Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Libovolný výrobce, technologie, informace, rady, výběr, ovladače.

Moderátoři: morke, Walker1134, PKBO, Hladis

Odpovědět
CageJ
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 31. bře 2011
Bydliště: Praha, Prešov
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od CageJ »

Ja zase na K6-2 300MHz + Voodoo 3 3000... lenze vtedy som hral AoE I, NFS II SE a pod. Half-Life a pod. nikdy v tej dobe.. Este Quake 2 cez MP..
AMD RYZEN 2700X 4.2GHz@watercooled, 32GB DDR4 2,8GHz, AsRock B450 GAMING K4, RIOTORO GOLD 650W; ASUS DUAL RTX 2060; CoolerMaster ML500; AMD RYZEN 3600X, NOCTUA NH-D15, ASUS STRIX B450-F GAMING, SuperFlower GK550, 32GB CL14 G.SKILL 3200, FRACTAL DESIGN XL R4, ASUS STRIX RTX 3080 OC; APPLE MacBook AIR M1 iPhone 12 Pro 128GB
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Uff... k narkmení té voodoo3 je třeba tak 3x-4x lepší CPU.
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od Hladis »

Predstav si Voodoo 6000 na PCI-E s dnesnima CPU :twisted: Voodoo 6000 mi skrtil i ten Athlon XP a PCI sbernice.
Obrázek
CageJ
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 31. bře 2011
Bydliště: Praha, Prešov
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od CageJ »

DOC_ZENITH píše:Uff... k narkmení té voodoo3 je třeba tak 3x-4x lepší CPU.
v roku 1999-2000 ? :)
Sak ani nebol na trhu no :D...
AMD RYZEN 2700X 4.2GHz@watercooled, 32GB DDR4 2,8GHz, AsRock B450 GAMING K4, RIOTORO GOLD 650W; ASUS DUAL RTX 2060; CoolerMaster ML500; AMD RYZEN 3600X, NOCTUA NH-D15, ASUS STRIX B450-F GAMING, SuperFlower GK550, 32GB CL14 G.SKILL 3200, FRACTAL DESIGN XL R4, ASUS STRIX RTX 3080 OC; APPLE MacBook AIR M1 iPhone 12 Pro 128GB
RAD-x
Červená karta
Červená karta
Registrován: 24. dub 2008
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od RAD-x »

99. myslim už se dali poshánět nějaký nadupaný P3, o rok později snad už byli Athlony...mé oblíbené do slotu 1, takže v podstatě se něco sehnat dalo, jestli to ale stačilo...to nevím. V té době ještě nebylo tolik měřícího softu...člověk byl rád, že měl čím měřit FPS.
oneb1t
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 22. dub 2010

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od oneb1t »

no to ja sem mel intel 740 + nejdriv celeron 300A@450 a pote i celeron 633@950 a pozdejs nvidia vanta lt oboje brzda jako prase ale ta vanta sla pretaktovat skoro na 2nasobek zakladnich taktu :D
na nesmrtelny desce abit BH6 + zbastlenou fcpga redukci aby sel 633mhz celeron
Naposledy upravil(a) oneb1t dne pon 9. čer 2014, 20:38, celkem upraveno 2 x.
i7-12700K, 2x16GB DDR5-4800MHz, ASUS B660-I, 1TB WDS100T1X0E
i5-12400F@5.5GHz, 4x8GB DDR5-4800MHz CL40, Asrock B760M PG riptide, A-data 1TB XPG SX8200, Radeon MI25@WX9100 16GB, NZXT S340 Elite, X4071UHSU
HP ENVY x360 13" Ryzen 3 4300U
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od Hladis »

No v roce 99 sel sehnat Katmai, ale to bylo ultra drahy. Do ty doby vladli Mendocina. To spis bylo zajimavy az když vysel Celeron Coppermine, ale nevim ted zda sel sehnat ještě před rokem 2000. Athlon byl taky ultra drahej a pro beznyho člověka tyhle prociky byli nedosazitelny. Lidi byli radi za sroty jako IDT Winchip a K6-2. Ti lepe postaveni s chuti taktovat brali Intel Celerony a jen zazobanci brali Athlony a Katmaie.
Obrázek
HEAD
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 27. lis 2005
Bydliště: Usti n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od HEAD »

Kdyz uz sme u toho ja mel kdysi davno celeron 900@1160Mhz a k tomu desku myslim MSI s VIA apolo pro 133A a k tomu Geforce4MX 440.
A proste ten pocitac nemel zadnej vykon a porad to freezovalo ve hrach.
Ja nemel v ty dobe internet jen sem cet ve skore, ze apolo pro 133A je levnejsi a stejne vykony jako Intel 440BX a tak sem si to koupil.
Nekolikrat sem to daval do servisu kde mi rikali ze je vsechno v pohode, ale ja sem jim porad rikal, ze to musi byt zakladkou ale nic nenasli.
Nakonec se to vyresilo az prechodem na ASUS TUSL2-c a celerona tualatina a najednou i ta stara geforce4 MX mela 2x vyssi vykon ve hrach.

Byli VIA apolo pro 133A takovy shity nebo sem mel jen nakej vydnej kus?Ja si pamatuju ze sem z toho byl uplne na prasky. :lol:
CPU-Ryzen 7800X3D, MB-MSI X670E Tomahawk, RAM-64GB 6600mhz CL32@6400mhz CL30, GPU-RTX 4080Super 16GB, ZDROJ-Seasonic GX 850W, Monitor-LG OLED C1 48"
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od Hladis »

:lol: VIA chipsety u Intelu nikdy. To se nedivim ze jsi to mel rozesrany. Byla jen tuna problemu a vykon katastrofa. Jo byl to proti BXu total shit. Ja mel Abitku http://www.xbitlabs.com/articles/mainbo ... e6-ii.html
Obrázek
RAD-x
Červená karta
Červená karta
Registrován: 24. dub 2008
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od RAD-x »

VIA fuj, to si pamatuju i já...taktovalo se na nich výborně ale tim to haslo, vim že jsem strašně dlouhou dobu jel na upravenym 440BX pro tualatin, se strašnym OC...nataženou hadici ze stoupačky a to bylo moje první vodní chlazení...v zimě zcela ultimátní :lol:
oneb1t
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 22. dub 2010

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od oneb1t »

taky jsem mel na celeronu 633@950 prvni vodni chlazeni vyrobeny doma z ostrikovaci nadobky do auta + chladic ze skody 120 + dyi vodni blok

dokonce jsem to cely integroval do takovy ty predpotopni skrine ve ktery bylo minimalne mista (vepredu jedno modry tlacitko co slo spatne mackat a kulatej malej modrej reset)
Naposledy upravil(a) oneb1t dne pon 9. čer 2014, 23:51, celkem upraveno 1 x.
i7-12700K, 2x16GB DDR5-4800MHz, ASUS B660-I, 1TB WDS100T1X0E
i5-12400F@5.5GHz, 4x8GB DDR5-4800MHz CL40, Asrock B760M PG riptide, A-data 1TB XPG SX8200, Radeon MI25@WX9100 16GB, NZXT S340 Elite, X4071UHSU
HP ENVY x360 13" Ryzen 3 4300U
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od DOC_ZENITH »

HEAD píše:Kdyz uz sme u toho ja mel kdysi davno celeron 900@1160Mhz a k tomu desku myslim MSI s VIA apolo pro 133A a k tomu Geforce4MX 440.
A proste ten pocitac nemel zadnej vykon a porad to freezovalo ve hrach.
Ja nemel v ty dobe internet jen sem cet ve skore, ze apolo pro 133A je levnejsi a stejne vykony jako Intel 440BX a tak sem si to koupil.
Nekolikrat sem to daval do servisu kde mi rikali ze je vsechno v pohode, ale ja sem jim porad rikal, ze to musi byt zakladkou ale nic nenasli.
Nakonec se to vyresilo az prechodem na ASUS TUSL2-c a celerona tualatina a najednou i ta stara geforce4 MX mela 2x vyssi vykon ve hrach.

Byli VIA apolo pro 133A takovy shity nebo sem mel jen nakej vydnej kus?Ja si pamatuju ze sem z toho byl uplne na prasky. :lol:
Ano to na 100% bylo tim chipsetem. VIA byly naprosto tragický, výkonem, kompatibilitou, i stabilitou. A to vždy,od dob 486 po moment co VIA vypadla z trhu vždy to byl nejhorší výrobce chipsetů.Z mý tuny retro komplů a tuny zásobních desek mam jen 1 na VIA chipsetu. Je to ňáká apollo 100 z roku 98, má AGP 2x, ale je celkově naprosto useless.

Aby dala aspoň FSB 100 nemůžete jí naložit více jak 256MB ram (2x 128). Dále AGP je naprsto useless. ATI v něm padaj do BSOD, Nvidia padaj do BSOD až v 3D. Jediná karta co tam funguje je voodoo3 ale jen na NT5, pod win9x sice funguje ale výkon je tragickej. PCI slota má deska 3, navzájem maj konflikty prostředků takže tam člověk píche jednu kartu max. Ještě že je tam ta ISA že... ta aspoňfunguje... A deska ňáky zázrakem sžrala 850Mhz slotovou P3. Takže tam běží a 950 (8,5x 112), na desce je funkční PS2 header, 2x USB 1.1, grafika je Voodoo3 PCI, a zvukovka + síťovka jsou v ISA. Jedině takto to funguje použitelně. Oproti BXku na stejnym taktu se stejnym HW je to ale stejně tak o 20% pomalejší.
RAD-x píše:99. myslim už se dali poshánět nějaký nadupaný P3, o rok později snad už byli Athlony...mé oblíbené do slotu 1, takže v podstatě se něco sehnat dalo, jestli to ale stačilo...to nevím. V té době ještě nebylo tolik měřícího softu...člověk byl rád, že měl čím měřit FPS.
Zhruba takhle, vyjmenuju špičku toho roku, + klíčové tešchnologické zlomy.
1985- 386 DX = první 32-bit x86 CPU.
1989- 486 DX = x87 FPU, první použití L1 cachev CPU.
1991- 486 DX2 66Mhz = první použití násobiče FSB v praxi.
1993- První socket 4 pentium s vadnou FPU 50-66Mhz. = První OOO architektura.
1994- 486 DX4 WB 100 - 160Mhz v případě AMD. = první Writeback L1 cache
1995- Fixnuté socket 5/7 pentium ( 75 -133Mhz). = P54 architektura
1996- Cyrix 6x86L PR200 = první CPU s dvojitou ALU
1997- MMXko a pročko. (233Mhz) = Příchod MMX instrukcí, P6 architektura.
1998- Pentium II, Cyrix MII, AMD K6-2 (233-450Mhz) = Vylepšená P6, 3D-now instrukce u AMD.
1999- Pentium III Katmai (do 600Mhz) a později první slotové Athlony. = Příchod intel SSE instrukcí.
2000- Pentium III Coppermine a Athlon Thunderbird, oboje kolem 1Ghz. = L2 cache v CPU.
2001- Pentium III Tualatin, Athlony XP Palomio, P4 Willamete. (1,4Ghz, 2Ghz v případě P4) = SSE i u AMD.
2002- 130nm K7, P4 Nothwoody. (+-2,6Ghz)
2003- K7 Bartony, Northwood překonal 3Ghz. = První CPU s Hyperthreadingem.
2004- 130nm K8, Galltin extreme a Prescott P4. = První 64-bit x86 CPU, integrovanej Dram řadič, HT.
2005- 90nm K8 = První dvoujádrové CPU, první DDR2.
2006- Core 2 duo. = Návrat intelu K P6 architektuře, obrovský růst IPC.
2007- Core 2 quad. = První 4 jádro.
2008- 45nm Core 2. = Doba levných a suepr taktovatelných Pentií dualcore.
2009- Nehalem I7 LGA1366. = Nová Nehalem architektura, extra silná v FPU, QPI, DDR3, Turbo boost.
2010- 32nm Westemere 6 core I7 LGA 1366. = konzumí 6 jádro, poslední citelnej nárůst výkonu pro smrtelníky.
2011- Sandy bridge / první zabugované SB-E = AVX, Vysoká efektivita a dosažitelné takty.
2012- Ivy bridge / plně funkční SB-E = AMD vydává FX kterej neni zpětně kompatibilní (neumí 3D-now, atd.)
2013- Haswell / IB-E. = AVX2
2014- Haswell -E. = DDR4.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Tohle bude dualpost ale radši asi tak. Teď jsem testoval tuny HW. Díky bohu vše v mé sbírce je stále 100% funkční. Havli a Hladis cosi naťukli v předchozí stránce. Vše bude testováno pod win98SE, Nvidia driver je pro všechny karty 56,64WHQL, pro voodoo je použit poslední Raziel evolution driver. Nejprve Voodoo5 a CPU limitace. Problém zde je totiž také limitace sběrnicí. Ala do V5 se prostě nedostane dostatek dat o geometrii, takže u starších her má určitej strp fps nad který se nedostane, a u novejch který jsou náročný na počet polygonů se to stává bottlneckem. Udělal jsem 3Dmark polygon test (první čilo je 1 light druhé je 8 lights).

7,2fps, 2,2fps.... P4 3,3Ghz SIS645 chipset, V5 5500 AGP
7,0fps, 2,0fps.... K7 2200Mhz KT333, V5 5500 AGP.
7,3fps, 2,2fps.... K7 2300Mhz Nforce2 FSB420 V5 5500AGP 66Mhz.
7,3fps, 2,5fps.... K7 2300Mhz Nforce2 FSB420 V5 5500AGP 80Mhz.

Tady si všimněte že čísla jsou velice podobná. VIA KT333 trochu ztrácí ale to jsem čekal. Nforce 2... mam upravenou V5 aby šla strčit kamkoliv a Abit KT7 dovede dát 1,8v AGP což V5 stačí, proto zde mam výsledek z nforce2. NF2 ale také umí separe taktovat FSB/AGP/PCI. Při zvednutí frekvenci AGP z 66 na 80 se mi zvednul 8 light trianglerate. Tzn je zde už limit sběrnicí, ne CPU. Teď to samé s PCI.
7,8fps, 2,1fps..... Xeon Gallatin @ 3,5Ghz, zapojeno do PCI-X (ala provoz v PCI66 modu)
4,6fps, 1,3fps..... Xeon Gallatin @ 3,5Ghz, zapojeno do PCI (ala provoz v PCI33 modu)
4,0fps, 1,3fps..... Celeron Tualatin @ 1,7Ghz. zapojeno do PCI.

Teď porovnání s ostatními: Použitá je GF2MX400 128bit, Elsa TNT2 PRO OC (defakto výkon TNT2U), GF4 TI-4400, Voodoo3 3500, V4 4500 V5 6K. Testováno vše na 3,3Ghz northwoodu Sis 645 (Via A 266 v případě 6K protože ta se se SIS chipsety nesnese, má na nich asi 3x horší trianglerate, ale jiné karty naopak na via chipsetech suxxujou a na SIs se jim daří dobře. Testy s Intel chipsetem vyloučeny, protože tam nejde zasunou 3,3V AGP karta.)

18fps, 4,0fps..... Geforce 2 MX HW TnL
9,2fps, 6,7fps..... Geforce 2 MX SW TnL
7,0fps, 5,1fps..... TNT2 PRO SW TnL
1,6fps, 1,6fps..... TNT2 PRO SW TnL PCI režim.
7,5fps, 2,3fps..... Voodoo3 3500 AGP. SW TnL
11,6fps 6,4fps.... Voodoo4 4500 AGP 4x. SW TnL
7,4fps, 2,3fps..... Voodoo4 4500 AGP 1x.SW TnL
6,7fps, 2,0fps..... Voodoo5 6000 AGP 1x.SW TnL
42,7fps, 8,1fps... Geforce 4 TI. Enhanced TnL (Vertex shader)

Zde je krásně vidět pár věcí. Jako první bych vypíchnul, že při vícero světlech dovede 3,3Ghz Northwood počítat TnL citelně rychleji než TnL jednotka uvnitř Geforce2. Dále, geometrická prostupnost v případě PCI je achylovou patou Nvidií, proto jsou PCI verze jejich karet tak slow. Poslední věc bych zmínil 3DFX karty. Všechny maj bottleneck v geometrii, CPU je nemůže feedovat, protože používaj AGP jen jak 1x ala jako PCI 66 sběrnici. Jedinou vyjímkou je V4, která je AGP a umí až AGP4x. A je to dost vidět. Díky tomu na ní třeba jde se silnym CPU hrát Halflife 2 a na Voodoo5 ne. Samo sebou tohle se projevilo až ňákou dobu co byly tyhle karty za zenitem, ale je to tam no. U 6K je to největší bottleneck. Obrovskej fillrate ale ty trojúhlníky tam nelezou, takže v niššim rozlišenim kde neni limitem fillrate jí i 5500 PCI-X porazí. Typickej příklad. UT2004, DM hyperblast pohled na celej level z vesmíru, 5500 PCI = 24,3fps. 5500 PCI-X = 34,8fps. Tohle jen díky geometry limited situaci a vyšší prostupnosti sběrnice.

Tak, a teď pár testů v Quake3A s hraniční bus/CPU limitací. U všech karet nastaveno vše na max 32-bit kvalita textur, ale filtering jen binilear, kdybych dal trinilear TNT2 by stejně cheatovala binilear ditheringem, tak jí tu výhodu co v dobovejch recenzích dostávala aniž by si toho někdo všimnul nedáme. čislo 1 je 1024x768, číslo 2 je to samé v 640x480, číslo 3 je to samé ale místo 3,3Ghz P4 Northwood je tam 1,7Ghz Celeron Willamete. MaxFPS v enginu nastaveno na 240 (ale evidentně jde chvílema nad to):


128,3fps....... 275,6fps........ 147,5fps....... = Geforce4 TI.
75,1fps......... 164,2fps........ 151,2fps...... = Geforce2 MX.
37,0fps......... 83,6fps......... 79,9fps......... = TNT2 PRO.
112,1fps....... 218,6fps........ 94,6fps......... = Voodoo5 AGP.
114,7fps....... 165,4fps........ 83,5fps......... = Voodoo5 PCI.
51,3fps......... 118,3fps........ 100,1fps....... = Voodoo 3 3500.

Taakže, Quake 3 je OGL hra s podporou HW TnL. Co je třeba vypíchnout: Jednoznačně je v 640x480 vidět obrovská převaha Voodoo5 5500 AGP nad PCI, tato převaha se vůbec neprojeví ve vyššim rozlišení kdy je limitem fillrate. Dále ztráta TNT2. Ta karta je fakt slow, čekal jsem že bude mnohem vejš. Náskok GFMX je extrémní, ačkoliv obě maj 2 pipeline, podobné takty, tak je to úplně o něčem jinym. I propad vůči voodoo3 jsem čekal menší. Další věc která je zajímavá, jak upomaljšího CPU v téhle hře pomáhá TnL. Hlavně GF2, která se díky jednodušší architektuře dostala i před GF4TI. Dále, Voodoo5 je o něco málo více CPU náročná jak Voodoo3. Jen ještě doplnim, že při použití 5500 v PCI-X a Gallatinu 3,5Ghz byly výsledky 100% totžné s AGP na Northwoodu, tzn zde o 1/3 herně silnější CPU již vůbec nepomhl, ve vyšších rozlišeních jsme na limitu fillrate karty, v niššch na limitu bandwith sběrnice do karty. Další zvyšování CPu výkonu je pro tuto kartu bezvýznamné a k ničemu by jí už nepomohlo to samé platí o V5 6K.

Tak a teď pojedem ultra slow. Ala spousta lidí to jela na různejch plečkách a naprosto neodpovídajících CPU. Budu testovat na 2 CPU stejná BX deska. 1. bude Pentium II 233Mhz (3,5x 66). Tento tragickej výkon odpovídá +- Pentium MMX na 266, K6 300, Cyrix MII 300. Druhé bude P3 coppermine 850Mhz, ale podtaktovanej na 566 (8,5x66), což odpovídá úzkému hrdlu pomalé FSB tehdejších Celeronů. Do testů jsem zařadil i vooodoo2 12MB, krom UT D3D testu kterej na ní nejde spustit, a u Quake 3 jsem na voodoo2 musel snížit texture detail protože na high se nevešly do paměti a FPS se propadlo na slideshow. Nejprve ale Quake3:

38,2fps..... 75,8fps...... = Geforce2 MX.
22,3fps..... 55,5fps...... = TNT2 PRO.
28,3fps..... 66,3fps...... = Voodoo3 3500.
26,3fps..... 51,2fps...... = Voodoo2 12MB.

No, GF2MX velkej náskok díky TnL. Nejhůř je na tom TNT2 i co se týče CPU limitace. Voodoo 2 na tom překvapivě neni moc zle ačkoliv se jedná o generaci starší kartu z roku 98. Tak a teď ještě poslední test, to samé ale Unreal tournament, 640x480 medium (aby nebyl aktivní detail texturing) morpheus mapa, pohled na celej level z vesmíru.

12,8fps...... 30,2fps...... = Geforce2 MX
16,9fps...... 36,8fps...... = TNT2 PRO
18,2fps...... 41,2fps...... = Voodoo3 DirectX.
22,2fps...... 47,5fps...... = Voodoo3 Glide.
22,1fps...... 39,2fps...... = Voodoo2 Glide.

Zde první částečné vítezství TNT2. Je rychlejší jak GF2MX. Evidentně, v pro ní optimalizovaném Q3 ce GF2 dařilo, ale v UT kde jde o raw DirectX overhead zaostává za TNT2, tzn je více CPU náročná. Voodoočka ve vedení, v glide ještě více. Je také vidět, že Voodoo2 a Voodoo3 si pod glide vedou stejně dobře a jsou stejně CPU náročné. Při silnějšim CPU začne voodoo2 zaostávat protože její GPu má prostupnost 2 miliony trinaglů za sekundu a GPU Voodoo3 má 10 Milionů. Ale i tak si stále udržela vedení před Nvidiema. Jen pro dopnění ten samej test na Gllatinu 3,5Ghz a V5 5500 PCI-X vyšel 154fps.
Naposledy upravil(a) DOC_ZENITH dne úte 10. čer 2014, 01:16, celkem upraveno 1 x.
maltra
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 11. říj 2010
Bydliště: Západná Stredozem

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od maltra »

Trochu OT vsuvka, sorry hosi ze vam prudim vasu sofistikovanu debatu ;-). Prihodim aj ja par spomienok. U kamosa som prvykrat hral akcelerovanu hru, nezabudnutelny Unreal, ktory sme si najprv pustili softwarovo a potom cez Glide. Mal uplne prvu Voodoo1 grafiku po ktoru sme sli k nejakemu manikovi do cukrovaru v Tr. Tepliciach. Kamos dal za ten comp vtedy nehorazne prachy, myslim ze cez 60 tacov, co bola kurva palka v tej dobe (1997). Mal k tomu aj Pentium MMX 200 MHz a na tom uz tiez slo "rozmazavat" textury, tusim to bolo v hre G-Police. Chodieval som k nemu obcas na vikendy, ostatni sa chodili nadrbavat do krciem a my ako dvaja teplosi sme v jeho izbe hrali Tomb Raidera, Turoka a ine pecky. Moj prvy comp mi postavil tiez on, bolo tam Mendocino a TNT2 Vanta M64. Nemal som tam ale skoro ziadnu RAMku, myslim ze len 32MB, v tej dobe bola niekde v Azii nejaka katastrofa a ceny modulov sli do neskutocnych vysiek, tak som si hladal moduly cez rozne inzeraty az som nakoniec posplietal konecnych 96MB. No a potom som odporucil kamosovi komponenty do PC, bolo to v 1998, neviem co za CPU som mu tam dal ale pamatam si ze som mu tam dal ako grafiku 3DFx Banshee 16MB a pri pivku v krcme mu vasnivo rozpraval o tom, ake je to super ze nepotrebuje samostatnu 2D grafiku :-). Jo jo, to boli zlate casy.
PC: R9 5900X | 32 GB DDR4 | X570 Aorus Master | ASUS RTX 4070 Ti TUF | WD_BLACK SN850X 2TB | Phanteks Enthoo Pro M Glass | AX860 | Alienware AW3423DWF
Retro PC: PIII 650E Slot 1 | GA-6BXE Rev 1.9 | 128MB DDR | V4 4500 32MB AGP | SB 32 PnP CT3670 | SpinPoint 80GB>32GB
Gamesnik2003
Začátečník
Začátečník
Registrován: 17. zář 2003
Bydliště: Brno

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od Gamesnik2003 »

Jo VIA to byl des propustnost pameti polovicni oproti Intelu. Taky sem se chytl, deska byla od HIS s 693A l tomu Celeron 633, no ten kram u me nevydrzel ani 6 mesicu a vymenil jsem ho za Abit BH6. No k tomu se udelal jeste flopovni upgrade z Banshee na MSI TNT2 M64, ale tu jsem pozdeji presunul do dalsiho pocitace a sehnal ze celkem levny penize Manli GF256 SDR. Vykonove ta Manli nebyla nejhorsi, ale kvalita provedeni karty - hroznej chladic, osizeny filtry na vystupu karty.
havli
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 15. zář 2009
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od havli »

Hodim sem pro zajimavost jeden screenshot - takhle vypada 679mm^2 kremiku v akci. :twisted:

Ne, neni to preklep. Sice se nejedna o jeden kus kremiku, ale i tak je to uctyhodna velikost.

195 mm^2 a 5,5M tranzistoru pro samotne jadro
2x 242 mm^2 a 62M tranzistoru pro celkem 1MB L2 cache.

To vsechno vyrobene 350nm procesem a bezici na plnych 233 MHz (rok 1997).
Obrázek
Ryzen 9 5900X ; Asus Prime X570-P ; 32 GB DDR4 3000 ; Gainward RTX 3060 ; MX500 500 GB, 4 TB + 6 TB HDD ; Dell G3223Q
Retro PC: Core i3-3250, Quadro 5000, 4 GB DDR3, X-Fi, WinXP + 7 x64; Pentium 4 3.06 @ 3.33 GHz, Voodoo5 5500 AGP, 512MB DDR, Audigy, Win98SE; VIA C3 1000, 512MB DDR, ESS Solo-1 + DreamBlaster X2 GS, Win98SE & DOS
Retro PC: Celeron 220, Voodoo4 4500 PCI, 512MB DDR2, Win98SE; 2× Pentium Pro 233/256, Voodoo Graphics, 1024MB EDO, AWE32 28MB (CT3980), Win98SE & DOS
Retro NTB: IBM ThinkPad 600, ThinkPad T20; Toshiba Satellite Pro 430CDT, 460CDT, Portege 3010CT
HW museum.cz - muzeum grafických karet a procesorů
AllowedCry
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 21. kvě 2011
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od AllowedCry »

Nice a vsadím se, že má stále takt na takt lepší singlethread než FX :lol:
Ryzen 5700X @ PBO+200 || GB B450 GX || 32GB @ 3600Mhz cl16 || XFX RX7900 XT @ 2.8Ghz/21Ghz -25mV || SSD 1.25TB || HDD 3TB || Fractal R5 + Corsair HX850 || [4K] Philips 288E2A @ 60hz + Philips 48OLED707 @ 120hz.
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od Hladis »

Dej tomu novy instrukce, takt a vyrobni proces a mozna by ses divil :)
Obrázek
AllowedCry
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 21. kvě 2011
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od AllowedCry »

Já si ale srandu nedělal, opravdu bych se nedivil, kdyby FX překonal...
Ryzen 5700X @ PBO+200 || GB B450 GX || 32GB @ 3600Mhz cl16 || XFX RX7900 XT @ 2.8Ghz/21Ghz -25mV || SSD 1.25TB || HDD 3TB || Fractal R5 + Corsair HX850 || [4K] Philips 288E2A @ 60hz + Philips 48OLED707 @ 120hz.
havli
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 15. zář 2009
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od havli »

Hladis píše:Dej tomu novy instrukce, takt a vyrobni proces...
A mas Core 2 Duo :-D Architektura je porad stara dobra P6.

Jinak co se FX tyce, tak jsem zkusil pro srandu prepocitat vysledek ve wprime a vyslo by PPro o kousek lepsi. :twisted: Samozrejme za predpokladu linearniho skalovani s frekvenci a poctem jader.

http://hwbot.org/submission/2409050_hav ... 5sec_172ms
http://hwbot.org/submission/2519215_shr ... 0sec_592ms

Hypoteticke jednojadro FX @ 233 MHz = 10,592s * 4 * (6331/233) = 1151s
Pentium Pro @ 233 MHz = 905s
Ryzen 9 5900X ; Asus Prime X570-P ; 32 GB DDR4 3000 ; Gainward RTX 3060 ; MX500 500 GB, 4 TB + 6 TB HDD ; Dell G3223Q
Retro PC: Core i3-3250, Quadro 5000, 4 GB DDR3, X-Fi, WinXP + 7 x64; Pentium 4 3.06 @ 3.33 GHz, Voodoo5 5500 AGP, 512MB DDR, Audigy, Win98SE; VIA C3 1000, 512MB DDR, ESS Solo-1 + DreamBlaster X2 GS, Win98SE & DOS
Retro PC: Celeron 220, Voodoo4 4500 PCI, 512MB DDR2, Win98SE; 2× Pentium Pro 233/256, Voodoo Graphics, 1024MB EDO, AWE32 28MB (CT3980), Win98SE & DOS
Retro NTB: IBM ThinkPad 600, ThinkPad T20; Toshiba Satellite Pro 430CDT, 460CDT, Portege 3010CT
HW museum.cz - muzeum grafických karet a procesorů
Odpovědět

Zpět na „Grafické karty“