Display/input lag a frekvence monitoru

Monitory CRT, LCD, plazmové, projektory a další, rady a zkušenosti s nimi.

Moderátor: maXXmilian

Odpovědět
Howkey
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. srp 2003
Bydliště: Nový Bor, Liberec

Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od Howkey »

Ahoj,
mel bych par dotazu tykajici se teorie LCD monitoru. Dejme tomu, ze mam monitor, ktery ma 144Hz, 4ms response time a 30ms input. Grafika generuje konstantnich 144FPS.

Jak chapu jednotlive pojmy :-)

Hz - kolikrat je monitor schopny refreshnout obraz / "zeptat se grafiky na snimek"
response time - jak rychle je display schopny zmenit barvu na jinou
input lag - Input lag podle me muze znamenat dve veci a nejsem si jisty, ktera z tech variant se bezne meri v testech monitoru? Za me to muze byt:
  • 1) cas za ktery se napriklad stisknuti klavesy projevi na monitoru
    2) jak rychle je monitor schopny zpracovat obraz, tedy od vstupu na monitoru az po zobrazeni + response time
V pripade 144Hz monitoru je minimalni dosazitelny display lag nejakych 7ms. Pokud by se input lag meril jako bod 2), tak pak pokud vim, ze input lag je 30ms, monitor nezobrazi vic jak 33.333333333 snimku za sekundu? Coz v poctu zobrazenych snimku nebude znamenat zadny rozdil oproti 60Hz panelu. Jediny rozdil bude v tom, ze 144Hz panel bude schopny zobrazit aktualnejsi snimek (protoze je schopny se casteji "zeptat" grafiky)? Me se to nejak nezda :)

Input lag je vetsi dole nez nahore, protoze se to vykresluje po radcich??

Proc tohle resim, protoze mam monitor Iiyama GB2488HSU-B3 a dle tohoto testu https://uk.hardware.info/reviews/7589/1 ... -input-lag to ma obrovskej input lag. V-sync mam ve hrach vypnuty a s tearingem http://www.tweakguides.com/images/GGDSG_19.jpg nemam problem, tak bud jim to zmerilo spatne (i autori se tam tomu divi) a nebo nechapu nejaky z tech pojmu ci jak to funguje a co by to mohlo prinest za problemy :)

Predem diky za help :)
AMD R7 5800X FCLK 1866Mhz + SCYTHE FUMA 2 | MSI MEG B550 UNIFY | 2x8GB 3733Mhz CL15 G.SKill TridentZ | ASRock 6800XT 16GB | INTEL SSD 120GB | SAMSUNG SSD 256GB | 27" LG ultragear 27GL83A-B | EVGA SuperNOVA 750 G2, 80+ Gold750W | Thermaltake Core P5 | WIN 10 64bit

See my build online https://builds.gg/builds/open-air-build-25179
rbclass
Žlutá karta
Žlutá karta
Registrován: 20. úno 2008

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od rbclass »

input lag znamena to,ze ak napriklad pohnes myskou,kurzor sa pohne s oneskorenim..to oneskorenie je ten input lag (vsetkych zariadeni..v tomto pripade mys+monitor)

v skratke..vystup sa oneskori za vstupom o hodnotu input lagu zariadeni

v 1. priade teda opisujes celkovy input lag
v 2. opisujes uz len input lag monitora
Naposledy upravil(a) rbclass dne stř 19. pro 2018, 18:47, celkem upraveno 1 x.
michal3d
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 25. úno 2007

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od michal3d »

Howkey píše:Pokud by se input lag meril jako bod 2), tak pak pokud vim, ze input lag je 30ms, monitor nezobrazi vic jak 33.333333333 snimku za sekundu? Coz v poctu zobrazenych snimku nebude znamenat zadny rozdil oproti 60Hz panelu. Jediny rozdil bude v tom, ze 144Hz panel bude schopny zobrazit aktualnejsi snimek (protoze je schopny se casteji "zeptat" grafiky)? Me se to nejak nezda :)
- 144 Hz panel pri adekvátnom nastavení bude vždy zobrazovať 144 snímkov za sekundu, alebo sa o to bude aspoň pokúšať. Inými slovami na panel pôjde údaj o obraze 144 krát za sekundu, iná vec je jak sa to v praxi prejaví, lebo aby bol schopný zobraziť 144 plnohodnotných snímkov, tak musí mať odozvu maximálne 7 ms. Keď to zjednodušíme, tak ak bude mať odozvu 14 ms, tak sa proste prekreslí ten obrázok do polky a pak začne kresliť zase nový. Myslím že v praxi nebude moc problém keď nestihne vykresliť ten obraz úplne, stále to bude daleko lepšie než monitor s nižšou obnovovacou frekvenciou. Naviac jak fungujú dnešné overdrive systémy, tak sa pixel dostane na hodnotu blízku cielu relatívne rýchlo a potom trvá už dlhšie to doraziť presne do toho bodu. Čiže nemyslím si že by to bol v praxi nejaký problém, pokial panel nemá odozvu 30 ms a pod.

Iná vec je input lag o ktorom hovoríš, to je proste len posun medzi tým čo sa skutočne deje a tým čo sa deje na obrazovke. Je to jak keď máš posunutý zvuk vo videu, proste zvuk aj obraz ide vpohode, len nie sú v harmónií a nepasujú k sebe.
To jak konkrétne kto meria input lag je otázne, ale osobne si myslím že správne by sa mal merať lag v elektronike, čo je to o čo v tomto prípade ide, čiže čas od momentu kedy stlačíš tlačítko po moment kedy prijde informácia do panelu.
Niektorý to ale merajú ako výsledný čas od momentu stlačenia klávesy až po moment kedy je na obrazovke plnohodnotný obraz. Čo si osobne myslím je blbosť, lebo na to potom má hrozný vplyv to čo konkrétne sa zobrazuje, kedže každý monitor má iný priebeh odozvy podla toho z akej farby do akej to ide a tým pádom to hrozne skresluje a nedáva to info o tom, čo každého zaujíma a to síce jak moc pozadu ten monitor oproti realite. Nehovoriac o tom, že ako som napísal vyššie, ak sa pixel dostane čo i len do polovice cesty, už to začneme vnímať že sa tam niečo deje a není to to "plnohodnotné" meškanie ako to čo spôsobí elektronika, lebo po tú dobu sa nedeje na monitore absolútne nič.

Každopádne som aj tak nejak nepochopil čo vlastne riešiš, monitor ak som pochopil správne už máš, tak v čom je problém? Máš pocit že má nejaký velký lag? Ak nie, a vyhovuje ti, tak nerieš testy. :)
MB: ASUS P9X79 CPU: Intel i7-4820K + Noctua NH-U12P RAM: 48 GB DDR3 1333 MHz GPU: EVGA GeForce RTX 2070 XC GAMING SSD: Intel 730 240 GB, Crucial MX300 1 TB
PSU: Seasonic X-560 SOUND: ASUS Xonar Essence ST + Xonar H6 + beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ω + Creative 6.1 6700 CASE: Cooler Master Silencio 650 LCD: HP Z32 4K
KEYBOARD: CM Storm Quickfire XT MOUSE: Logitech G502 HERO + G240 GAMING: Logitech G29, Xbox Elite Controller, Saitek X56 Rhino H.O.T.A.S. OS: Windows 10 Pro 64-bit
Howkey
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. srp 2003
Bydliště: Nový Bor, Liberec

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od Howkey »

Proc to resim je, ze chci tuto problematiku spravne pochopit :) A taky me zarazil ten test a mel jsem pocit, ze by se vysoky input lag projevoval tearingem, coz nepocituji. Ale to muze byt tim, ze je to 144Hz panel a mam vysoky fps a tim padem jde o micro tearing a moc si toho tedy nevsimam.

Ad 144Hz: 7ms odezvu na zobrazeni vsech 144snimku? Spis input lag toho monitoru ne? Odezva nezahrnuje zpracovani sninku atd, je to jen rychlost jakou je panel v monitoru schopny prekreslovat zmeny. Samozrejme pokud bude odezva vyssi nez 7ms, tak to nezvladne tech 144 snimku.
Jak to vlastne funguje. Mmonitor dostava neustale snimky z gpu a nekde ma vzdy ulozeny jeden snimek a ten se neustale prepisuje a na display se to posila po castech, takze tim vznika tearing?

Ad input lag. kazdych 30ms tedy bude mit display informaci z noveho snimku a tedy monitor nebude schopny zobrazit vice jak 33.333 rozdilnych snimku? Tedy bude treba pri odezve 7ms prekreslovat 144x obraz, ale ve skutecnosti obraz muze byt az 59ms stary? chapu to dobre?

Ad to testovani, tak souhlasim, to by davalo nejvetsi smysl :)
Naposledy upravil(a) Howkey dne stř 19. pro 2018, 20:53, celkem upraveno 1 x.
AMD R7 5800X FCLK 1866Mhz + SCYTHE FUMA 2 | MSI MEG B550 UNIFY | 2x8GB 3733Mhz CL15 G.SKill TridentZ | ASRock 6800XT 16GB | INTEL SSD 120GB | SAMSUNG SSD 256GB | 27" LG ultragear 27GL83A-B | EVGA SuperNOVA 750 G2, 80+ Gold750W | Thermaltake Core P5 | WIN 10 64bit

See my build online https://builds.gg/builds/open-air-build-25179
Howkey
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. srp 2003
Bydliště: Nový Bor, Liberec

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od Howkey »

To s tim starim 59ms je blbost :mrgreen:
AMD R7 5800X FCLK 1866Mhz + SCYTHE FUMA 2 | MSI MEG B550 UNIFY | 2x8GB 3733Mhz CL15 G.SKill TridentZ | ASRock 6800XT 16GB | INTEL SSD 120GB | SAMSUNG SSD 256GB | 27" LG ultragear 27GL83A-B | EVGA SuperNOVA 750 G2, 80+ Gold750W | Thermaltake Core P5 | WIN 10 64bit

See my build online https://builds.gg/builds/open-air-build-25179
Atapi
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 04. dub 2007
Bydliště: Jihlava

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od Atapi »

Howkey píše: Ad input lag. kazdych 30ms tedy bude mit display informaci z noveho snimku a tedy monitor nebude schopny zobrazit vice jak 33.333 rozdilnych snimku? Tedy bude treba pri odezve 7ms prekreslovat 144x obraz, ale ve skutecnosti obraz muze byt az 59ms stary? chapu to dobre?
Myslím že to chápeš úplně špatně... znamená to, že snímky se zobrazí 30 ms od doby, co monitor obdrží signál bez ohledu na to, jestli jich je třeba 240 za veřinu, to se nemění, jen jsou prostě všechny o 30 ms opožděný oproti ideálu. Něco jako když se ti rozhodí synchronizace zvuku a videa, taky je jen jedno pozadu třeba o vteřinu, ale stále to hraje a ukazuje plynule, to je vteřinovej lag.

To co se řeší někdy při 144 Hz (těch 7 ms) je spíš response time, u monitoru se to bere jako čas za který pixel stihne zobrazit to co má (bez ohledu na to jak dlouho trvalo signálu dojít od pc až k samotnýmu panelu skrz elektroniku monitoru). Ten se řeší hlavně u VA panelů, protože když je ten právě větší než např. těch 7 ms u 144 Hz, tak to dělá bordel (ghosting znáš určitě), protože se snaži vykreslovat snímky každých 7 ms, ale pixely nestíhají dokončit obraz. Response time se většinou bere jako součást input lagu.

tu máš video... https://youtu.be/oLiiCjPDyFI?t=106
Naposledy upravil(a) Atapi dne stř 19. pro 2018, 21:36, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
michal3d
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 25. úno 2007

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od michal3d »

No máš v tom trošku hokej. :)

Vprvom rade, input lag nijako nesúvisí s tearingom. Tearing vzniká vtedy, keď zobrazovanie nie je synchronizované. Funguje to asi nejak tak, že GPU generuje snímky podla toho jak stíha bez ohľadu na to, čo robí panel, GPU proste pošle snímok keď má hotovo a monitor ho začne spracovávať rovnako tak. Tu si treba uvedomiť, že monitor neprekresluje celú obrazovku naraz, ale ide od vrchu po spodok a že nejakú dobu trvá, kým celú plochu prekreslí bez ohľadu na samotnú odozvu.
Takže jednoducho monitor napr. prekresluje obrazovku a je vpolke, v tom momente mu dorazí další snímok od GPU a on začne prekreslovať už ten nový a tým vznikne ten zlom v obraze, teda tearing. Rieši to Vsync, ktorý zabezpečuje synchronizáciu medzi GPU a monitorom, tak, že GPU čaká na monitor. V momente keď monitor vykreslí celý snímok, tak až vtedy pošle GPU nový snímok, tak aby nový snímok vždy začal odzačiatku obrazovky a prešiel až po koniec. Tým sa odstráni tearing, ale vznikne aj vyšší input lag v dôsledku tohto spracovania, lebo GPU nepošle svoj snímok hneď jak ho spraví, ale čaká až kým je naň monitor pripravený.

Čo sa týka toho input lagu, tak keď je input lag 30 ms, tak to znamená že tá celá cesta trvá 30 ms, ale zobraziť môže aj 1000 snímkov za sekundu ak to zvládne, len budú posunuté o tých 30 ms. Input lag nijak nesúvisí s tým, koľko snímkov monitor zobrazí. Monitor ti normálne zobrazí tých 144 snímkov, len každý z nich bude posunutý o 30 ms oproti realite. Je to čisto záležitosť toho, jak spracováva obraz elektronika v monitore. V dobách CRT to išlo analógovo, teda z výstupu rovno na obrazovku a tak tam bol nulový input lag. LCD ale odzačiatku má v sebe už digitálnu elektroniku, ktorá obraz spracováva, upravuje, alebo ja viem čo s tým robí a tento proces zanáša do obrazu ten input lag, teda oneskorenie. To koľko záleží od toho jak je to spracovávanie robené. Samozrejme že 144 Hz monitoru netrvá spracovanie jedného snímku viac ako 7 ms, lebo inak by nebols chopný zobraziť tých 144 Hz, ale to neznamená že nemôže mať input lag 30 aj 60 ms. Môže to spôsobiť napr. práve aj overdrive, ktorý môže fungovať na tom princípe, že si nabufruje povedzme 3 snímky, kde zanalyzuje zmeny a podla toho nastaví pre každý snímok ten overdrive aby bola odozva čo najnižšia a najpresnejšia, ale tým že pracuej s 3 snímkami dozadu aby vedel čo sa bude diať dalej, tak máš input lag v dĺžke 3 snímkoch, čo je 21 ms.

Takže ešte raz znovu, input lag je len oneskorenie, nič iné. Znamená to že ty pohneš myšou teraz, ale monitor ten pohyb pošle na panel až za 30 ms povedzme. Nič iné to není a na nič iné to vplyv nemá. To máš podobne ako napr. typicky pri Bluetooth sluchátkach máš tiež input lag, že na reproduktor ide zvuk až z oneskorením v dôsledku spracovania toho príjimaného signálu. Takže môžeš pozerať film a zistíš, že sa dabing netrafuje do obrazu, lebo máš zvuk pozadu oproti obrazu. To je ten istý princíp.
MB: ASUS P9X79 CPU: Intel i7-4820K + Noctua NH-U12P RAM: 48 GB DDR3 1333 MHz GPU: EVGA GeForce RTX 2070 XC GAMING SSD: Intel 730 240 GB, Crucial MX300 1 TB
PSU: Seasonic X-560 SOUND: ASUS Xonar Essence ST + Xonar H6 + beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ω + Creative 6.1 6700 CASE: Cooler Master Silencio 650 LCD: HP Z32 4K
KEYBOARD: CM Storm Quickfire XT MOUSE: Logitech G502 HERO + G240 GAMING: Logitech G29, Xbox Elite Controller, Saitek X56 Rhino H.O.T.A.S. OS: Windows 10 Pro 64-bit
Howkey
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. srp 2003
Bydliště: Nový Bor, Liberec

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od Howkey »

Diky za vysvetleni. Cely problem je v tom, ze jsem myslel, ze ten proces od gpu az po vykreslebi funguje jinak. Kazdopadne tohle me privadi jeste na jednu otazku. A tou je max limit monitoru na pocet snimku za sekundu, ktere je schopny zpracovat(ne zobrazit). Nejaky tam musi byt ne? Treba kdyz se bude generovat 1000 snimku za sekundu, tak monitor nejakou cast zahazuje? Napriklad bude umet zpracovavat (ne zobrazit) treba 500snimku max, z toho jich bude umet 144 zobrazit a z toho co bude nad tech 500 se zahodi?
AMD R7 5800X FCLK 1866Mhz + SCYTHE FUMA 2 | MSI MEG B550 UNIFY | 2x8GB 3733Mhz CL15 G.SKill TridentZ | ASRock 6800XT 16GB | INTEL SSD 120GB | SAMSUNG SSD 256GB | 27" LG ultragear 27GL83A-B | EVGA SuperNOVA 750 G2, 80+ Gold750W | Thermaltake Core P5 | WIN 10 64bit

See my build online https://builds.gg/builds/open-air-build-25179
Atapi
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 04. dub 2007
Bydliště: Jihlava

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od Atapi »

Jaký zpracovávat 500 zobrazit 144 wtf kde to bereš :D přečti si znova co ti napsal michal a víc v tom nehledej.
Obrázek
Howkey
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. srp 2003
Bydliště: Nový Bor, Liberec

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od Howkey »

Misto zpracovat jsem mel napsat prijmout? Proste co se deje, kdyz monitoru chodi vice snimku nez je schopen zobrazit. Cekal bych, ze jich dokaze prijmout vic nez zobrazi, ale ne vic nez nejaky limit. Pokud se ten limit prekroci, tak nasledujici snimky zahodi.
AMD R7 5800X FCLK 1866Mhz + SCYTHE FUMA 2 | MSI MEG B550 UNIFY | 2x8GB 3733Mhz CL15 G.SKill TridentZ | ASRock 6800XT 16GB | INTEL SSD 120GB | SAMSUNG SSD 256GB | 27" LG ultragear 27GL83A-B | EVGA SuperNOVA 750 G2, 80+ Gold750W | Thermaltake Core P5 | WIN 10 64bit

See my build online https://builds.gg/builds/open-air-build-25179
michal3d
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 25. úno 2007

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od michal3d »

Tych 1000 snimkov budes mat nasekanych v tych 144-tich = tearing. :wink:

Preto ked zapnes Vsync tak sa ti limituje framerate na obnovovaciu frekvenciu monitora, v tvojom pripade 144 FPS.

btw...snimky sa teda nezahadzuju v ziadnom pripade s vynimou jedneho, a to u NVIDIA kariet je moznost si zapnut Fast sync, co robi presne to, ze snimky zahadzuje a posiela len hotove snimky vtedy ked ich monitor moze prijat, takze synchronne aby nenastaval tearing. Rozdiel oproti klasickemu Vsync je v tom ze GPU na monitor necaka, framerate nie je limitovany, karta generuje tolko snimkov kolko zvladne, takze input lag sa prakticky nezvysi, ale zase to funguje dobre len pri vyssich FPS, inak moze dochadzat k stutteringu.
MB: ASUS P9X79 CPU: Intel i7-4820K + Noctua NH-U12P RAM: 48 GB DDR3 1333 MHz GPU: EVGA GeForce RTX 2070 XC GAMING SSD: Intel 730 240 GB, Crucial MX300 1 TB
PSU: Seasonic X-560 SOUND: ASUS Xonar Essence ST + Xonar H6 + beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ω + Creative 6.1 6700 CASE: Cooler Master Silencio 650 LCD: HP Z32 4K
KEYBOARD: CM Storm Quickfire XT MOUSE: Logitech G502 HERO + G240 GAMING: Logitech G29, Xbox Elite Controller, Saitek X56 Rhino H.O.T.A.S. OS: Windows 10 Pro 64-bit
Howkey
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. srp 2003
Bydliště: Nový Bor, Liberec

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od Howkey »

Tak diky vsem za info, mit moznost dat vam bludistaka, tak ho uz mate :)
AMD R7 5800X FCLK 1866Mhz + SCYTHE FUMA 2 | MSI MEG B550 UNIFY | 2x8GB 3733Mhz CL15 G.SKill TridentZ | ASRock 6800XT 16GB | INTEL SSD 120GB | SAMSUNG SSD 256GB | 27" LG ultragear 27GL83A-B | EVGA SuperNOVA 750 G2, 80+ Gold750W | Thermaltake Core P5 | WIN 10 64bit

See my build online https://builds.gg/builds/open-air-build-25179
Raikkonen
Začátečník
Začátečník
Registrován: 05. kvě 2008

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od Raikkonen »

Pro zajímavost, v současnosti mají Windows pevný limit 512Hz a Pixel Clock, 8K 120Hz už nezvládnou. Ono se to zdá jako total overkill, ale 8K 120Hz panely jsou v prototypech už několik let a na letošním CES jich bylo prezentováno větší množství. A stejně tak ani vysoká frekvence už není jen technologickým snem, vždyť 240Hz monitory jsou už na trhu od 2016, letos mají dorazit 240Hz IPS, existuje 1440 Hz DLP projector, NVIDIA prezentovala 1700Hz. Dle odhadů blurbusters by měly 480Hz herní monitory dorazit okolo roku 2020, 1000Hz pak cca 2025.
Více info zde:
https://www.blurbusters.com/microsoft-w ... 2hz-limit/
https://www.blurbusters.com/blur-buster ... -and-hold/
rbclass
Žlutá karta
Žlutá karta
Registrován: 20. úno 2008

Re: Display/input lag a frekvence monitoru

Příspěvek od rbclass »

akurat mi nejde do hlavy,kde chcu zobrat vykon aby slo cca 480fps

mat 480hz monitor a mat na to m 150fps je myslim idiotizmus
Odpovědět

Zpět na „Monitory, televizory a projektory“