Tak dohrano vcetne "secret endingu", vsechny dejove linky na 100%. Steam ukazuje 47 hodin.
Grafika:
Je pekna a urcite neurazi, ale na zadek jsem se z toho urcite neposadil. Grafici udelali pomerne rozsahlou plejadu kvalitnich assetu, ktere taky vhodne pouzili - mapa je rozdelena na nekolik hlavnich oblasti, kde kazda je trochu jiny biom. Nemam si tady moc na co stezovat. Vytknout muzu akorat to, ze to bezi na ciste na starsich technologiich bez jakehokoliv ray tracingu / DLSS, takze treba u nasviceni v interierech si muzete vsimnout, ze to zrovna neodpovida realite, nicmene tak 95% hry se stejne odehrava v exterierech, takze za me pohoda.
HW narocnost:
Tady musim jednoznacne pochvalit za prikladnou optimalizaci a obecne vyborny PC port. Jede to podstatne lepe nez treba Horizon Zero Dawn, na RTX 3080 neni problem stabilne pres 120 FPS ve 1440p na max - to se dneska u AAA her jen tak nevidi. Hra ma FOV slider, kompletne namapovatelne ovladani, podporuje ultrawide, veci jak exclusive fullscreen etc. Chlapci z Bend studia evidentne vedeli, co PC hraci povazuji za standard a ocekavaji - dobra prace.
Combat:
Ten se da v zasade rozdelit na dve skupiny: lide a freakeri. AI u lidi bych oznacil jako adekvatni - chovaji se na normal obtiznost asi tak, jak byste cekali. Hledaji si nejake kryti, nekteri se vas snazi obehnout ze strany. Nepamatuju si, ze bych od nich zazil neco uzasneho, ale urcite mi neprisli tak neschopni jako treba Far Cry 5 nebo HZD.
U freakeru je to jine, protoze z podstaty veci vicemene nemaji zadnou inteligenci - funguje to tady uplne stejne jako ve filmu World War Z. Jejich stupidita (by design) je nahrazena velkymi pocty (hlavne u hord), kdy se na vas riti obrovska masa nenazranych hovad a vy se snazite, aby vam nedosly naboje a vydrz driv, nez vas dostanou. I kdyz se hordy chovaji velice primocare, je to docela adrenalin, protoze pres ten pocet je casto nemuzete jen tak posekat full auto sprayem / par granaty, ale je treba vyuzivat prostredi / pasti - zvolit si vhodnou unikovou cestu a hordu postupne takzvane "kitovat", coz je zjednodusene receno tahat po nachystane ceste a ve vhodnych choke pointech (treba nejake zuzeni) zpusobovat co nejvetsi poskozeni skrze kombinaci pasti / vybusnin / napalmu / vlastni palby. Je to docela zabava, takze i kdyz drtiva vetsina hord je ve hre nepovinnych (hlavni pribeh jich vyzaduje porazit jen nekolik malo), tak jsem si je pekne vsechny vycistil.
Pak jeste existuji vyzvy (separatni herni mod), kde to muzete hrat na cas / skore.
Gear (tedy hlavne lepsi zbrane a soucastky na motorku, protoze obleceni ve hre menit nejde) ziskavate dosazenim vyssi urovne reputace pomoci plneni ukolu pro kazdeho velitele kempu (a par vyjimek skrze postup pribehovymi liniemi). Tech zbrani tam neni zase nejak extra hodne - ja treba chtel mit jako primarni automatickou utocnou pusku a terciarni pak kulomet, abych mel co nejvetsi potencial proti hordam (tam opravdu nehcete single shot zbrane). No a s timhle setupem jsem dlouhe hodiny ty zbrane nevymenil, protoze grind reputace pro kempy trva pro vyssi levely docela dlouho - tady to mohli nejak lepe osefovat a mit ve hre treba vice typu automatickych pusek, at jich clovek za hru vystrida trochu vic a nebeha X hodin s jednou a tou samou, protoze alternativa neni a na lepsi chybi reputace. Na normalni pribeh se da pouzit skoro cokoliv, ale nechtel jsem se dostat do stavu, kdy najednou potkam hordu a jsem v haji, protoze na ni zrovna nemam vhodne zbrane.
Jeste bych zminil motorku - vas jediny dopravni prostredek, pozdeji tam muzete vozit i munici, coz je v urcitych situacich k nezaplaceni. Ze zacatku je totiz motorka pekna sunka, ktera nikam daleko nedojede, takze co chvili hledate kanistr s palivem - nastesti je jich na normalni obtiznost relativne dost. Palivo se da koupit i v kempech, ale je to extremne drahe, doporucuju az v late game, kdy mate tolik penez, ze nevite co s nima. Jinak reputace i kredity se trackuji separatne pro kazdy kemp, takze se vyplati urcitou vec koupit tam, kde uz toho mate hodne (pokud tam dana vec je, treba hodne upgradu je exklusivnich pro urcity kemp).
Dalsi vec, co vam usnadni zivot, jsou NERO injektory - kazdy vam o neco zvysi vydrz / zivoty / soustredeni. Ja jsem jel strelecky build, takze jsem maxoval vydrz (umozni dele sprintovat) a soustredeni (ekvivalent bullet time z Maxe Payna). Ale pry se da pres talenty jet i na melee build, kdy maxujete staminu a soutredite se na zabijeni zbranemi na blizko. Na vyssi obtiznosti si to neumim moc predstavit, ale kdo vi. Jinak ty vetsi NERO check pointy se pak daji pouzit pro rychle cestovani nebo spani (kdyz potrebujete zmenit cas dne) + tam vzdycky najdete palivo.
Questy / pribeh:
Pribeh je linearni, co vim, tak se neda nijak moc ovlivnit. Hra se sice odehrava v otevrenem svete, ale necekejte, ze tady jen tak u cesty potkate random NPC, co vam zada nejaky quest. Maximalne par random encounteru, kdy vas po ceste prepadnou banditi, nebo potkate nekoho ve srabu a pomuzete mu. Veskere ukoly vam automaticky zadavaji velitele nekolika kempu, kam se v prubehu hry podivate. Tenhle system mi osobne nijak nevadil, ale musim si trochu postezovat na pomerne malou variabilitu ukolu - vicemene dokola se tady toci mise typu zabij parchanta (lovec odmen), najdi nekoho ztraceneho, bez vymlatit nepratelsky kemp. Ty hlavni mise jsou o neco lepsi, protoze pasuji do pribehu a posouvaji jej nekam dale, uz to nepusobi tak odtrzene, kdy jezdite na random mista a nekoho udajne spatneho tam mordujete. Obcas me triggerovalo, kdyz jsem byl v kempu odevzdat odmeny a nakoupit zasoby, jenom aby mi 30 sekund po jeho opusteni vysilackou zavolal velitel, ze pro me ma praci = zbytecna cesta zase zpatky, to mi nemohl rict rovnou, kdyz jsem tam byl?
Za silnou stranku hry povazuju postavy, ktere jsou podle me docela dobre napsane a rozvinute - maji ruznorode charakterove rysy a chovaji se smysluplne (s ohledem na to, ze je dva roky po "konci sveta") a nekteri maji pekne charizma. Hlavni hrdina Deacon St. John je priklad cloveka, se kterym se celkem dokazu ztotoznit. V jadru je to dobry clovek, ktery se i v tom post-apo cirkusu snazi drzet nejakych moralnich zasad, ale na druhou stranu to neni zadne slunicko, co se za kazdou cenu snazi vsechny zachranit a spasit svet (nebo jeho zbytek). Moc dobre chape, ze existuji lide, kteri si proste nezaslouzi zustat nazivu a bez nich bude lepe. Deacon se chova tak, aby pokud mozno pomahal slabym, ale nebude to delat na ukor sebe sama a svoji primarni motivace - zjistit, co se stalo s jeho zenou a kde je ji konec. Dle meho proste celkem rozumny chlapek, kde mi v prubehu hry neprislo, ze by se choval jako totalni idiot - jeho motivace je jasna a vsechno, co dela, ma nejaky smysl a nejaky cil.
Celkove se mi pribeh a postavy v nem opravdu libil a urcite ma svoje silne momenty. Nekomu asi muze vadit urcita repetetivnost u vedlejsich misi, ale ja hru davkoval po mensich castech (max. dve hodiny na jedno sezeni) a nikdy to pro me nebyl tak velky problem.
Svet / RPG prvky:
Tahle kapitola bude kratka, protoze tahle hra je striktne linearni a neda se to povazovat za RPG ani omylem. Z PRG prvku je tady vylepseni postavy skrze skill pointy (zbrane na blizko / dalku / preziti), NERO injektory, zbrane a upravy motorky za reputaci / postup v pribehu, asi jeste sbirani surovin a crafting ruznych pasti, obvazu, koktejlu atd. Nicmene pribeh jinak nemuzete ovlivnit, nemate vubec zadne dialogove moznosti, zadnou moznost zmenit obleceni a jeho staty (v modu vyzev se daji ziskat nejake nasivky s par bonusy, ale to povazuju temer za kosmetickou vec). A to je naprosto v poradku. Proc jsem si na to u HZD tolik stezoval, ale tady mi to vubec nevadi? Protoze ta hra je takto navrzena a postavena od zakladu, kdy se zadnym RPG nikdo nechlubil. A za me to fungovalo naprosto v pohode. Kdyz to srovnam s HZD, kde jsem behal v mrtvem svete, kde mi hra jednou za cas dala na vyber dialog, ktery ale ve skutecnosti vubec nic neovlivnil, tak to me to akorat urazelo. V Days Gone mi proto naprosto vyhovovala ta primocarost, kdy pokecam s vedoucim kempu a jdu na misi - na nic si to nehraje, nesnazi se to ze sebe delat neco, co neni. Od zacatku jsem vedel, ze hraju tak trochu interaktivni film a nema smysl od toho cekat neco hodne komplexniho a hlubokeho, nicmene to za mne uchopili celkem dobre a po celou delku hry jsem se nenudil.
Zaverem:
Za 50 ecek a 47 hodin hlavni kampane (bez delani vyzev, coz je separani mod) jsem opravdu spokojeny a moc nerozumim tomu, proc u tehle hry byla takove kontroverze. Slysel jsem, ze i na PS4 to pri vydani melo nejake technicke problemy, tak mozna proto? Nevim, ale na PC se to hraje opravdu skvele - s mysi se nadherne sazeji headshoty a gunplay me po celou dobu hry bavil. Libilo se mi podani pribehu a pomerne velke mnozstvi zajimavych postav s ruznymi charaktery.
Za me je to idealni hra na takove to relaxacni hrani - pres den resite praci / rodinu a vecer si na hodku / dve sednete k masine, kde si udelate par misi v Days Gone, pripadne prozkoumate mapu, zlikvidujete nejaky nepratelsky tabor, nebo opravite NERO stanici, pripadne vycistite nejake hordy atd. Nevim, jake by to bylo pro nekoho, kdo rubne treba 8 hodin v kuse, jestli by mu to treba neprislo repetetivni, ale s mym stylem hrani to bylo uplne v pohode a jednoznacne lepsi zazitek nez Horizon Zero Dawn. Celkove se vsim vsudy davam 8.5 / 10.
So, Lone Star, now you see that the Evil will always triumph, because Good is dumb! - Lord Dark Helmet @ Spaceballs