Intel Larrabee (GP)GPU project

Grafické karty s libovolným GPU ostatních firem (např. Xabre, Kyro, Parhelia).

Moderátoři: morke, Walker1134

no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Intel Larrabee (GP)GPU project

Příspěvek od no-X »

Stále tu nemáme ani zmínku o novém projektu Intelu, kterým se zřejmě bude snažit konkurovat ATi(AMD) a nVidii v GPGPU a GPU segmentu. Informací je kupodivu v některých směrech nečekaně mnoho, ale v jiných zase žádné, takže celek připomíná spíš takové nedokončené puzzle.

Intel Larrabee je tedy jakási hybridní architektura CPU a GPU (což jsou dnes v podstatě všechny DX10 grafické čipy), ale Larrabee je navíc x86 kompatibilní. To je jeden z hlavních rozdílů oproti projektu TerraScale (80 jader), který byl zmiňován už dříve. Ten je spíš než grafickým jádrem specifickým multijádrovým procesorem a postrádá x86 kompatibilitu.

Larrabee - specifikace
  • 1,7-2,5GHz
  • launch: 2009
  • cores: 16-24
  • 32KB L1, 256KB L2
  • RingBus
  • 1-2GB GDDR
  • 128GB/s
  • až 1TF celkový výpočetní výkon
Obrázek

Jelikož jde o specifikace z prezentace Intelu, nemusíte se obávat, že by šlo o nějaký fake, hoax, či cokoli podobného, jako tomu bývá v případě nových grafických čipů (nevíme, co nabídne ATi a nVidia na podzim, ale víme, co nabídne Intel v roce 2009 :mweheh: ). Na druhou stranu je samozřejmě možné, že Intel ještě parametry upraví, či změní datum vydání - přecijen, některé se nezdají zdaleka tak ohromující, jak by se pro rok 2009 slušelo, ale to teprve zmíním

Tak... o Larrabee vyšel pěkný článek na TG-Daily, jenže je plný nesmyslů. Asi největší z nich je informace, že Larrabee je vyvíjen na základě spolupráce Intelu a nVidie. Server Beyond3D tuto informaci striktně popřel a vznik této mylné domněnky zdůvodnil nákupem Intelu několika patentů od nVidie. Tuto informaci si zřejmě TGD špatně vyložil jako spolupráci. Vzhledem k tomu, že se Beyond3D prakticky nikdy nemýlí, bych o tom nepochyboval (je celkem logické, že při návrhu GPU nastane situace, kdy je třeba využít postupy, nebo technologie, které si již někdo patentoval a případné soudní spory po vydání produktu bývají finančně náročnější, než nákup samotných patentů a navíc mohou ohrozit i samotné vydání či prodeje produktu).

Obrázek

Larrabee je tedy produktem pro rok 2009, v tuto chvíli se počítá s 45nm produkcí a první věc, která je dost zarážející je frekvence 1,7-2,5GHz. To sice vzhledem k frekvencím shader-core řady nVidia G80 nepůsobí nijak nemožně, ale je třeba si uvědomit, že v G80 na této frekvenci běží jen samotné výpočetní jednotky (ALUs, či chcete-li, skalární stream-procesory), kdežto Intel nezmiňuje, že by měl čip běžet na několika frekvencích. Problém je v tom, že texturovací jednotka a zvlášť "obvod" pro texture adressing jsou naprosto nevhodné pro (ruční) optimalizace návrhu pro dosažení vysokých frekvencí a právě z toho důvodu zatím ve všech grafických čipech běží na základních taktech. Buďto tedy Intel jen "zapomněl" zmínit jejich frekvenci, nebo nás ještě překvapí :-)

Larrabee využívá výpočetní jednotky VLIW architektury (podobně jako např. ATi R600). Jeden čip jich ponese 16 či 24. Každá jednotka je x86 kompatibilní a zvládá zpracovat až 4 thready (celkem na čip tedy 64-96 threadů). Čistě teoreticky by tedy na jednom Larrabee mohlo běžet až 24 operačních systémů najednou :)

O paměťový subsystém se bude starat prstencová sběrnice (známe z R520, R600) s interní BW 256B/cyklus. Paměťové rozhraní by pak mělo mít propustnost 128GB/s (opět zhruba jako R600/HD2900XT).

Co ovšem není nijak uchvacující, je samotný hrubý výkon 1TF. Ten se totiž očekává již od grafických čipů přelomu roku 2007/2008 a v tomto ohledu bude Larrabee alespoň teoreticky pomalejší (nesmíme ale zapomínat, že výhodou Larrabee má být univerzálnost pramenící ze zpětné kompatibility).

Obrázek

Osobně zatím nevím, co si o tomto projektu mám myslet - Intel už několikrát nashromáždil inženýry, kteří odešli z různých grafických firem, aby mohl připravit vlastní grafický čip, ale nikdy neměl výrazný úspěch, zvlášť ne v případě klasických grafických karet (tím myslím ty do slotu). Prvním pokusem byla i740 z roku 1998, která stavěla na AGP-texturingu, díky čemuž měla nést jen pouhé 2MB paměti pro operační buffery, jenže pád cen pamětí tuhle kartu zabil, protože konkurence mohla nabídnout 8-16MB karty, kdežto i740 sice 8MB paměti osazena být mohla, ale využít ji nedokázala (texturovala vždy přes AGP) a na výkon to tedy nemělo vliv. Podobných pokusů pak bylo ještě několik, Intel vždy po neúspěchu většinu (schopných) inženýrů vyházel (většinou to byli inženýři bývalého Real3D - firmy , která stavěla jedny z nejbrutálnějších 3D systémů poloviny devadesátých let - např. legendární Model3) a ti pak přešli k jiným firmám, z většiny k ATi (výrazný podíl na vývoji Xenos). Těžko říct, co Larrabee v roce 2009 nabídne 3D trhu, ale vzhledem k tomu, že Intel počítá s více-čipovými systémy a všestrannou použitelností, se takové řešení zajisté někde "uchytí". Tímto čipem by Intel mohl částečně konkurovat např. CELL procesoru od Sony, nebo na něm založit vlastní herní konzole...
Nejlepší moderátor ve výslužbě
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

nVidia kritizuje Intel Larrabee
Ars Technica - NVIDIA on the highwire: GeForce 8800 and beyond píše:Given the extensive discussion of oil and gas and medical imaging that Hara segued into, it's quite clear that NVIDIA is as serious about the HPC market as anyone out there. It was also clear from listening "between the lines" that right now NVIDIA see Intel's Larrabee as the number one potential threat in that space.

Hara talked a fair amount of smack about Intel's forthcoming Larrabee project, and I'm not going to summarize any of the criticisms that he had of Larrabee. However, I can't resist a quick response to them because I think one factor neutralizes pretty much all of what he had to say about Larrabee's lack of established drivers, codecs, and an overall software ecosystem: Larrabee is multicore x86, 'nuff said.
http://arstechnica.com/articles/paedia...
Nejlepší moderátor ve výslužbě
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

Intel chystá 24 a 32 jádrové Larrabee na rok 2009 a 48 jádrové na 2010

Zatím jsme tedy věděli o 24 jádrové verzi bez texturovacích jednotek, která má sloužit jako univerzální výpočetní jednotka (jakési rozhraní CPU a GP-GPU) a 16 jádrové variantě, která má místo osmi aritmetických jednotek integrovány texturovací jednotky a slouží jako GPU. Evidentně to ale není konečná...

http://community.zdnet.co.uk/blog/0,100 ... 77b,00.htm
Nejlepší moderátor ve výslužbě
jaffar
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 17. kvě 2005
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jaffar »

Je možné, že by sa x jadier Larrabee "zavesilo" na procesor, ktorý by teda zároveň fungoval aj ako grafika? (+ pcie modul s DVI/VGA)
Ich použitie ako samotné cpu asi neprichádza do úvahy?
ziadny podpis
MichiGen
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 16. zář 2006
Bydliště: Stara Tura
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MichiGen »

Velmi zaujimave, ale nejako ma zmietlo napriklad to ze na nom moze teoreticky bezat tolko OS a ze je X86 kompatibilny. Ja napr by som chcel graficky cip a nie kompromis (imho ktory by mohol byt na ukor vykonu).
Dufam ze je toto nie iba informacna ale tiez diskusna tema takze nebude moj prispevok brany za OT :) . Celkovo mam z toho ale dobry pocit, dalsi konkurent na trhu moze byt pre uzivatelov len prinosom pre rychle cenove vojny.
CPU: C2D E4500 2,2GHz@3,2GHz 1,352V real (Scythe Ninja Plus+ Noctua NF-P12-1300) MB:Asus P5K,bios ver 1005 RAM: Corsair 2x2GB Twin2X C5DHX 960MHz CL5-5-5-15 2T, 2,1V VGA:Palit GTX 260 OC 663/1152/2304MHz HDD:Seagate SATA II 320GB DVD-ROM:Plextor PX750A LCD Monitor:LG L226WTQ-PF 22" Black Zdroj:Corsair 520W HXEU Case: Rebel 9 Economy + 2xNoctua NF-S12-800 Gamepad: Logitech cordless Rumblepad 2 || 92% of teens have moved onto rap. If you are part of the 8% that still listen to real music, copy and paste this into your signature ||
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

Než se první verze Larrabee dostane na trh, bude to maximálně tak mainstream. Ale možnosti jsou velké - samostatné grafické karty, systém v jednom čipu (notebooky, mini-PCB), GP-GPU, konzole...

jaffar: je zbytečné Larrabee věšet na procesor, protože už samo o sobě procesorem je...
Nejlepší moderátor ve výslužbě
mr.qeg
Začátečník
Začátečník
Registrován: 05. srp 2007
Bydliště: Dresden

Příspěvek od mr.qeg »

ale integrovat garfiku(podobne jak drive FPU a ted pametovy radic)by mohlo byt zajimave a stejne uz vyrobci procesoru pomalu nevi jak dal,takze je to asi i jedina cesta.
proto se i intel zacina o grafiky zajimat ne? :)
Lukfi
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 04. črc 2005
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukfi »

High-endovou grafiku těžko nacpeš do procesoru... velikost, spotřeba/teplo, potřebná propustnost pamětí... procesory jako AMD Fusion budou obsahovat maximálně něco výkonové třídy dnenšího low-endu za 1000 Kč. Pokud by to někdo myslel s integrací grafiky do CPU vážně, tak by potřeboval buď další paměťový řadič a sadu pamětí nalepenou přímo na desce kolem socketu (což jde dost blbě), nebo ku*evsky velkou cache (což jde taky blbě).

Intel se podle mě nezajímá o GPU kvůli grafice, ale kvůli GPGPU využití. AMD si to představuje tak, že v budoucnu budou aplikace za běhu přidělovat instrukce procesoru a zároveň GPU, podle toho který bude na který úkol vhodnější a zároveň momentálně nevytížený. A pravděpodobně se něčeho takového dočkáme, minimálně na úrovni kompilátorů (bude přesně stanoveno, který kód vykoná CPU a který GPU). Dnešní GPU, konkrétně jejich shadery (což není nic jiného, než FP jednotky) jsou pro některé úkoly (které využijí paralelismus) mnohokrát rychlejší než klasické x86 CPU. Proto Intel vůbec vyvíjí Larrabee. Pokud z toho vzejde grafická karta, tak jenom jako vedlejší produkt, který Intelu pomůže financovat vývoj. Tím, že Intel bude vyvíjet výkonné GPU, si taky může polepšit v segmentu IGP čipsetů, kde jeho GMA zaostávají za IGP nVidie a ATi - bodejť, když tohle jsou společnosti specializující se na GPU. Nedivil bych se ani, kdyby Larrabee nebo nějaký od něj odvozený čip použil Intel jako koprocesor ke Xeonům. AMD má Torrenzu, Intel sice taky licencuje svoje FSB dalším společnostem pro tyhle účely, ale Torrenza, byť o ní taky není moc slyšet, se zdá být úspěšnější. Ale tohle se může změnit s příchodem CSI/Intel QuickPath.
Výkaly prosím umisťujte do záchodové mísy a nikoliv diskuzního fóra.
mr.qeg
Začátečník
Začátečník
Registrován: 05. srp 2007
Bydliště: Dresden

Příspěvek od mr.qeg »

to jako zase takova lama nejsem,abych si myslel ze tam narvou rovnou 700 milionove monstrum :)
Lukfi
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 04. črc 2005
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukfi »

mr.qeg píše:to jako zase takova lama nejsem,abych si myslel ze tam narvou rovnou 700 milionove monstrum :)
No, jasný. Ale někdo by si třeba mohl myslet, že za pár let bude mít v procesoru grafiku třídy, co já vím, třeba RV630/G84. Jen jsem se chtěl ujistit, že někdo nebere Fusion a možné odpovědi Intelu za něco víc, než čím ve skutečnosti budou ;)
Výkaly prosím umisťujte do záchodové mísy a nikoliv diskuzního fóra.
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

Lukfi píše:Pokud by to někdo myslel s integrací grafiky do CPU vážně, tak by potřeboval buď další paměťový řadič
Já myslím, že by se to dalo vyřešit daleko elegantněji. Jeden symetrický ring-bus a na něj by se grafické jádro, či jeho části, navěsily jen jako další klienti - podobně je to teď. Společný rychlý řadič s nízkými latencemi by navíc umožnil mnohem rychlejší komunikaci mezi CPU a GPU, což by se mohlo pozitivně projevit jak ve 3D hrách - vertexy generuje CPU a cesta CPU->GPU je jednou z brzd v jejich možném navyšování, a pak i v GPGPU, akceleraci videa a dalších podobných záležitostech....
Nejlepší moderátor ve výslužbě
mr.qeg
Začátečník
Začátečník
Registrován: 05. srp 2007
Bydliště: Dresden

Příspěvek od mr.qeg »

jako ja si tu nechci hrat na odbornika,sem se spis zatim zajimal o cpu a o gpu az v posledni dobe hlavne kvuli r600 :) a i tak na vas dva se zdaleka nehrabu,ale prece kdyz se v grafikach pomalu spradaji plany na mini multigpu a v procesorech uz to zacalo,tak bych za nejakych 5-10 mozna aji veril ze bude (i high endove) gpu a cpu pod heatspeaderem spolecne,jak jinak prece chteji porad dodrzovat mooruv zakon a pritom se drzet efektivniho zvysovani vykonu??
crux2005
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 25. zář 2005
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od crux2005 »

Už si Intel odchytil aj Tom-a Forsyth-a. DirectX MVP a jeden z posledných ktorý sa zaoberal software rasterizérmi na x86.
s pozdravom, crux.
crux2005
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 25. zář 2005
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od crux2005 »

Tom Forsyth píše:The SuperSecretProject is of course Larrabee, and while it's been amusing seeing people on the intertubes discuss how sucky we'll be at conventional rendering, I'm happy to report that this is not even remotely accurate. Also inaccurate is the perception that the "big boys are finally here" - they've been here all along, just keeping quiet and taking care of business.
http://home.comcast.net/~tom_forsyth/blog.wiki.html :wink:
s pozdravom, crux.
crux2005
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 25. zář 2005
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od crux2005 »

When Doug Freedman asked Paul Otellini about Larrabee during yesterday's conference call, we didn't think much would come out of it. But boy were we wrong: Otellini gave an incredibly to-the-point update on the project's timeframe. So rather than try to summarize, we'll just quote what Otellini had to say here.
Larrabee first silicon should be late this year in terms of samples and we’ll start playing with it and sampling it to developers and I still think we are on track for a product in late ’09, 2010 timeframe.
Larrabee: Samples in Late 08, Products in 2H09/1H10
s pozdravom, crux.
Mossad
Začátečník
Začátečník
Registrován: 26. pro 2004
Bydliště: Reichenberg @ Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mossad »

na obranu intelu musim rict ze tu prastarou nejakou i840 sem mel a ve sve dobe to nebyl spatny 3d akcelerator za malo penizku, rozhodne lepsi jak moje 2mb ati mach 64 nebo co to bylo... ten intel sem pak nahradil rivou tnt a bylo znat ze je to jinde, ale i tak mezi plnohodnotnou 3d kartou a 2d zobrazovadlem byl ten intel prijemnej krok za par slupek a uz na tom aspon behaly 3d hry docela solidne, wim ze quake mi slapal 800x600 a to predtim ne ;) a riva pak stala taky 4.000 coz ten intel rozhodne nestal... nawic kdyby se jim darilo ziskame 3tiho vyrobce vga coz by mi asi vubec newadilo... otazkou je co bude delat nvidia...

..PC::Asus P8Z77-I Dx :: G2130 :: 8GB :: WD 0.32TB :: WD 1TB :: Intel HD :: Eizo 2333BK ::
DTR::Asus G73jh :: i7 720 :: 8GB :: SSD 0.064TB :: SGH 0.5TB :: Mobility HD 5870 ::

Gygabite - ©Hlupak
crux2005
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 25. zář 2005
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od crux2005 »

Intel by sa mal naučiť, že vývoj grafických kariet sa riadi tým, čo chcú vývojári a nie opačne.
Zatiaľ vyzerá Larabee ako ďalší nepodarok ala Intel, ktorý je viac ako smiešny, som zvedavý či sa niečo zmení. Možno ako low-end karta ...

a btw: rozhodujúce pre úspech/neúspech budú určite aj ovládače, ktoré keď sa pozriem na určite IGPs od Intelu sú naozaj biedne
s pozdravom, crux.
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

Mossad: Mach 64 je 2D čip z roku 1994 se základní podporou pro přehrávání videa. Intel i740 je 2D/3D čip z roku 1998, na kterém se podíleli vývojáři tří velkých firem, a který - vinou nepovedeného odhadu ve vývoji cen pamětí - skončil jako low-end produkt, po jehož vydání Intel téměř celou grafickou divizi (jejíž první produkt byl právě i740) rozpustil. (více viz zde - odstavec "Real 3D")

Srovnávání technologií o 4-letém rozptylu podle mě není nejlepší způsob, jak vyzdvihovat výhody nějakého produktu.
Nejlepší moderátor ve výslužbě
Mossad
Začátečník
Začátečník
Registrován: 26. pro 2004
Bydliště: Reichenberg @ Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mossad »

no to sice ne, ale ja k te atine mel woodoo 1 4mb, to proste umelo 640 a nazdar, jelikoz clovek chtel onech bajnych 800x600 nezbylo nez tuto skvelou kombinaci karte 2d a 3d nahradit, jelikoz ale banshee stala kotel, voodoo 2 taky tak jsem proste zkusil tohle a jak rikam nelitoval sem, stalo to malo a hrat se na tom tenkrat dalo, jasne nebyla to nejlepsi karta, ale intelu se povedla, 8mb 840ka stacila na kvejky stejne jako voodoo2 jen nestala tak moc, nawic newim co intel cekal, ze zkusi vyrobit vga a zbohatne ? :) nawic ty integrovane vga v jejich cipsetech jim ty penize asi nawratili... hlavne byli schopni dodat kompletni reseni, takze se neni cemu divit ze to chteji zkusit znovu... v tomhle ohledu drzim palec...

..PC::Asus P8Z77-I Dx :: G2130 :: 8GB :: WD 0.32TB :: WD 1TB :: Intel HD :: Eizo 2333BK ::
DTR::Asus G73jh :: i7 720 :: 8GB :: SSD 0.064TB :: SGH 0.5TB :: Mobility HD 5870 ::

Gygabite - ©Hlupak
B.Gen.Jack.O.Neill
Začátečník
Začátečník
Registrován: 19. lis 2006

Příspěvek od B.Gen.Jack.O.Neill »

Měl bych dotaz, šéf intelu tvrdil že současné karty jsou špatné kvůli rasterizaci, a že Larabee bude používat ray-tracing, ale přeci i Larrabee musí výsledná obraz rasterizovat pro monitor, nebo ne? A jestli ano, tak proč to říkal?
Odpovědět

Zpět na „Ostatní grafické karty“