VÝMĚNA VENTILÁTORU VE ZDROJI
Napsal: pát 6. dub 2012, 21:23
Hlavně si lidi uvědomte, že když si koupíte shit jako je Blue Storm II/Seasonic OEM s nízkou účinností a mizernou konstrukcí, tak je mentálně vadné se v tom pak vrtat a snažit se to rádoby zlepšit! Vyhodíte další peníze, ztratíte záruku, když to uděláte špatně, tak to shoří (dřív). Proč nekoupit rovnou kvalitní zdroj se zárukou?? Výměna ventilátoru je fakt jedna z nejhorších operací. Pokud to má kluzné ložisko, jakože většinou ano, tak tomu skoro nepomůžete (krom opravdu výjimek ty větráky hučí na stejných otáčkách tak stejně) a dávat pomalejší je většinou špatně. Zlepšením chlazení skříně přitom zdroji pomůže mnohem víc. Nejlepší jsou vyloženě experti co střelí do BS II Noctuu, protože Noctua je přeci über p**o, a pak tím tahají ještě 200 W odpadního tepla.
Jak měnit ventilátor ve zdroji??
a) nerozumím tomu a nechci tomu rozumět
Nesahám na to!! Jestli nemáte přesnou představu, o co jde, tak to nechte být a kupte si lepší zdroj rovnou.
b) nerozumím tomu, ale chci tomu rozumět
Za prvé - je špatné, že zdroje už nemívají ochranu typu, že když nedetekují připojený ventilátor, tak se nerozbíhají. Pak to tak dopadá, každej chytrák to strčí bůhví kam, vono to je dobrý, že Pak jim to (překvapivě) smrdí a jdou si poplakat na fórum že zdroj má bebí.
Enermax měl jistou dobu ventilátory vyráběné na zakázku, s elektronikou pracující na plném napětí (12 V), zbytek je napěťové řízen. S tím nic neuděláte.
Zdroje jako ty od FSP, které mají normální napěťové řízení, mnohdy mají problémy dva: ventilátory jsou opět zakázkové a rozbíhají se už na nízkém napětí, a naplno točí hooodně. To má svůj důvod!! Zdroje jsou postavené mizerně a chlazení je kompenzováno větším průvanem. Je zásadně špatně měnit to za ventilátor s nižším průtokem vzduchu! Je zásadně špatně vyvádět to mimo desku a neregulovat to vůbec!
Chcete-li ventilátor vyměnit, dejte takový, který má srovnatelný maximální průtok vzduchu a srovnatelné podmínky rozběhu (napětí) - když to podle specifikací nenajdete, tak změřte co na tom ventilátoru je po startu kdy je zdroj studený. Připájejte vhodný konektor a zapojte to přímo na regulátor ve zdroji!! Nikam jinam!
c) rozumím tomu
Pohodička, klídeček. Můžete si dovolit dát tam ventilátor s jinými parametry či ho dokonce vyvést ven a tam regulovat (anebo nechat na pevných otáčkách). ALE, stejně proveďte maximální zátěž počítače po dobu několika hodin (CPU, GPU i disky), ideálně ve stresových podmínkách (v létě po poledni), a měřte teplotu na výstupu ze zdroje. Pak to shoďte rychle a změřte teplotu na pasivech ve zdroji než to zchladne. Nedoporučil bych lézt s ní nad 70 °C! Uvědomte si, že čím méně, tím lépe (~10 °C znamená dvojnásobnou/poloviční životnost kondenzátorů, s teplotou klesá účinnost, zvyšuje se zahřívání zdroje, spotřeba, snižuje životnost).
Nastavte to tak, ať se to dokáže chladit, ale ověřte si to! Něco tam střelit s tím, že „to je dobrý“, je akorát na hovno, pak to začne akorát smrdět, buď dlouhodobě, nebo to zasmrdí chvíli a pak už se to nerozjede. Já vám to vopravovat furt nebudu!
Hladis//Nastaveno jako dulezite
Jak měnit ventilátor ve zdroji??
a) nerozumím tomu a nechci tomu rozumět
Nesahám na to!! Jestli nemáte přesnou představu, o co jde, tak to nechte být a kupte si lepší zdroj rovnou.
b) nerozumím tomu, ale chci tomu rozumět
Za prvé - je špatné, že zdroje už nemívají ochranu typu, že když nedetekují připojený ventilátor, tak se nerozbíhají. Pak to tak dopadá, každej chytrák to strčí bůhví kam, vono to je dobrý, že Pak jim to (překvapivě) smrdí a jdou si poplakat na fórum že zdroj má bebí.
Enermax měl jistou dobu ventilátory vyráběné na zakázku, s elektronikou pracující na plném napětí (12 V), zbytek je napěťové řízen. S tím nic neuděláte.
Zdroje jako ty od FSP, které mají normální napěťové řízení, mnohdy mají problémy dva: ventilátory jsou opět zakázkové a rozbíhají se už na nízkém napětí, a naplno točí hooodně. To má svůj důvod!! Zdroje jsou postavené mizerně a chlazení je kompenzováno větším průvanem. Je zásadně špatně měnit to za ventilátor s nižším průtokem vzduchu! Je zásadně špatně vyvádět to mimo desku a neregulovat to vůbec!
Chcete-li ventilátor vyměnit, dejte takový, který má srovnatelný maximální průtok vzduchu a srovnatelné podmínky rozběhu (napětí) - když to podle specifikací nenajdete, tak změřte co na tom ventilátoru je po startu kdy je zdroj studený. Připájejte vhodný konektor a zapojte to přímo na regulátor ve zdroji!! Nikam jinam!
c) rozumím tomu
Pohodička, klídeček. Můžete si dovolit dát tam ventilátor s jinými parametry či ho dokonce vyvést ven a tam regulovat (anebo nechat na pevných otáčkách). ALE, stejně proveďte maximální zátěž počítače po dobu několika hodin (CPU, GPU i disky), ideálně ve stresových podmínkách (v létě po poledni), a měřte teplotu na výstupu ze zdroje. Pak to shoďte rychle a změřte teplotu na pasivech ve zdroji než to zchladne. Nedoporučil bych lézt s ní nad 70 °C! Uvědomte si, že čím méně, tím lépe (~10 °C znamená dvojnásobnou/poloviční životnost kondenzátorů, s teplotou klesá účinnost, zvyšuje se zahřívání zdroje, spotřeba, snižuje životnost).
Nastavte to tak, ať se to dokáže chladit, ale ověřte si to! Něco tam střelit s tím, že „to je dobrý“, je akorát na hovno, pak to začne akorát smrdět, buď dlouhodobě, nebo to zasmrdí chvíli a pak už se to nerozjede. Já vám to vopravovat furt nebudu!
Hladis//Nastaveno jako dulezite