NVIDIA SLI - Scalable Link Interface
Oficialní odkazy:
Introduction to SLI Technology: https://www.geforce.com/whats-new/guide ... gy-guide#1
Technology overview: http://www.nvidia.co.uk/object/sli_tech ... ew_uk.html
FAQ https://www.nvidia.in/object/sli-technology-faq-in.html
QUADRO SLI: http://www.nvidia.com/object/quadro-sli-technology.html
Externí odkazy:
Wikipedia (cz) https://cs.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface
Wikipedia (en) https://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface
What Is Nvidia SLI ? A Basic Definition (en) https://www.tomshardware.com/reviews/nv ... ,5761.html
How to Set Up NVIDIA SLI (en) https://www.drivereasy.com/knowledge/nv ... set-it-up/
Popis:
SLI je zkratka pro spojení Scalable Link Interface, jde o název pro technologii firmy NVIDIA sloužící k propojení dvou a více grafických karet. Účelem je zvýšení výkonu nebo zlepšení kvality obrazu. Název SLI původně používala firma 3Dfx (kterou nVidia později odkoupila) pro svoji technologii nazvanou Scan-Line Interleaving.
Jak SLI funguje:
V případě, že je v počítači přítomna pouze jedna grafická karta (lepší by bylo říci čip, protože se dnes obejvují GK které mají čipy dva) leží celá váha výpočtu dané scény právě na ní. SLI umožňuje rozdělit zátěž mezi dva (a více) čipů a tím dosáhnout vyššího výkonu, teoreticky dvojnásobného (v případě dvou čipů), v praxi se ovšem tak vyského nárůstu výkonu nedočkáme. Grafické karty musejí být propojeny speciální SLI propojkou. Ta může být realizována buď pomocí plošného spoje a nebo pomocí kabelu. Novější drivery umožňují tuto propojku vynechat a GK tak spolu komunikují pouze přes sběrnici PCIe.
Jaké režimy vykreslování SLI používá ?
- SFR (Split-frame rendering) - podstata tohoto režimu spočívá v tom, že je obraz horizontálně rozdělen na dvě části (při použitá dvou čipů) a každou z nich má na starosti jeden čip. Obraz nemusí být rozdělen na stejné části, ale může být rozdělen na části, které jsou co do výpočtu stejně náročné což je výhodné, protože v případě, že je obraz rozdělen na dvě stejné poloviny z nichž jedna je náročnější než ta druhá tak musí karta, která počítá tu méně náročnou část čekat na kartu s náročnější částí. Výhodou tohoto režimu jsou velmi malé latence (nebo také grafické lagy), nevýhodou proti režimu AFR je menší navýšení výkonu a také, to, že není zvýšen geometrický výkon.
- AFR (Alternate-frame rendering) - v tomto režimu počítá jeden snímek vždy jeden čip a čipy se ve vykreslování střídají tzn. že v případě dvou čipů počítá jeden z nich vždy liché snímky a druhý sudé. Režim AFR nabízí největší navýšení výkonu a narozdíl od režimu SFR také zvýšení geometrického výkonu. Nevýhodou je vznik grafického lagu, kdy má obraz oproti skutečnosti zpoždění (2x pokud se jedná o 2 čipy, 4x v příapadě 4 čipů).
- SLI AA (SLI Anti-aliasing) - tento režim, byl přídán dodatečně jako odpověď na na ATI AA14x. a nabízí dva mody - SLI-AA 8x, který je realizován pomocí 4-násobného Multisamplingu (MS) a Supersamplingu (SS) 2x s SLI-AA 16x který je realizován kombinací 4násobného Multisamplingu (MS) a 4násobného Supersamplingu (SS). SLI-AA narozdíl od dvou předchozích režimů - SFR a AFR tentokrát není zaměřen na zvýšení výkonu, ale na zlepšení kvality obrazu. Protože nVidia podporuje programovatelnost vzorků max. v rámci mřížky 4x4, která ale pro dosažení optimální efektivity vyhovuje max. režimu AA4x znamená to, že nVidia nemůže při vyšším počtu vzorků upravit mřížku tak, aby vzorky optimálně vykrývaly plochu pixelu, ale může maximálně mírně posouvat ono rozložení, které používá při AA 4x, takže ve výsledku dochází k tomu, že jsou vzorky dost nacpané na sobě, což snižuje účinnost AA
- SLI Physics - na konci března 2006 nVidia oznámila, že umožní pomocí SLI počítat fyziku. Nevýhoda tohoto režimu spočívá v tom, že se uživatel připraví o nárůst výkonu, protože jeden čip je vyhrazen jen pro počítání fyziky a na samotnou grafiku tak zbývá pouze jeden.
SLI je možné provozovat pouze na sběrnici PCIe. Je nutné, aby základní deska měla dva sloty PCIe ×16. SLI není v žádném případě možné provozovat na systémech se slotem AGP nebo se slotem PCI. Základní deska by mela nést viditelný certifikát SLI Ready.
Je možné provozovat v SLI dvě různé GPU ?
Ne, není to možné, SLI vyžaduje dvě typově stejné karty od NVIDIA. Pro příklad XXXGT nemůže být spárována s XXXGTX.
Je možné párovat jakoukoliv GPU od nVIDIA ?
Ne. Pouze ty které mají certifikat NVIDIA SLI-Ready.
Je možné provozovat v SLI dvě typově stejné karty, ale od různých výrobců ?
Ano. Od verze ovladačů 180 lze použít karty od různých výrobců se stejným GPU, jako GeForce XXXGT od výrobce ABC a GeForce XXXGT od výrobce XYZ.
Je možné zapojit do SLI dvě typově stejné karty s rozdílným množstvím paměti ?
Ačkloliv to není doporučeno tak to možné je, ale na každé kartě bude využito jen tolik paměti, kolik jí má karta s menším množstvím paměti.
Co je to Hybrid SLI ?
Hybrid SLI je technologie od NVIDIA, která umožňuje spolupracovat integrované GPU NVIDIA na základní desce s diskrétní NVIDIA GPU ve slotu.
//Hladis - rework 23.3.2019