuto hru jsem testoval na mapě Siege of Shanghai v multiplayeru, cca 10ti minutový gameplay, střílení z automatických zbraní sniperů, či jízda a střílení v tanku. Testoval jsem hru v obou Api jak DX11, tak Mantle.

Obrázek
Obrázek
Mantle měl v případě RX470 pouze minimální nárůst výkonu, než-li u RX480.

Crysis 3 – Hru jsem testoval na mapě „panorama“ v multiplayeru, stejně jako u RX480/GTX1060.

Obrázek
Obrázek


GTA V – v gtačku jsem jezdil po městě i mimo město autem ve vysoké rychlosti, nehody střílení, taková 10ti minutová všehochuť.

Obrázek
Obrázek

Nejnovější Needfor Speed 2016 - Zvolil nejvyšší možné nastavení detailů s TAA vyhlazováním, gameplay bylo online ježdění autem po městě, nárazy i driftování s protáčením kol a kouřem.

Obrázek
Obrázek

Rise of Tomb Raider – Pro testování jsem využil vnitřního benchmarku obsaženého ve hře, testoval jsem hru pod oběma rozhraní DX11 a DX12.

Obrázek

Ač se průměrné snímky zdají být velmi dobré, hra dropovala ve třetí scéně až k 1FPS z důvodu nedostatečné VRAM. Využito bylo totiž 3948MB grafické paměti, tedy jistě přetékala.

Ashes of the Singularity – u této hry jsem opět využil vestavěného benchmarku pod oběma Api DX11 i DX12

Obrázek
Obrázek

DOOM - hru jsem testoval pouze volně dostupnou demoverzi na steamu, gameplay zahrnoval vnitřek budov, tak i venkovní bitvy. Použil jsem ultra preset s nejvyšším vyhlazováním 8xTSSAA (8xTX). Nightmare detaily jsem nemohl nastavit, hra mi je blokovala z důvodu nízké grafické paměti.

Obrázek
Obrázek

Thief – hru jsem testoval pomocí vestavěného benchmarku na Very high preset.

Obrázek

CHOVÁNÍ GRAFICKÉ KARTY:
Grafika by měla při defaultním nastavení boostovat až ke 1250MHz, skutečnost ale byla horší, grafika velmi narážela na TDP limit. V průměru grafika například v Rise of Tomb Raider pod DX12 běžela v průměru na 1100MHz přičemž se k 1250MHz ani nepřiblížila.

Spotřeba celé sestavy se při statické scéně v Unigine Valley 1.0 ustálila na 223W
Při hraní hry Dota 2 ve 4k rozlišení vyskočila až ke 281W což by dávalo smysl, neboť hra využívá více procesor.

Chování grafické karty si ukážeme na několika testech:

Obrázek
Obrázek
Rise of Tomb Raider pod DX12. Frekvence jádra boostovala až k 1170MHz,ve kterých se neudržela, v průměru to pak bylo kolem 1100MHz. Maximální teplota GPU dosáhla 65°C při kterých se ventilátory točily na 60% (1752 ot/min). Hra potřebovala pro svůj běh ve špičce 3948MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek
Rise of Tomb Raider pod DX11 běželo jádro v průměru 1106MHz, což je víceméně stejný případ jako pod DX12. Maximální teplota dosáhla hodnoty 64°C při 61% (1752 ot/min) otáček ventilátoru. Ve špičce si hra vzala 3897MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek
V Ashes of the Singularity pod DX12 běželo jádro v průměru na 1086MHz při maximální teplotě 66°C, kterým náleželo 60% (1755 ot/min) otáček ventilátoru. Hra potřebovala maximálně 3592MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek
V Ashes of the Singularity pod DX11 běžela grafika v průměru na frekvenci 1083MHz při maximální teplotě 65°C, které náleželo 60% (1750 ot/min) otáček ventilátoru. Hra využila maximálně 3513MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek
Ve hře Battlefield 4, se frekvence GPU držela v průměru na 1135MHz. Maximální teplota jádra dosáhla 68°C a i při této teplotě běžely ventilátory na 60% (1747 ot/min) otáčkách. Hra si vzala maximálně 3258MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek
Ve hře Crysis 3 se karta chovala následovně. Průměrná frekvence jádra 1133MHz při maximální teplotě 69°C, kterým náleželo 60% (1755 ot/min) otáček ventilátoru. Maximální využití grafické paměti pak dosáhlo 2576MB.

Obrázek
Obrázek
V UnigineValley 1.0 na ExtremeHD předvolbu běželo grafické jádro v průměru na 1127MHz při maximálních 72°C, kterým náleželo 61% (1769 ot/min) otáček ventilátoru. Benchmark využil maximálně 1769MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek
V 3Dmarku TimeSpy pod DX12 běželo grafické jádro v průměru bez mezifází, kdy se přepínaly jednotlivé benchmarky na 1099MHz, teploty dosáhly až 68°C při 60% (1767 ot/min) otáčkách ventilátoru. Grafické paměti zde bylo využito maximálně 2865MB.

Obrázek
Obrázek
V 3Dmarku FireStrike pod DX11 nastala situace mírně jinačí, grafické jádro boostovalo v průměru na 1060MHz s maximální teplotou 70°C, které náleželo 61% (1769 ot/min) otáček ventilátorů. Benchmark využil ve špičce maximálně 2208MB grafické paměti.

PŘETAKTOVÁNÍ A SYNTETICKÉ TESTY

Grafickou kartu jsem taktoval pomocí utility ASUS GPU Tweak II. Kvalita ASIC mé karty je 77,1%, což je slušné.

Obrázek

S touto grafickou kartou mám potíže v podobě throttlování, buď výrobní vada, či špatný bios. Dle mého tipu je to přehříváním se napájecí kaskády. Každopádně, když při defaultním nastavení taktů zvýším pouze power target limit ať už jen o 10% nebo na maximum 125% grafika po nějaké době srazí frekvenci GPU na 300MHz. Hledal jsem spojitost s teplotou jádra, ale stejného podtaktování nabývalo při teplotách 70°C na jádře občas při 76°C zkrátka nezáleželo to na teplotě jádra.
Přetaktování jsem prováděl za extrémních podmínek a to při otevřeném okně s otevřenou bočnicí, kdy venku byly -2°C a na grafice se ventilátory točily na 100%. Tedy jde spíše o ukázku, ačkoli nejspíš tohle bude ojedinělý případ, tedy výsledků po přetaktování, kterých jsem dosáhl já s velkou pravděpodobností dosáhnete i bez praktikování těchto extrémních metod jako já.

Jako první za těchto podmínek jsem zvýšil power target limit na 125%, frekvenci jádra jsem při zvýšení napětí o +15mV posunul na 1320MHz, dál jsem nepokračoval, protože hned po prvním testu mi bylo jasné, že je to naprosto zbytečné, neboť grafika stejně boostovala nejvýše k 1272MHz, zde ji zarazil power limit. Grafické paměti to již bylo jiné kafe, povedlo se mi je přetaktovat až o 900MHz efektivně a to na 7500MHz efektivně.

V grafu níže se můžete podívat, jak se chovala frekvence grafického jádra při benchmarku TimeSpy. Graf je očištěn od mezifází při přepínání jednotlivých scén. Bohužel to opravdu není rovná křivka na 1320MHz.

Obrázek

A nyní tedy benchmarky:

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Výsledky po přetaktování ve hrách Thief, Ashes of the Singularity a Rise of Tomb Raider máte výše mezi testy her.

Zde v tabulce je % nárůst výkonu po OC ve hrách a benchmarcích.
Obrázek

AURA PODSVÍCENÍ

Podsvícení grafické karty není novinkou, ale AURA podsvícení ano. Tato grafika má tzv. AURA podsvícení, kdy barvy a režim podsvícení nezáleží na výrobcí, ale dá se řící, že čistě na uživateli. Ke grafice totiž dostanete utilitku AURA (Graphicscard) ve které si pak nastavíte barvu či režim podsvícení grafické karty.

Obrázek

Máme zde tedy na výběr, statickou barvu, kterou si můžeme vybrat a nastavit i jas neboli jak moc má svítit, breathing neboli dýchání, Stroboskopický efekt, cyklus ve kterým se mění barvy a nebo speciální efekty do kterých spadá blikání dle hudby, či barva dle teploty grafického jádra.
Některé z nich si ukážeme na následujícím videu.

RX470 AURA

HYBRIDNÍ CROSSFIRE X

Před samotným závěrem tu pro vás mám takovou zajimavost a to hybridní CrossfireX RX480 ROG Strix společně s RX470 ROG Strix. Zajisté jste si mohli všimnou, že se v testech 3D Mark TimeSpy a UnigineValley 1.0 ExtremeHD vyskytly srovnávací testy s RX480+RX470. Byl to právě pokus s těmito grafikami.

Obrázek


ZÁVĚR A SHODNOCENÍ

Grafická karta ASUS RX470-4G ROG Strix je opravdu perfektní grafická karta v poměru cena cena/výkon. Na grafiku v ceně kolem 6000kč má velmi vysoký tovární výkon jen pár % pod RX480, kterou se dá říct, že po přetaktování dohání. Ačkoli mám zrovna špatný kousek, tak jsem měl možnost přetaktovat i jiné kusy ASUS RX470-4G ROG Strix a nárůst výkonu po přetaktování byl opravdu obrovský. Však i s touhle kartou byl nárůst v jednotlivých hrách a benchmarcích více jak 10%, což opravdu není špatné.

Velikou výhodou této karty je podpora rozhraní DirectX12 s Asynchronními shadery a také API Vulkan i Mantle, které mají výrazný nárůst výkonu oproti rozhraním jako DX11 či OpenGL. Abych to tak zhodnotil tak vzhledem k výborné podpoře DX12 a alternativních API je tato karta velmi dobrá do budoucna. Teď už můžeme doufat, že takových her přibude.

Dále oceňuji atraktivní vzhled a AURA uživatelsky nastavitelné podsvícení grafické karty.
Vzhled karty je opravdu nádherný, ač mi zde chybí back-plate.

Pro některé bude i oříškem taktování, originální bios umožňuje navýšení power target limitu o pouhých 25% na 125%, avšak existují zde i jiné biosy, které toto omezení posouvají na 150% tedy o další 25% více, ale berte v potaz, že je to riskantní. Již s navýšením power targetu o 25% a přetaktováním pamětí se dostanete výkonnostně nad výkon referenčních RX480, které mají však silnější napájecí kaskádu pravděpodobně i lépe chlazenou a 8-mi pinové napájení na rozdíl od 6-ti pinového u RX470, hrozí tedy možnost poškození jak grafické karty, tak i základní desky vzhledem k většímu odběru z PCI-E slotu.

Co se týče provozních vlastností karta je velmi výborná, v zátěži grafickou kartu mírně uslyšíte, ale zajisté to nikoho rušit nebude. Spotřebu jsem taktéž zmínil, ta je opravdu nádherná pod 300W celé mé sestavy.

Cenově se tento model pohybuje kolem 6000kč a v závislosti na prodejci k ní dostanete dárek. Na CZC.cz nyní kartu koupíte za necelých 5600kč a dostanete k ní kupon na stáhnutí nové hry Hitman případně u jiných prodejců i s myší ASUS Cerberus. Za cenu 5600kč se pohybuje mezi těmi úplně nejlevnějšími modely RX470.

Obrázek

Na závěr bych chtěl poděkovat českému zastoupení ASUS za poskytnutí této grafické karty na recenzi!
Odpovědět

Zpět na „AMD/ATI grafické karty“