Registrace  •  FAQ  •  Pravidla fóra  •  Uživatelské blogy  •  PCTuning.cz  •  Hledat  • Přihlášení
 • Informace o udělených trestech jsou v patřičném důležitém tématu, více viz Pravidla.

Právě je so 3. prosinec 2016, 22:51

Zobrazit příspěvky bez odpovědiZobrazit aktivní témata



Čas je uváděn v UTC + 1 hodina


Toto téma je zamknuté, nemůžete editovat nebo odpovídat na příspěvky.  [ 13 příspěvků ] 
Autor Zpráva
 Předmět: FAQ Radeony X1300-X1950
PříspěvekZaslal v: st 15. březen 2006, 23:43 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
Toto je FAQ zaměřený na grafické karty ATi Radeon X1xxx a vše, co s nimi nějak souvisí. FAQ je v neustálém vývoji; na většinu úprav, doplnění apod. není upozorňováno, takže co v něm nenajdete dnes, můžete najít zítra. A za všechny připomínky, nápady, zkušenosti a rady pro řešení problémů budu rád - můžete mi napsat PM, nebo přímo sem do threadu.

Díky předem :-)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Upozornění:

1. Tento FAQ je určen primárně jako soupis nejčastěji žádaných informací určený pro běžné uživatele. Není určen pro komerční záležitosti.
2. V souvislosti s tím si nepřeji, aby jeho části byly citovány bez přímého odkazu na tento FAQ, případně bez souhlasu autora (tzn. bez mého souhlasu).
3. Neručím za pravdivost a aktuálnost informací. Ačkoli se snažím FAQ aktualizovat, spousta věcí (a tím myslím HW i SW) se stále mění a není v mých silách denně kontrolovat všechny odkazy, specifikace apod., ověřovat konkrétní HW komaptibilitu/nekompatibilitu.
4. Ve FAQ ponechám i problémy, které jsou již vyřešeny a dávno nejsou aktuální. Vždycky se může objevit uživatel, který používá starší ovladač, nebo již nedostupný model grafické karty a narazí na problém...
5. S tím souvisí jedna záležitost - po přečtení tohoto FAQ může mít běžný uživatel dojem, že grafické karty série X1x00 jsou hardwarově i softwarově naprosto nekomaptibilní, neběhá na nich prakticky žádná hra a ovladače plné chyb nelze prakticky ani nainstalovat :-) Je to opravdu jen dojem a je jednak způsobený tím, že v seznamu ponechávám již zmíněné dávno vyřešené problémy a v druhé řadě jde o to, že zde není jiný seznam, který by se zaobíral jinou generací karet, nebo kartami jiného výrobce, se kterým by se dalo objektivně porovnat

Všem čtenářům přeju, aby tu našli odpovědi na své otázky. Snažil jsem se zahrnout i nějaké praktické a zajímavé informace "navíc". Takže pokud se vám FAQ líbí, nebo vám v čemkoli pomohl, můžete mi to napsat. Vaše názory mi mohou pomoci v jeho budoucím rozvoji.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktuální přehled modelů grafických karet řady X1xxx / R(V)5xx, najdete > ZDE <

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Thready související s těmito tématy najdete v rozcestníku


Sekce FAQ:
-> 2D, video a multimédia
-> Hardware - obecné problémy a dotazy
-> Ovladače a software -> 3D a hry
-> CrossFire a Gemini
-> Technologie

_________________
Neberte mě vážně, jsem prý uplacený Nvidií ;-)


Naposledy upravil no-X dne út 14. srpen 2007, 18:11, celkem upraveno 44x.

 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: pá 17. březen 2006, 17:58 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
2D, video a multimédia

V následující hardwarové kombinaci nefunguje TV-out

- Radeon X1xxx
- CRT monitor nebo analogově propojené LCD
- televize

TV-out nelze aktivovat, případně se vypne obraz na monitoru

Řešení: Radeony mají primární a sekundární analogový výstup. Sekundární je sdílený pro TV-out, což znamená, že pokud používáte analogový monitor a televizi, je třeba, aby monitor byl připojen k primárnímu výstupu. Bylo zvykem, že primární výstup je ten vlevo (pokud sedíte před počítačem). Na sérii X1x00 je (u referenčních karet) primární výstup vpravo. Tzn. pokud vám TV-out nefunguje jak bylo popsáno (ani po zapnutí force TV detection), vypněte počítač, připojte monitor k druhému konektoru, restartujte a TV-out pojede. Ověřeno na X1800 a X1900. Pravděpodobně to bude stejné i na X1300, X1600. Teoreticky by se to mohlo týkat i starších Radeonů, pokud výrobce nepoužil ref. návrh a konektory prohodil.


Při zapnutí TV-out obraz na televizi mám, ale místo videa je černá plocha

V nastavení videa si zapněte, případně podle vlastní potřeby nastavte, tzv. "Theater mode" ("režim divadlo").


TV-out i video funguje, ale kam zmizely titulky?

Nikam :-) Pouze je třeba použít software, který umí titulky zobrazovat nejen na primárním zobrazovacím adaptéru. Například oblíbený DivX G400 (původně určený pro kartu Matrox G400, která jako první přinesla možnosti dvou nezávislých obrazových výstupů).


Jaká rozlišení pro TV-out podporují Radeony řady AVIVO?

Pro HDTV (component/YPbPr) jsou to všechna běžná rozlišení (až 1080i) s možností uživatelského nastavení dalších specifických. Více zde.


Co je to AVIVO?

[oficiální thread PCTf]

AVIVO je zkratka označující soubor různých technologií týkajících se primárně 2D a videa. Spadá do ní několik kategorií (capture-encode-decode-display):

1. Capture (záznam, nahrávání videa) - podporovány jsou čipy Theater 550PRO a 650PRO:
- automatic gain control (automatická regulace úrovně signálu)
- 12bit ADC (12ti bitové analogově-digitální převodníky)
- 3D comb filtering (separace barevné a jasové složky podle analýzy za sebou následujících snímků; u T650PRO s lepší HW akcelerací)
- hardware noise reduction (redukce obrazového šumu, hardwarově u Theater 550/650PRO a všech čipů řady R5xx/RV5xx)
(T550PRO je samostaný čip pro TV-karty, T650PRO navíc obsahuje rozhraní k propojení s grafickým čipem, takže ho lze použít i na All-in-Wonder kartách)

2. Encode / Transcode (komprimace videa)
- u T550PRO / 650PRO plně hardwarová komprese do MPEG2
- u grafických čipů (R5xx/RV5xx) v současné době softwarově s využitím AVIVO Video Converter

3. Decode / Playback (přehrávání videa)
- hardwarově akcelerované přehrávání videa formátů:

MPEG1/2 (DVD), HD-MPEG2 - pro plnou akceleraci je třeba použít PowerDVD, PowerCinema nebo ATi MultiMedia Center / DVD decoder

MPEG4 (DivX) - pro akceleraci je třeba použít DivX player. Můžete použít i pro podobné formáty (např. XviD). Pokud by je DivX player neakceptoval, můžete zkusit použít FourCC changer

WMV, HD-WMV - pro plnou akceleraci si nainstalujte Windows Media Player 10, záplaty od Microsoftu (Digital Rights Management /česká verze/ a WMV patch. V ovladačích (CatalystControlCenter) už jen zkontrolujte, že máte zaškrtnutou akceleraci WMV. Akceleraci lze používat i s jinými přehrávači (např. media player classic), ale zatížení procesoru bude mírně vyšší.
Update: Místo WMP10 můžete zkusit WMP11beta, ke kterému již není nutné instalovat zmíněné microsoftí záplaty .

h.264 - pro akceleraci údajně stačí aktuální QuickTime, ATi doporučuje CyberLink h.264 decoder (Trial či placená verze za $15)

RealVideo9 - akcelerovaný post-processing ("FullStream") s verzí RealOne Player dodávanou na CD u grafické karty

Samozřejmě zůstává základní hardwarová podpora pro všechny starší formáty (tj. YUV->RGB, tedy základní color-space conversion podporovaná na HW úrovni od Mach64, rozšířeně přes pixel shader od R8500), jako jsou např. IndeoVideo.

Pro akceleraci a post-processing všech formátů jsou podporovány všechny technologie předchozích Radeonů (YUV-RGB, MotionCompensation, iDCT, Adaptive Deinterlacing, FullStream DeBlocking, VideoShader) s přidáním nových formátů deinterlacingu (multi-vector adaptive deinterlacing využívající technologii SERA motion-detection převzatou z čipu Xilleon, za jehož vývojem stojí firmy NxtWave a CuTe solutions, které ATi koupila), noise-reduction (redukce šumu), a vylepšený video-scaler (filtrování zvětšeného/zmenšeného obrazu s adaptivním doostřením obrazu).

4. Display (zobrazení) - Radeony X1xxx nativně podporují výstupy:

D-Sub (2x) - 2x 10bit RAMDAC
Dual-link DVI (2x)
TV-out (S-VHS/composite)
component output ("HDTV" / YPrPb)

Rozdílů oproti předchozím čipům je vcelku dost (popsaná zlepšení jsou použita i při zpracování a zobrazení ve 3D):

10bit display engine - zpracování veškerého obrazu s precizností deseti bitů na barevnou složku (tedy 30bit RGB, tj. >miliarda barev). Týká se gamma-correction, colour-correction a video scaleru. Podobné jako u Matrox Parhelia 512.

6/8/10/12/16bit output - formáty výstupu pro různé zobrazovací adaptéry. Display engine používá 10bit preciznost. Pro běžné displeje je pak přes temporal/spatial dithering převeden na 6bit nebo 8bit formát. Pro high-end 16bit displeje je obraz převeden do 16bit spektra, ale 10bit preciznost zůstává.

Dual-link DVI - tj. DVI, které dokáže přenášet dvojnásobné množství dat. Protože je po DVI obraz přenášen digitálně (datově), jsou rozlišení a obnovovací frekvence omezené datovou propustností DVI. Dual-link DVI nabízí dvojnásobnou přenosovou rychlost, tedy až dvojnásobné rozlišení pro digitální výstup, díky čemuž je možné na jedné kartě provozovat i dva třicetipalcové LCD displeje.

enhanced TV-out - TV-out byl převzatý z čipu Xilleon a měl by nabízet lepší kvalitu obrazu, než starší řešení.

on-chip HDCP support - grafické čipy nesou potřebnou výbavu pro manipulaci s chráněným videem. Pro HDCP na úrovni grafické karty jako celku je třeba i podpora ze strany výrobce karty (čip na PCB)


Je AVIVO video decoding/processing engine čistě hardwarový?

V souvislosti s Cat. 5.13 se objevil názor, že ATi používá SW cadence detection. Šéfredaktor serveru Beyond 3D, Dave Baumann, provedl měření zátěže CPU a došel k závěru, že podle poklesu jeho vytížení v těchto testech je velmi nepravděpodobné, aby cadence detection probíhala softwarově. Požádal tedy o vyjádření ATi, které jeho domněnku potvrdilo:
Citace:
With respect to your questions, the Avivo functions are a mix of shader code and fixed-function hardware. We've taken both silicon blocks and software algorithms from our Xilleon DTV team and either converted those software algorithms to shader code or used them directly on the same fixed-function hardware. This is how we were able to very quickly go from nothing to nearly everything in HQV: we already had much of the work done on the Xilleon side.

With respect to CPU load, I'm not quite sure what you're getting at. Are you referring to lower CPU load on a post 5.13 driver with the Avivo features? If that's the case, what you're seeing is that the GPU (not CPU) is analyzing the frames of the video, and from there it's deciding which cadence is being used. This is similar to the way a high-end TV would process a signal (not surprising, as it's partially Xilleon DTV algorithms in use).

You'll see for instance that a 3:2 pulldown detection takes about 3-4 frames (as few as is technically possible) before the cadence is detected (the HQV "race car" clip is a good example).


Kde najdu další informace o ATi AVIVO?

V recenzi na Beyond 3D


Jaký je rozdíl mezi čipy Theater 550PRO a 650PRO?

Největší především v tom, že T550PRO neobsahoval interface (rozhraní) pro přímou komunikaci s grafickým čipem; tzn. byl určen výhradně na samostatné video-karty, kdežto T650PRO toto rozhraní již má a může být použit i na sérii All-in-Wonder. Dalšími rozdíly jsou vylepšená podpora pro SECAM a lepší HW podpora pro 3D comb filtering.


Jaká rozlišení videa v h.264 umějí Radeony X1xxx akcelerovat?

X1300 series: 480p/576p
X1600 series: 720p
X1800 series: 1080p
X19x0 series: 1080p (+)

Mám dojem, že jsem kdesi četl, že nejde o definitivní hodnoty, ale na zdroj se už opravdu nepamatuju :-(


Potřebuji přehrát h.264 o vyšším rozlišení, než grafická karta podporuje...

Použijte softwarový coreAVC dekodér. Zde si stahněte avc win 32 archiv (dekodér) a tcpmp win32 archive (nejnovější verzi; je to přehrávač). Dekodér pak rozbalte do adresáře s přehrávačem - to je vše. Tento dekodér má nejnižší HW nároky, ale i tak je do jisté míry závislý na grafické kartě (např. Matrox G400 nestačí; z Radeonů by měl myslím stačit jakýkoli)


S Catalyst 6.4 nefunguje hardwarová akcelerace h.264

ATi připravili efektivnější metodu akcelerace h.264, která má mít nižší nároky na systém a použili ji místo medoty původní. Cyberlink bohužel na poslední chvíli odřekl vydání aktualizované verze dekodéru, která by byla s novou metodou kompatibilní. Podle vyjádření ATi je v současné době hledána a implementována cesta, která by umožnila použití nové efektivní metody dekomprese h.264 i se současnou verzí CyberLink h.264 dekodéru. Tento update bude součástí některé verze letních Catalystů.

Pokud před vydáním této verze Catalystů potřebujete HW akceleraci tohoto formátu, použijte Catalyst 6.3 (případně jakoukoli verzi od 5.13-6.3)

UPDATE: Od Catalyst 6.7 v PowerDVD7 hardwarová akcelerace h.264 funguje.


Které ovladače přinesly rozšířenou podporu pro video?

- Catalyst 5.10-5.12: stejné možnosti jako na X8x0, rozdíly pouze v hardwaru (dual-link DVI apod.)
- Catalyst 5.13 ("DominATion update"): zlepšení kvality i snížení zátěže CPU; akcelerace h.264
- Catalyst 6.4: lepší sharpening/denoise filter, efektivnější akcelerace h.264 (bohužel nekompatibilní s CyberLink dekodérem)
- Catalyst 6.7: opět funkční akcelerace h.264 (ověřeno v PowerDVD7)


Jak je to se sérií All-in-Wonder (AIW)? Kdy bude v ČR dostupná?

Bohužel, pravděpodobně nebudou. Karty řady AIW nevyhovují nějakým předpisům Evropské unie a z tohoto důvodu nesmějí být dováženy. Řešením by sice mohl být nákup v zahraničí, ale těžko říct, zda (či jak dlouho) bude ATi Evropské normy po SW i HW stránce podporovat, když zde nebude mít odbyt.

Na karty televizní (samostatné) se toto nevztahuje a budou dále dostupné.

_________________
Neberte mě vážně, jsem prý uplacený Nvidií ;-)


Naposledy upravil no-X dne ne 21. leden 2007, 09:27, celkem upraveno 36x.

 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: pá 17. březen 2006, 17:59 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
Hardware - obecné problémy a dotazy

(chlazení, taktování, kompatibilita, ...)


Základní info o výrobních procesech

110nm TSMC
- mezikrok (130nm / 90nm)
- ATi se 110nm procesem na některých čipech použila technologii X-architecture (RV370 / X550, X1050)
- 110nm proces naní nabízen s možností low-k dielektrika (130nm ano, u 90nm již standard)
- nepříliš úsporný (plocha čipu není výrazně menší než u 130nm)
- náchylnější na vyšší teploty
- při frekvencích blížících se 500MHz rapidně klesá výtěžnost
- ATi MAX: 525MHz pro X700XT (dodatečně sníženy spec. na 475MHz)
- nV MAX: 550MHz pro 7800GTX-512

90nm TSMC
- až o 1/3 nižší plocha (vztaženo k 110nm bez X-architecture)
- standardně low-k
- volitelně technologie výroby "Back Bias" - snižuje spotřebu cca o 20%, poprvé na Mobility X1600, dále na X1700
- volitelně strained silicon (prvně na Mobility X1700, nižší spotřeba i při vzrůstajícím množství tranzistorů)
- během nasazení při výrobě grafických čipů nebyly výraznější problémy s výtěžností
- dobře odolává vyšším teplotám (MAX cca 120°C), napětí až 1,45V
- ATi MAX: 650MHz (X19x0XTX), AIBs až 700MHz
- nV MAX: 650MHz (7900GTX), (AIBs???)

80nm TSMC
- výrobní mezikrok
- low-k, podpora pro strained silicon zatím není specifikovaná
- snížení plochy čipu o 15-19%
- dvě varianty procesu: standardní/úsporná (RV560/570), výkonná (R600)
- první varianta nezvyšuje frekvence, ale snižuje cenu a spotřebu čipu
- ATi MAX: 590MHz (RV535/X1650PRO)
- nV MAX: ???

65nm TSMC
- další generace low-k, podpora pro strained silicon
- Q2 2007


Jaké napětí tyto grafické karty používají?

X1600PRO: 1,35V (core) / 2,05V (RAM) (thx2 presscott)
X1600XT: 1,4V (core) / 2,0V? (RAM)

X1800XL: 1,1V (core) / 1,9V (RAM)
X1800XT: 1,2V (core 2D) / 1,35V (core 3D, naměřeno 1,36V) / 2,1V (RAM, naměřeno 2,2V)
X1800XT-PE: 1,4-1,45V (core 3D, naměřeno 1,44V)

X1900XT: 1,2V (core 2D, naměřeno 1,18V) / 1,45V (core 3D, naměřeno 1,38V)
X1900XTX: 1,2V (core 2D, naměřeno 1,18V) / 1,45V (core 3D, naměřeno 1,43V) / 2,1V (RAM,a naměřeno 2,06V)

thx2 OBR (naměřené hodnoty)


Jakým SW je možné taktovat nové Radeony?

OverDrive - součást CatalystControlCenter
ATi OverClocker - utilita přímo od ATi, umožňuje dosažení vyšších frekvencí, ale nižšího výkonu (existují dvě verze, novější má .exe z 25.10.2005)
ATi Tool - nezvyšuje latence jako ATi OverClocker, takže přináší vyšší nárůst výkonu po OC

podrobný článek najdete zde (PCTuning)


Jak zjistit, jestli karta podporuje monitoring teploty?

Ne všechny modely podporují monitoring teploty a s tím související záležitosti (např. regulaci otáček větráku, regulaci napětí, regulaci frekvence atp.). Pro podporu monitoringu musí být PCB karty osazeno čipem LM63 (nebo F75353S)

Obrázek

Jak je čip velký v porovnání s celou kartou a kde bývá nejčastěji umístěn, najdete zde. Pokud čip na kartě nemáte, monitoring s největší pravděpodobností nepodporuje.


Jaký vliv má 64bit / 128bit / 256bit sběrnice?

V dnešní době je datová propustnost paměťové sběrnice jedním z klíčových prvků pro dosažení výkonu. Obzvlášť vysoké nároky na sběrnici má zapnutí FSAA, konkrétně verze zvané Multi-Sampling (=MS, MSAA). Naopak vyšší nároky nejsou při vyšším rozlišení nebo anizotropní filtraci (jinak řečeno, potřebná propustnost pro vykreslení jednoho pixelu v těchto případech více/méně zůstává).

Z toho je zřejmé, že vysoká datová propustnost je třeba obzvlášť na kartách high-endových a dále ze segmentu vyššího mainstreamu - tedy takových, které mají dostatek výkonu pro použití FSAA. Naopak v low-endu není datový propustnost (a související šířka sběrnice) tak kritická.

32bit
- Grafická karta se 32bitovou sběrnicí je pro hraní her nepoužitelná. Takto úzkou sběrnici nezachrání ani HyperMemory; prostě 32bit karty jsou maximálně na 2D. Jediný, kdo si kdy v historii herních akcelerátorů mohl 32bit sběrnici dovolit, bylo PowerVR na akcelerátoru PCX, který grafickou paměť používal jen jako storage pro textury (z-buffer byl díky tile-based renderingu v jádře a frame-buffer byl umístěn v paměti primární 2D karty, ke které se přistupovalo přes PCI. To byl rok 1996. Ne 2006)

64bit
- 64bit karty mají pro 3D smysl pouze jen a tehdy, pokud podporují HyperMemory. To pak funguje tím způsobem, že se k např. ke 4GB/s (typicky 64bit, 250MHz, DDR) přičte ještě propustnost PEG 16x, kterou může jádro taktéž využívat (tzn. další 4GB/s) a výsledných 8GB/s už lze použít pro starší hry v nižším rozlišení a samozřejmě bez FSAA.

128bit
- 128-bitová sběrnice je optimum pro grafické karty se čtyřmi ROPs, jako X1300 a X1600. Přestože mnoho lidí kritizovalo, že X1600 nedisponuje 256bit sběrnicí, je faktem to, že by tomuto čipu byla k ničemu. Přepočítáme-li datovou propustnost na jednu ROP (či chceteli na jednu pipeline, či na jeden pixel shader, to je už jedno), vychází nám, že X1600XT má dokonce k dispozici dvojnásobnou datovou propustnost na jednu výpočetní jednotku oproti 256bitové X1900XT. Čím to? X1900XT má sice 256bit sběrnici (tedy dvojnásobek), ale zároveň tuhle sběrnici vytěžuje čtyřnásobek výpočetních jednotek, takže je paradoxně více vytížená, než 128bit sběrnice X1600XT.

Dokonce se dá i říct, že 690(1380MHz) paměti jsou pro X1600XT poněkud "overkill"; pro 4ROPs by bohatě dostačovalo i 500(1000MHz); sběrnici o propustnosti 22GB/s nedokáže 590MHz RV530 odstatečně vytížit a dražší paměti jsou prakticky zbytečné. Lze tedy očekávat, že pro efektivní vytížení 128bit/1400MHz bude potřeba čipu s 8ROPs (např. RV560), i když v tomto případě už se limitace sběrnicí poměrně projeví - podobně jako u X1900XT.

256bit
- 256bit sběrnice je připoužití současných paměťových modulů (GDDR3) nutností pro všechny čipy s 12ti ROPs a výše. Je ale možné čekat, že s příchodem rychlejších GDDR4 se časem dočkáme i 128bit sběrnice na výkonnějších čipech.


Je lepší X1800XT nebo X1950PRO?

Každá z těchto karet má svá pro i proti, celkově jsou ale velice vyrovnané.
  • výhody X1800XT:
    • průměrně vyšší výkon (vyšší frekvence)
    • výkon v OpenGL (fillrate, zixel rate)
    • nižší propad výkonu při FSAA (rychlejší paměti, více ROPs)
    • vyfukuje hroký vzduch ven z case
  • výhody X1950PRO:
    • vyrovnanější výkony
    • nižší spotřeba a hlučnost ref. chladiče
    • výkon v nových hrách
    • dostupnost, cena
  • hry preferující X1800XT: BF2, COD2, D3, Q4, Prey, Oblivion, SS2, Pacific Fighters, TitanQuest
  • hry preferující X1950PRO: Call of Juarez, Spellforce, NFS Carbon, AOE3
  • vyrovnané výsledky: TR-Legend, FEAR, HL2-LC, Riddick, SC3, FarCry, NFS-MW



X1600


Vysoká reklamovanost Sapphire X1600PRO 128MB DDR3

Poměrně vysoké množství uživatelů si stěžuje na krátkou životnost této karty (po týdnech až měsících umírá). Doporučuju se tomuto modelu vyhnout. [thread PCTf]

Proč nejde X1600XT příliš taktovat na jádře?

Tohle je trochu složitější záležitost. Na kartách X1600 můžete najít několik různých revizí čipů, z nichž nejstarší, se kterou se lze setkat, je A12F (předprodukční vzorky pro výrobce??) a A13FG (-ty měly vzorky od ATi, např. karty testované na PCT) a novější A24FG. Je evidentní, že nejstarší (které se většinou používaly na samply a první karty), měla ještě problém se soft-ground na sběrnici ring-bus a i přes vysoké napájení 1,4V nedokázala dobře běhat na frekvencích převyšujících 600MHz. Lze předpokládat, že novější revize tento problém odstraňují, ale není mi známo, jakým způsobem se výsledek projevuje (může jít o nižší teplotu, nižší spotřebu, vyšší přetaktovatelnost, vyšší stabilitu při nižším napájení a pod.).


Podporuje chladič X1600XT regulaci otáček?

Ano. Faktem ale je, že první várka vzorků, které ATi poslala na recenze, neměla regulaci otáček povolenou v BIOSu.


Tvrdilo se, že X1600PRO AGP od Sapphire má problémy s komatibilitou...

Tuto informaci nemohu potvrdit. Ačkoli se krátce po vydání objevili nespokojení uživatelé, nyní si již nikdo nestěžuje. Je tedy pravděpodobné, že pokud skutečně problémy tohoto charakteru byly, tak se buďto týkaly jen nějaké nepovedené revize této karty, nebo je vyřešily nové ovladače.

Problémy s kompatibilitou X1600 na nForce4

RV530 (X1600, obzvlášť Sapphire) + čipset nForce 4 (na deskách MSI, Asus) může způsobovat problémy:

Asus K8N4-E Deluxe - problémy prakticky s celou sérií X1x00 (vč. karet, které na všech ostatních deskách fungují)
Asus A8N5X (BIOS 0602) - Sapphire X1600XT: problémy, MSI X1600PRO: problémy, Asus X1600XT Silent: problémy
MSI K8N Neo3-F (BIOS 1.5) - Sapphire X1600XT: problémy, MSI X1600PRO: OK
MSI K8N Neo4-FI (BIOS 1.6) - Sapphire X1600XT: OK, MSI X1600PRO: OK

DFI Lanparty UT nf4 Ultra-D - X1900series OK, pravděpodobně i ostatní karty
DFI nf4x Infinity - Sapphire X1600PRO: OK, pravděpodobně i ostatní karty
DFI Infinity nF4 Ultra - Sapphire X1800GTO: OK, pravděpodobně i ostatní karty
Gigabyte GA-K8NE - Sapphire X1600PRO: OK, pravděpodobně i ostatní karty

pokud máte také zkušenosti, podělte se, může to pomoci ostatním

UPDATE: Tyto problémy řeší Catalyst 6.7. Pokud jste měli problémy a zkusili Catlyst 6.7, dejte prosím vědět, zda pomohly.

thx2 Jája, crux2005, cool.user, Trey


X1800


Je možné odemknout neaktivní quad X1800GTO?

První várka GTOček od HIS jsou vlastně X1800XL jen s přeflashovaným BIOSem, takže u těchto karet je možné provést flash BIOSu X1800XL a karta bude fungovat jako X1800XL. Pokud by tento BIOS byl flashnutý do X1800GTO, která unlock neumožňuje, bude karta fungovat dál na 12p, pouze se změní frekvence jádra z původních 500 na 520MHz. Upozornění: úpravy BIOSu provádíte na vlastní nebezpečí!

Info:
HIS X1800GTO (flash BIOSu X1800XL) - funguje s první várkou karet
HSI X1800GTO IceQ (flash BIOSu X1800XL) - postup zde a zde
Connect 3D - některé kusy lze odemknout, některé ne
Sapphire X1800GTO (flash BIOSu Asus X1800XL utilitou od Gigabyte) - více zde.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=94602&page=9


Existuje nějaký návod na v-mod X1800GTO?

Viz tento thread (EN)


Na X1800GTO mi nefunguje změna napájení pomocí tradičních utilitek

Doporučuji pročíst toto, toto a toto. tedy stručně řečeno - (na vlastní nebezpečí) naflashovat tento BIOS.


Je pravda, že X1800XL má vyšší reklamovanost?

Do jisté míry ano. Týkalo se to zvlášť karet z prvních sérií. Kvalita těchto karet byla velmi proměnlivá; některé fungovaly korektně, jiné byly nestabilní a silně se zahřívaly. Pokud vám X1800XL neběhá stabilně, reklamujte ji. Problém se týkal všech výrobců; nejen Sapphiru (který však prodal nejvíce karet, a proto byl zmíněný problém často spojován s tímto výrobcem)


Co je to PE BIOS, kde ho stáhnout?

Jde o BIOS od Společnosti Sapphire, který je možné použít na jakoukoli X1800XT 512MB. Po flashi BIOSu dojde ke zvýšení taktovacích frekvencí z 625/750MHz na 700/800MHz, dále dojde ke zvýšení napětí na jádře (cca o 0,8V) a k optimalizaci využití sběrnice ring-bus.

[download]

Před použitím tohoto BIOSu doporučuju zkontrolovat, zda máte X1800 s novějším PCB (to poznáte podle toho, že nese 6 součástek vlevo od podlouhlého pasivu). Dále doporučuji nejdříve pročíst tento thread na XtremeSystems. Upozornění: úpravy BIOSu provádíte na vlastní nebezpečí!
-> více informací v threadu o X1800XT


Problematická X1800XT-PE?

V tomto případě šlo přímo o chybu Sapphiru (napájení čipu). Problém by se neměl týkat obdobné Asus X1800XT TOP (EAX1800XT TOP/2DHTV).


Jsou dostupné i nadstandardně taktované verze X1800XT?

Asus EAX1800XT TOP/2DHTV/512M (700/800MHz)
mad-moxx enhanced: Radeon X1800 XT 512MB PCI-E Rev.2 (700/800MHz)
Sapphire X1800XT Platinum Edition (700/800MHz) - produkce zastavena


X1900


Jak odemknout neaktivní quad na X1900GT?

V současnosti najdete nejvíce informací v tomto threadu na fóru TechPowerUp

V současné době se na X1900GT osazují dva typy jader - "R580 PRO" a "R580 XL", přičemž flashnutím příslušného BIOSu lze odemknout pouze "R580 PRO". Pokud byste flashli zmíněný BIOS na XL verzi, karta s největší pravděpodobností umře!


Radeon X1800XT / X1900 mi běží jen na 500 či 600MHz

Ve 2D běží karta na nižších frekvencích pro snížení spotřeby (a hlučnosti), ve 3D se automaticky přepne na vyšší takty.


X1800/X1900 má velmi vysokou teplotu, je něco špatně?

90nm čipy ATi by měly snášet teploty do 115°C. Pokud teplota výrazně nepřesahuje 80°C a karta není nijak nestabilní, není důvod k panice. Pouze pokud se projeví nestabilita v různých hrách, kartu reklamujte.


Referenční chladič X1800XT / X1900XT/XTX

Referenční chladič je velice kontroverzní řešení. Na jednu stranu nabízí výhody, které ani dražší alternativy nemají - např. vyfukování teplého vzduchu ven z case (neohřívá vzduch a ostatní komponenty), pozice nasávacího otvoru (nenasává odspodu, takže nebrání instalaci dalších karet hned pod grafickou kartu), teplotní i manuální regulace otáček a pod.

Ale má i jednu zásadní nevýhodu, což je hlučnost při vyšších otáčkách, kterých chladič dosahuje obzvlášť v case, kde není dobře řešen přívod chladného vzduchu zevnitř a chladič už nasává teplý vzduch od ostatních komponent.


Jsou dostupné i nadstandardně taktované verze X1900XTX?

HIS X1900XTX IceQ Turbo (700/1700MHz)
- nejrychlejší jednočipová grafická karta (Q2-2006)
- v současné době u nás není dostupná
[recenze: HardwareZone]

Sapphire Blizzard X1900XTX (675/1600MHz)
[recenze: Anandtech]
[recenze: FiringSquad]
[recenze: X-bit labs]

* Sapphire dodatečně přehodnotil zařazení do konkrétní modelové řady a nyní karta spadá do série Toxic (Sapphire Toxic Radeon X1900 XTX)


X1950


Jaký je rozdíl mezi X1900XTX a X1950XTX?

1. Revize jádra - X1900XTX používá R580 A24, X1950XTX je osazena novější verzí R580 A31. Novější revize má nepatrně nižší spotřebu a řadič (ring-bus) optimalizovaný pro GDDR4 (samozřejmě plně zpětně kompatibilní). Revize A31 od vydání X1950XTX plně nahradí původní A24 i na ostatních kartách - např. X1900XT-256MB.

2. Paměti - místo 1550MHz GDDR3 jsou použity 2000MHz GDDR4

3. Chlazení - použit nový tichý chladič s heatpipe fungující na obdobném principu, jako AC Silencer, nebo HIS IceQ3. Stejně jako všechny dvouslotové chladiče ATi i tento vyfukuje horký vzduch ven z case

4. Výkon - díky rychlým pamětím byl významně snížen limit v podobě datové propustnosti paměťové sběrnice (bohužel mírně a úkor vyšších latencí), což má za následek navýšení výkonu v průměru o 10-15%, v některých hrách méně (0-5%), v některých více (25%+) oproti X1900XTX.

5. CrossFire Master - nyní běží na stejných frekvencích jako standardní verze (X1900CF měla oproti X1900XTX takty mírně nižší)


Jsou dostupné i nadstandardně taktované verze X1950XTX?

Sapphire X1950 XTX Toxic (700/2200MHz)
- nejrychlejší jednočipová grafická karta (Q3-2006) [IMG]


Chlazení


Existuje nějaké alternativní chlazení?

Ano. Nemá ale cenu se poohlížet po alternativních vzduchových chladičích v případě, že vlivem teplého vzduchu v case nabírá referenční chladič na otáčkách a je příliš hlučný. V nedostačující, nebo špatně větrané case nedá dobré výsledky sebelepší vzduchový chladič. Pokud není větrání case příčinou problému, jsou následující alternativy (pokud víte o jakýchkoli dalších, stačí zmínit a doplním je):

ArcticCooling
- Accelero X2 - tichý chladič speciálně určený pro Radeon X1800/X1900, nevyfukuje teplý vzduch ven
- nV Silencer 5 rev.3 - bez záruky! tento chladič použili na serveru HKEPC. Tichý chladič, vyfukuje teplý vzduch. Po drobné úpravě ho lze použít, více informací a návod zde (thx2 Ren!!!)

Zalman
- VF700-AlCu - tichý chladič, oficiální podpora X1800. Při nízkých otáčkám může mít problémy s výkonnějšími modely. Použití na X1900 bych nedoporučoval.
- VF700-Cu - tichý chladič, oficiální podpora X1800. Při nízkých otáčkách může mít problémy s výkonnějšími modely.
- VF700-AlCu LED - totéž jako VF700-AlCu, ale s LED diodou
- VF700-Cu LED - totéž jako VF700-Cu, ale s LED diodou
- Fatal1ty FS-V7 - výkonný chladič založený na VF700-Cu, ale s LED diodou a vyššími otáčkami
- VF900-Cu - výkonný tichý chladič vybavený dvěma heat-pipe. Určený pro všechny modely X1x00 s ref. PCB. [recenze PCT]

Vodní chlazení
Výrobců (a menších výrobců) vodních chladičů je celá řada, mnozí nabízejí i produkty na zakázku, existují i různé stylové chladič (např. tento obr.1, obr.2, obr.3, obr.4) takže je vhodnější se na toto téma informovat v sekci Chladiče a chlazení


Který z těchto chladičů je nejlepší?

Ze současně dostupných je to Zalman VF900-Cu.

Obrázek

další testy:
ComputerBase.de

Pro aktuální informace sledujte sekci chlazení; nabídka se stále mění. Diskusi o chladičích pro X1900 najdete tady.


Modely vybavené "lepšími" chladiči

X1300
- Asus EAX1300PRO SILENT/TD - technologie ReverseCool (GPU na vrchní straně PCB, pasiv, heatpipe); X1300PRO 256MB
- GeCube RADEON X1300 DDR2, 256MB Edition - pasiv, X1300 64bit, 256MB
- GigaByte GV-RX13128D-RH - pasivní chladič ("Screen-Cooling thermal design"); X1300 64bit 128MB
- Gigabyte GV-RX13256DP-RH - technologie SilentPipe II (heatpipe, samovolné proudění vzduchu); X1300 128bit 256MB
- GigaByte GV-RX13P256D-RH - technologie SilentPipe (pasivní chlazení s heatpipe); X1300 PRO 256MB
- GigaByte GV-RX13P256DE-RH - technologie SilentPipe II (heatpipe, samovolné proudění vzduchu); X1300PRO 128bit 256MB
- HIS X1300 IceQ 256MB DDR2 PCIe - tichý chladič od ArcticCooling ("Silencer")
- HIS X1300Pro IceQ 256MB DDR2 PCIe - tichý chladič od ArcticCooling ("Silencer")
- Sapphire X1300 - pasiv; 128-512MB DDR2, 64-128bit

X1600
- Asus EAX1600XT SILENT/TVD - pasivní chladič s heatpipe; X1600XT 256MB
- GigaByte GV-RX16P256D-RH - technologie SilentPipe (pasiv, heatpipe); X1600PRO 256MB
- GigaByte GV-RX16P256D-RH - technologie SilentPipe II (pasiv, heatpipe, samovolné proudění vzduchu); X1600PRO 256MB
- GigaByte GV-RX16T256V-RH - technologie SilentPipe II (pasiv, heatpipe, samovolné proudění vzduchu); X1600XT 256MB
- HIS X1600Pro IceQ 256MB DDR2 PCIe - tichý chladič od ArcticCooling ("Silencer")
- HIS X1600XT IceQ DL-DVI DVI 256MB GDDR3 PCIe - tichý chladič od ArcticCooling ("Silencer")
- HIS X1600XT IceQ Turbo DL-DVI, DVI 256MB GDDR3 PCIe - tichý chladič od ArcticCooling ("Silencer")
- MSI Radeon X1600XT - pasivní chladič + heatpipe; X1600XT 256MB
- XpertVision Radeon X1600PRO Golden - tichý chladič a'la Zalman, X1600PRO+ (575MHz / 650MHz), 128MB

X1800
- Asus EAX1800XT TOP/2DHTV - tichý chladič od ArcticCooling (neodvádí ven teplý vzduch); X1800XT-"PE" 512MB
- HIS X1800GTO IceQ3 Turbo Dual DL-DVI VIVO 256MB PCIe - tichý chladič ArcticCooling ("Silencer") s heatpipe - zatím nevydána (obrázek)

X1900
- HIS X1900XT IceQ3 Dual DL-DVI VIVO 512MB PCIe - tichý chladič od ArcticCooling ("Silencer") vybavený heatpipe
- HIS X1900XTX IceQ3 Dual DL-DVI VIVO 512MB PCIe - tichý chladič od ArcticCooling ("Silencer") vybavený heatpipe
- Sapphire Toxic RADEON X1900 XTX - kapalinové chlazení + ventilátor (odvádí teplý vzduch ven) - původně označovaný jako Blizzard edition


Ostatní


S jakými konkurenčními produkty jsou srovnatelné karty ATi?

Obrázek

_________________
Neberte mě vážně, jsem prý uplacený Nvidií ;-)


Naposledy upravil no-X dne st 7. březen 2007, 23:31, celkem upraveno 54x.

 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: ne 16. duben 2006, 18:00 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
Hry, benchmarky a problémy s nimi


Ve FarCry mizí některé objekty

Přeinstalujte Windows, tuto chybu obvykle způsobuje bordel v ovladačích.


Hry se po chvíli běhu začnou pocukávat, i když je framerate vysoký

Tento problém se projevuje na dual-core procesorech a je nezávislý na grafické kartě. Zkuste dual-core patch od Microsoftu (ten však není univerzální, řeší jen problémy s několika hrami)

http://support.microsoft.com/?id=896256


V některých testech 3DMarku 05/06 a Aquamarku mám chyby v obraze...

Chyba ovladačů, konkrétně chyby v alpha blendingu (kouř v return to proxycon a aquamarku) a funkci Fecht4 (firefly forest). Opraveno v Catalyst 6.4


V Need for Speed MW mám poškozený obraz...

Nainstalujte Catalyst 6.3 nebo novější.


V Black & White 2 mám nízký framerate...

Nainstalujte patch pro Black & White 2 verze 1.2 nebo novější. Tento patch zvyšuje výkon i u SM2.0 Radeonů v rozmezí 20-30%.
V řadě X1xxx jsou největší nárůsty znát hlavně u karet s 512MB, a pak u těch, jejichž jádra mají tři "pixel shadery" na texturovací jednotku (X1600, X1900 apod.)

info: v přípravě je ještě patch, který umožňuje HDR+FSAA včetně CrossFire podpory, ale jak u vydavatele, tak v LionHead došlo ke změnám a v současné době není jasné, jestli vůbec nějaký další patch pro B&W2 bude....


Catalyst 7.3 a novější mi nejdou nainstalovat do notebooku

Catalyst 7.1 a 7.2 nabízely podporu pro mobilní grafické produkty, ve kterých byly použity grafické čipy ATi. OEMs bohužel oslovili ATi s tím, že si nepřejí, aby byly jejich notebooky podporované v ovladačích ATi Catalyst, takže od Catalyst 7.3 (včetně) je tato podpora uměle blokována.

Řešením byl DriverHeaven Mobility Modder, který podporu umí dodatečně odblokovat - byla však k dispozici jen verze pro WinXP. Nyní byla vydána nová beta verze s podporou Visty:

http://www.driverheaven.net/modtool/


Nízký výkon v Doom 3 a Quake IV...

... je minulostí od vydání ovladačů Catalyst 5.10, které přišly s různými vylepšeními výkonu pod OpenGL (přeprogramování ring-bus sběrnice pro nižší propad výkonu při FSAA 4x, lepší využití Z-Bufferu atp.).

UPDATE: Výrazný nárůst (5-20%) přinášejí Catalyst 6.8 (nový shader compiler)
UPDATE2: Určité zlepšení (<10%) pro X19x0 a některé hry, znamenají Catalyst 6.9


Jak to bude s ovladači pro OpenGL dál?

Ačkoli ATi původně zamýšlela nepřepracovávat OpenGL ovladač, neboť by se to při současném ústupu finančně nevyplatilo a potřebné úsilí vynaložené pro vývoj ovladačů pro rozšířenější Direct3D by přineslo lepší výsledky, došlo k určité změně strategie. Od roku 2005 měl na starost inženýr Eric Demers (autor patche pro Ring-Bus, původem inženýr ze Silicon Graphics) postupné přepisování jednotlivých částí OpenGL driveru, jehož výsledkem by měl být kompletně nový ovladač, který měl být vydán koncem roku 2006 (edit: je součástí Catalyst 6.8).

UPDATE: Zajímavé zvýšení výkonu pod OpenGL (pozorováno např. v Prey, Quake IV apod.) přinesly ovladače Catalyst 6.7. Podle stávajících informací ale ještě nejde o nové OpenGL jádro, na němž pracuje Eric Demers
UPDATE2: Ještě výraznější zlepšení nabízejí Catalyst 6.8 - obsahují zmíněný nový shader compiler:
Dave Baumann napsal:
The shader compiler optimises specifically for the shader organisation of the graphics core; the organisation between R300 to R580 largely stayed the same, with a minor change in the PS core from R300 to R420.

UPDATE3: Určité zlepšení (<10%) pro X19x0 a některé hry, znamenají Catalyst 6.9

_________________
Neberte mě vážně, jsem prý uplacený Nvidií ;-)


Naposledy upravil no-X dne ne 26. srpen 2007, 15:24, celkem upraveno 36x.

 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: ne 16. duben 2006, 18:01 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
ATi CrossFire

[oficiální FAQ ATi]
[informační thread PCTf]
[ATi CrossFire Whitepaper]


CrossFire je marketingový název systému propojení dvou a více grafických karet (nebo čipů) za účelem zvýšení výkonu nebo kvality při zpracování scény.


CrossFire - režimy

CrossFire je v podstatě grafický multiprocesing, takže je nutné rozdělit zátěž (výpočty) mezi jednotlivé čipy nějakým vhodným způsobem. V současné době ATi využívá čtyři režimy a možná přibyde ještě pátý:

AFR

Tento režim jako první používala ATi Rage Fury MAXX (1999). Grafické čipy se střídají ve vykreslování jednotlivých snímků:

čip A: snímek 1 -> čip B: snímek 2 -> čip A: snímek 3 -> čip B: snímek 4 -> čip A: snímek 5 -> čip B: snímek 6 -> čip A: snímek 7 -> čip B: snímek 8 ...

může se samozřejmě použít i více čipů:

čip A: snímek 1 -> čip B: snímek 2 -> čip C: snímek 3 -> čip D: snímek 4 -> čip A: snímek 5 -> čip B: snímek 6 -> čip C: snímek 7 -> čip D: snímek 8 ...

Defaultní použití: Není. AFR je v ovladačích povoleno jen v těch Direct 3D hrách, ve kterých nebude způsobovat problémy (viz "nevýhody"). Ručně lze AFR režim nastavit přepnutím Catalyst AI na "advanced".

Výhody:
- velmi dobré rozložení zátěže mezi čipy
- zvyšuje i geometrický výkon
- nejvyšší nárůst výkonu

Nevýhody:
- nelze použít ve hrách používajících některé postprocessing efekty (např. prolínání za sebou jdoucích snímků...)
- vzniká grafický lag, tzn. obraz na monitoru je zpožděný oproti reálnému dění (při 2 čipech 2x, při 4 čipech 4x...)

SFR (scissors)

Obraz je rozdělen vodorovně na dvě části, každou počítá jeden čip/karta. je podporováno i nestejnoměrné rozdělení - 50:50, 60:40, 70:30 atp., stejně jako dělení horizontální i vertikální. Dělící hranice je určená profilem pro hru, není měněna ve hře real-timově, neboť podle testů ATi docházelo při load-balancingu k větším ztrátám výkonu, než k jakým může dojít vlivem fixně stanovené hranice.
Defaultní použití: OpenGL, Direct 3D na kartách, které nemají 16 pipelines

Výhody:
- velmi kompatibilní
- bez lagu

Nevýhody:
- nezvyšuje geometrický výkon
- v některých případech horší efektivita rozložení zátěže mezi čipy

SuperTile

Tento režim první nativně podporoval čip ATi R300 / Radeon 9700 (2002). Režim SuperTile rozloží obraz na větší množství čtverců. Ty jsou střídavě rozděleny mezi jednotlivé čipy.

Defaultní použití: Direct 3D u karet se 16 pipelines

Výhody:
- velmi kompatibilní
- bez lagu
- ideální rozložení zátěže
- možnost použití neomezeného množství grafických čipů

Nevýhody:
- nezvyšuje geometrický výkon
- v některých hrách nízký nárůst výkonu

SuperAA

Zvyšuje kvalitu obrazu pomocí FSAA. V režimech 8x a 12x zvyšuje počet MSAA vzorků (= dvojnásobná kvalita vyhlazení hra oproti 4x a 6x). V režimech 10x a 14x ještě navíc používá RGSS (rotated-grid supersampling), takže má pozitivní vliv na kvalitu textur a alpha textur (účinná redukce shimmeringu, moire, redukuje zubatost na alpha-texturách atp.). Kvalita SuperAA vychází ze schopnosti grafických čipů ATi měnit rozložení AA vzorků specificky podle potřeby každého AA režimu (=programovatelné AA), takže vzorky jsou vždy rozloženy tak, aby poskytovaly maximální možnou účinnost ve vyhlazení hran, na nichž je aliasing nejvíce patrný (tzn. linie blízké horizontále a vertikále), tedy maximální tzv. EER (edge-effective resolution), kterého lze s daným počtem vzorků dosáhnout

Physics Acceleration (?)

Zatím není jasné, jestli bude z marketingového hlediska zařazena mezi CrossFire režimy, ale jelikož bude možné v CF vyhradit jednu kartu čistě pro fyziku a druhou pro rendering, je to celkem možné.


CrossFire: Jak přepínat mezi režimy?

Optimální režim pro konkrétní hry je nastaven od ATi v ovladačích. Pokud vyjde nová hra a nechcete čekat na vydání driverů, ve kterém bude podpora pro tuto hru zahrnuta, stačí přejmenovat spouštěcí soubor hry na FarCry.exe, FEAR.exe apod. a bude automaticky použit režim AFR (nejvýkonnější). Ovšem s rizikem chyb v obrazu.

UPDATE: Od Catalyst 6.7 a výše je možné ručně přepnout na režim AFR nastavením Catalyst AI na "advanced"

UPDATE 2: Od Catalyst 7.1 a výše je možné ručně přepnout na režim AFR v Crossfire™ enhancements (bude použit kompatibilní AFR režim)


CrossFire: Proč ATi nenastaví AFR pro všechny hry rovnou?

Ve hrách se speciálními postprocessing efekty, kde se využívá např. prolínání po sobě jdoucích snímků, není možné AFR použít, protože by způsobilo degradaci obrazu. ATi preferuje kvalitu obrazu nad výkonem, takže jako def. režim volí SuperTile, který funguje ve všech situacích.


CrossFire: Jaké karty jsou podporované?

Pokud mluvíme o sérii X1xxx, tak všechny. Pro některé modely je třeba Master karta. Situace je následující:

X1300 - bez Master karty
X16x0 - bez Master karty (X1650XT s interní propojkou)
X1800 - bez Master karty (platí pro X1800GTO)
X1800 - zapotřebí X1800 Master (platí pro X1800XL/XT)
X1900 - bez Master karty (platí pro X1900GT s Catalyst 6.4 beta; pravděpodobně už i s Catalyst 6.7 či novějšími)
X1900 - zapotřebí X1900 Master (platí pro X1900XT/XTX)
(pro starší Radeony X800/X850 je Master třeba)
X1950 - XT/XTX - zapotřebí Master (případně Catalyst 6.11), PRO - interní propojka

Obrázek

aktuální přehledová tabulka je zde:
http://ati.amd.com/technology/crossfire/charts.html

UPDATE: Od Catalyst 6.11 a je možné používat CrossFire bez master karty s libovolnou kombinací jakýchkoli dvou karet řady X19x0.

Podporuje skutečně X1800GTO CrossFire bez Master karty?

Ano, použijte ovladače Catalyst 6.4 beta, nebo Catalyst 6.6 či novější.

http://it-review.net/index.php?...


Jak velký propad ve výkonu má pro X1800GTO absence propojovacího kabelu?

Velmi záleží na aplikaci, rozdíl se pohybuje obvykle mezi 1-20%, v průměru kolem 5% (v některých aplikacích se rozdíl nemusí projevit vůbec, v některých může být výraznější).

test - Neoseeker


CrossFire: Jak je to s podporou nestejných karet?

Stačí, pokud jsou obě karty ze stejné série (tedy obě X1600, nebo obě X1800 atp.). Na BIOSu, výrobci, verzi, počtu pipelines, návrhu PCB, ani kapacitě a typu paměti nezáleží. Ale pokud budou karty nestejné, poběží ta rychlejší na stejné úrovni, jako pomalejší karta. Resp. bude-li mít jedna karta 12 pipelines a druhá 16, poběží obě na 12ti. Budou-li se lišt frekvencemi, poběží každá na té svojí, ale výsledný výkon se nebude příliš lišit od situace, kdyby obě běžely na nižší frekvenci.


CrossFire: Kolik monitorů je podporováno?

Pět, pokud je použita technologie SurroundView (tzn. 1x integrovaná grafika, 2x primární grafika, 2x sekundární grafika). Čtyři standardně (bez integrované grafiky).


Co je to CrossFire Master a proč je třeba?

Master je karta, která nese oproti klasické kartě navíc speciální konektor a kompozitor (čip). Všechny čipy ATi od R300 výše podporují multiprocesing (CrossFire) nativně, ale neobsahují specifické rozhraní, přes které by byla přenášena data. Pro přenos dat byla určena sběrnice (AGP, PCI, PCI-E...), což ale má nevýhodu v podobě určitého omezení výkonu: pokud je po sběrnici přenášeno velké množství obrazových dat, může to konkurovat přenosu dat potřebných pro rendering (textury, vertex data...).

Protože množství obrazových dat posílaných mezi oběma kartami závisí na jejich výkonu (čím vyšší rozlišení a framerate, tím vyšší zatížení sběrnice), rozhodla se ATi u nejvyšších modelů, kde se tato limitace již projevuje, posílat data mezi kartami přes rozhraní DVI a obraz z obou karet neskládat v grafickém jádře, ale v externím čipu (kompozitoru). To znamená, že skládání obrazu neprobíhá na úkor renderingu.


CrossFire: oficiálně podporované čipsety

ATi Xpress 3200, ATi Xpress 200 CrossFire (aka Xpress 1600), Intel i955X, Intel i975


V CrossFire se mi ve 3D podivně chvěje obraz

Tento problém byl pozorován v konfiguraci X1900 + X1900CF + MB Asus + ULi southbridge + analogový monitor. ATi doporučuje problém řešit reklamací grafické karty; v současné době by měla být již vyráběna revize, které má vylepšenou kompatibilitu s uvednými základními deskami. Více zde.


Ve hře XYZ mi CrossFire oproti jedné kartě nezvyšuje výkon, co s tím?

- stáhnout a nainstalovat nejnovější drivery z webu ATi
- pokud to nepomůže, je možné zkusit přejmenovat spouštěcí soubor hry např. na farcry.exe, což automaticky aktivuje AFR režim
verze ovladačů, která aktivovala rozšířenou podporu CF pro hry:
F.E.A.R. - Catalyst 5.13
Oblivion - Catalyst 6.4 / případně neoficiální Chuck-patch

UPDATE: Od Catalyst 6.7 a výše je možné ručně přepnout na režim AFR nastavením Catalyst AI na "advanced"


ATi Gemini

[Informační thread PCTf]


Co je Gemini?

Gemini je m. označení pro grafickou kartu se dvěma identickými čipy. V podstatě modernější verze technologie "MAXX" (Rage Fury MAXX). Protože ještě nedošlo k oficiálnímu uvedení, nejsou přesné detaily známé.


Co nabízí Gemini oproti CrossFire?

Nabízí v podstatě totéž co klasické CrossFire, ale přináší několik výhod navíc (jelikož nedošlo k oficiálnímu vydání, nejde zatím o 100% potvrzené info):

- bez potřeby desky se dvěma PEG 16x sloty
- zabere poloviční množství slotů (resp. pozicí pro ně)
- až 4 nezávislé obrazové výstupy z jedné grafické karty
- plná hardwarová akcelerace pro více video-streamů


Jaké Gemini karty budou vydané?

První verze ponese čipy RV530 (X1600), následovat by měly RV560 a RV570, u nichž byla ohlášena oficiální podpora.


Naposledy upravil no-X dne so 20. leden 2007, 16:21, celkem upraveno 24x.

 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: ne 16. duben 2006, 18:01 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
Catalyst news

- přesunuto:

http://forum.pctuning.cz/viewtopic.php?p=7366241#7366241

_________________
Neberte mě vážně, jsem prý uplacený Nvidií ;-)


Naposledy upravil no-X dne ne 26. srpen 2007, 15:25, celkem upraveno 35x.

 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: ne 16. duben 2006, 20:22 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
Rozhovory (interview):


Starší

• John Carmack - NV30 vs R300 [Beyond 3D] (2/03)
• Dave Orton [Beyond 3D] (5/04)
• ATI's mobile graphics division - ATI Mobility Radeon [Beyond 3D] (5/04)

• Andrew Dodd - Catalyst Control Center [DriverHeaven]
• Terry Makedon & Andrew Dodd - ATi Catalyst [DriverHeaven]
• Maurice Ribble & Roger Descheneaux - SmartShader effects [DriverHeaven]
• Nils Horstbrink - Radeon 9800XT [DriverHeaven]
• Nils Horstbrink - Graphics by ATI: Certified [DriverHeaven]
• Stephen Orr - MultiMedia Center [DriverHeaven]
• Eric Demers - Hardware engineering [DriverHeaven]
• Terry Makedon - ATi Catalyst Pt2 [DriverHeaven]
• Matthew Tippett - Linux drivers [DriverHeaven]


Aktuální

• Eric Demers - R580 architecture [Beyond 3D] (1/06)
• Prasad Sristi - Radeon X1600XT [DriverHeaven] (Q2/06)
• Dave Orton - ATi & AMD [DriverHeaven] (8/06)


Naposledy upravil no-X dne ne 8. duben 2007, 08:28, celkem upraveno 15x.

 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: pá 7. červenec 2006, 14:20 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
Poděkování

za jakoukoli formu spolupráce nebo za informace děkuji následujícím osobám (řazeno abecedně):

cool.user
crux2005
dubas_
godlike
Gorr GrimWolf
Haste
Jája
Mayhem(cz)
Meloon
Mirek
OBR
OCZ
presscott
prf.KuBA
Ren
Shit
Spajdr
Swarm
Trey
zombux

a webům:

http://www.beyond3d.com/
http://www.computerbase.de/
http://www.driverheaven.net/
http://www.elitebastards.com/
http://www.futuremark.com/
http://www.golem.de/
http://www.guru3d.com/
http://www.hardware.fr/
http://www.ixbt.com/
http://www.mydrivers.com/
http://www.technoa.co.kr/

-----------------------------------------------------------

nSD: -> 0 = 100% / 10 = nesmysl


Naposledy upravil no-X dne so 20. leden 2007, 16:20, celkem upraveno 5x.

 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: ne 8. říjen 2006, 10:54 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
UPDATE: Připravil jsem kapitolu ohledně GPGPU (v sekci Technologie). Pokud by ji kdokoli chtěl doplnit, upravit, poopravit, není problém - můžete psát na SZ nebo přímo sem (po případném doplnění se posty smažou)

_________________
Neberte mě vážně, jsem prý uplacený Nvidií ;-)


 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: ne 10. prosinec 2006, 17:04 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
UPDATE: Připravil jsem seznam ovladačů a dohledal k nim největší změny a inovace, které přinesly. Seznam najdete na konci sekce ovladače tohoto FAQ. Připomínky všeho druhu vítám :-)

_________________
Neberte mě vážně, jsem prý uplacený Nvidií ;-)


 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: so 16. prosinec 2006, 13:45 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
UPDATE: V prvním postu najdete aktualizovaný seznam threadů o grafikcých kartách této generace vč. odkazů na thready určené pro řešení problémů. Snažte se prosím používat primárně již založené thready a nevytvářet další, duplicitní. Díky.

_________________
Neberte mě vážně, jsem prý uplacený Nvidií ;-)


 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: ne 24. prosinec 2006, 22:23 
Odborník PCT
Odborník PCT
Obrázek uživatele

Založen: 20. prosinec 2003
Bydliště: Hradec Králové
Nahoru
no-X napsal:
Hry se po chvíli běhu začnou pocukávat, i když je framerate vysoký

Tento problém se projevuje na dual-core procesorech a je nezávislý na grafické kartě. Zkuste dual-core patch od Microsoftu (ten však není univerzální, řeší jen problémy s několika hrami)

http://support.microsoft.com/?id=896256

Nová verze KB896256 (verze "4"):
Kód:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=cs&FamilyID=C2AB5A48-8240-4934-BBD8-34FB8A0FCE3B


Přímý link:
Kód:
http://download.microsoft.com/download/1/6/d/16d070c0-cc04-43ef-af0d-f760929dac01/WindowsXP-KB896256-v4-x86-CSY.exe


 Profil  
 Předmět:
PříspěvekZaslal v: so 6. leden 2007, 10:54 
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Obrázek uživatele

Založen: 24. únor 2004
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru
Doplněno základní info o výrobních procesech:

http://forum.pctuning.cz/viewtopic.php?p=6926265#6926265

nějak si teď všechno nevybavuju, kdybyste někdo měli cokoli na doplnění, ozvěte se pls...

_________________
Neberte mě vážně, jsem prý uplacený Nvidií ;-)


 Profil  
Zobrazit příspěvky za poslední:  Řadit podle  
Toto téma je zamknuté, nemůžete editovat nebo odpovídat na příspěvky.  [ 13 příspěvků ] 


Čas je uváděn v UTC + 1 hodina


Přejít do sekce:
  

Kdo je přihlášený

Uživatelé procházející si tuto sekci: Žádní registrovaní uživatelé a 2 anonymních


Nemůžete zakládat nová témata v této sekci
Nemůžete odpovídat na příspěvky v této sekci
Nemůžete upravovat své příspěvky v této sekci
Nemůžete mazat své příspěvky v této sekci
Nemůžete připojit přílohy v této sekci

 
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad - PCT fórum