Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Libovolný výrobce, technologie, informace, rady, výběr, ovladače.

Moderátoři: morke, Walker1134, PKBO, Hladis

Odpovědět
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Glide jelo o více jak 20% lépe a list her co jej podporovaly je hooodně dlouhej, nezabránilo to jeho konci. 20% jedou ty či ony hry lépe dnes jen na bázi driver optimalizací či která firma sponzorovala vývoj, k 20% ani mantle nepotřebuješ. Jde tu hlavně o CPU část věci, tam mohl mantle udělat revoluci. Geometrii, polygony, drawcally.
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od del42sa »

DOC_ZENITH píše:Glide jelo o více jak 20% lépe a list her co jej podporovaly je hooodně dlouhej, nezabránilo to jeho konci. 20% jedou ty či ony hry lépe dnes jen na bázi driver optimalizací či která firma sponzorovala vývoj, k 20% ani mantle nepotřebuješ. Jde tu hlavně o CPU část věci, tam mohl mantle udělat revoluci. Geometrii, polygony, drawcally.
jo jenže tehdy se hypoval nejdříve 32bit rendering na TNT kartách a ten Glide neumělo (+ AGP texturing. který Voodoo karty také nepodporovaly i když přínos toho byl diskutabilní).... a později slavné T&L na GeForce a BFU na to prostě letěli, protože v 3D Marku to vypadalo dobře... byla to chyba i samotného 3dfx, že Glide dopadlo jak dopadlo.

Co se Mantle týče, já bych tomu dal šanci, dyť jsme ještě ani neviděli ten benefit kterej to má přinést. :roll:
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Mhz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od Hladis »

Mantle jako nadstavba Dx by nemusel trpet tak velkym technologickym deficitem. 3DFx dojelo na technologickou zastaralost a Glide uz ke konci byla okrajova zalezitost, která dlouhodobe upadala. Heh když si vzpominam na ATI a Nv karty s 32bity, kdy myslim 128 Rage prinesl vcelku rychlej rendering ve 32 bitech (a jako bonus zpraseny drivery), tak 3Dfx se svým 16-24 bit bylo kvalitou obrazu pozadu. Na barvách a efektech to bylo znat. Tehda byl vetsi wow efekt ruznych dem a benchmarku nez dnes a když BFU videl tahle demicka, tak mel jasno. Nalezite to ještě zduraznovali recenzenti. To ani nemluve o spinavych praktikách. Nakonec stejne aby se hry daly hrat, tak každý jel u nV v tom prehnusnym 16 bitu a 32bit zapinal jen kvůli pokochani se slide show :) Taky na Ultry moc lidi peníze nemelo ze :)


BTW: Takova poznámka. Diky Glide jely s 3DFx hry na K6tkach velice rychle, nez když se tam osadila nV. Tohle byl velky prinos, kdy slabsi K6-II nez intelacky Celerony podavali s Glide a optimalizacemi pro 3Dnow! slusny vykon tam, kde to třeba nV nedokazalo přes Dx nakrmit.
Obrázek
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od del42sa »

tak tak,myslím, že jsi to vystihnul přesně :) ( přesto mělo Glide svoje kouzlo a ten splash screen s rotujícím logem 3dfx při spuštění hry byl nezapomenutelný . Hlavně na všech hrách co používaly UT enginech to bylo neskutečně rychlé )
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Mhz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Hladis píše:Mantle jako nadstavba Dx by nemusel trpet tak velkym technologickym deficitem. 3DFx dojelo na technologickou zastaralost a Glide uz ke konci byla okrajova zalezitost, která dlouhodobe upadala. Heh když si vzpominam na ATI a Nv karty s 32bity, kdy myslim 128 Rage prinesl vcelku rychlej rendering ve 32 bitech (a jako bonus zpraseny drivery), tak 3Dfx se svým 16-24 bit bylo kvalitou obrazu pozadu. Na barvách a efektech to bylo znat. Tehda byl vetsi wow efekt ruznych dem a benchmarku nez dnes a když BFU videl tahle demicka, tak mel jasno. Nalezite to ještě zduraznovali recenzenti. To ani nemluve o spinavych praktikách. Nakonec stejne aby se hry daly hrat, tak každý jel u nV v tom prehnusnym 16 bitu a 32bit zapinal jen kvůli pokochani se slide show :) Taky na Ultry moc lidi peníze nemelo ze :)


BTW: Takova poznámka. Diky Glide jely s 3DFx hry na K6tkach velice rychle, nez když se tam osadila nV. Tohle byl velky prinos, kdy slabsi K6-II nez intelacky Celerony podavali s Glide a optimalizacemi pro 3Dnow! slusny vykon tam, kde to třeba nV nedokazalo přes Dx nakrmit.
Asi tak, lidi zapomínaj na to jak to doopravdy bylo. 3DFX byla citelně pozadu jen v jeden moment, a to byla Voodoo3 vs TNT2, maxtor G400 a Rage128 (pro, original 128 měla hnusnej dithering). VSA100 ve voodoo 5 byl naopak na svou dobu opět velice vyspělej (ale neměl podplacené 3Dmarky takže suxxoval že.... A jedinej nedostatek V3 byl tehdy technologickej (32 bit), ale i v ten moment byla koupě voodoo nejlepší, protože konkurence prostě suxxovala. Zkuste si na K6 (nebo i na PII / ranném Pentium III) zahrát Unreal torunament na těch TNT2 a podobně, hratelně aby to nepadalo pod 30fps v boji, neuspějete. A pak na tom voodoočku, kde vám to pojede citelně rychleji, budou mnohem menší propady protože glide netankoval tolik CPU, a ještě si můžete dovolit detailtexturing aniž by to poslalo framerate do kytek. Když to psustim na 2+Ghz CPU tak už to vypadá celkem OK, ale v té době ty CPU neexistovaly, jsou 2 - 3 roky jinde, a v té době byl glide defakto nepostradatelnej. Když můj otec tehdy provedl "upgrade" z banshee na TNT2 já to viděl jako downgrade, jo 3Dmarky byly lepší ale co hry...

A ten rozdíl nebyl malej to nebylo 20% to bylo třeba 100% v min. fps. A něco takového by klidně mohl mantle přinést pro FXka v hrách... nuo... ale ... uvidíme.
arach
Začátečník
Začátečník
Registrován: 09. kvě 2005
Bydliště: Hradec Králové

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od arach »

eh sorry za offtopik ale voodoo 5 byl naprostej nesmysl a na vsa 100 nebylo absolutne nic zajimavyho v ty dobe, aby se to vyrovnalo soudobejm nv , tak museli na kartu cpat dva nebo vic chipu...
havli
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 15. zář 2009
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od havli »

Ale bylo - bezkonkurencni kvalita 2D i 3D obrazu, funkcni a stabilni obladace... a hlavne antialiasing s pouzitelnou rychlosti a nesrovnatelne lepsi kvalitou proti tehdejsi konkurenci. :wink:
Ryzen 9 5900X ; Asus Prime X570-P ; 32 GB DDR4 3000 ; Gainward RTX 3060 ; MX500 500 GB, 4 TB + 6 TB HDD ; Dell G3223Q
Retro PC: Core i3-3250, Quadro 5000, 4 GB DDR3, X-Fi, WinXP + 7 x64; Pentium 4 3.06 @ 3.33 GHz, Voodoo5 5500 AGP, 512MB DDR, Audigy, Win98SE; VIA C3 1000, 512MB DDR, ESS Solo-1 + DreamBlaster X2 GS, Win98SE & DOS
Retro PC: Celeron 220, Voodoo4 4500 PCI, 512MB DDR2, Win98SE; 2× Pentium Pro 233/256, Voodoo Graphics, 1024MB EDO, AWE32 28MB (CT3980), Win98SE & DOS
Retro NTB: IBM ThinkPad 600, ThinkPad T20; Toshiba Satellite Pro 430CDT, 460CDT, Portege 3010CT
HW museum.cz - muzeum grafických karet a procesorů
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od del42sa »

naopak VSA-100 vůbec nebylo špatný čip, jen měl vyjít mnohem dříve, namísto Voodoo 3 ( to neměli vůbec vydávat ) a pak by bylo všechno v pořádku, bohužel ač velmi dobrý čip (FSAA, ovladače, 2D/3D, Glide, digital SLI) , přišel prostě na trh zkrátka moc pozdě.... ale konec OT.

Mantle ale nemusí takový osud vůbec potkat, i když nebude v konzolích, pořád je mnoho variant, kde se mlže dobře uplatnit. Windows 8.1, Windows 8, Windows 7, Windows Vista, Mac Os X ,BSD a více než 20 linuxových distribucí.
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Mhz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
havli
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 15. zář 2009
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od havli »

arach píše:jo presne tak, prislo pozde, to je prave to

to je jak kdyby nv ted prisla s 8800gtx

: -)))
Zase tak pozde to nebylo, cca pul roku. Na prelomu roku 1999/2000 uz byly funkcni prototypy. nevim proc se uvedeni na trh tolik zdrzelo. I tak ale dokazala V5 5500 s 2xAA prekonat GF2 GTS s 4xAA (aby byla +/- stejna kvalita). Skoda ze uz nedoslo na 180nm VSA-101 a nasledne Rampage... to by byla jinaci palba.

--------
Mantle, no... Neocekavam velky rozsireni, pripada mi to jako placnuti do vody a nakonec z toho nic nebude. Kazdopadne by ale neuskodilo snizit zavislost her na CPU vykonu. Uvidime...
Ryzen 9 5900X ; Asus Prime X570-P ; 32 GB DDR4 3000 ; Gainward RTX 3060 ; MX500 500 GB, 4 TB + 6 TB HDD ; Dell G3223Q
Retro PC: Core i3-3250, Quadro 5000, 4 GB DDR3, X-Fi, WinXP + 7 x64; Pentium 4 3.06 @ 3.33 GHz, Voodoo5 5500 AGP, 512MB DDR, Audigy, Win98SE; VIA C3 1000, 512MB DDR, ESS Solo-1 + DreamBlaster X2 GS, Win98SE & DOS
Retro PC: Celeron 220, Voodoo4 4500 PCI, 512MB DDR2, Win98SE; 2× Pentium Pro 233/256, Voodoo Graphics, 1024MB EDO, AWE32 28MB (CT3980), Win98SE & DOS
Retro NTB: IBM ThinkPad 600, ThinkPad T20; Toshiba Satellite Pro 430CDT, 460CDT, Portege 3010CT
HW museum.cz - muzeum grafických karet a procesorů
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od Ache »

sam_217 píše:Já teda dobu 3Dfx nějak nezažil...
Jo, já jako majitel kombinace K6-500MHz a Matroxe G400 (to byla grafika lepší než TNT2 - 32bitů defakto beze ztráty výkonu) můžu říct že Glide (takže za mě voodoo 3 2000) byl super. Na K6 se 3Dfx fakt hodilo, protože Nvidie nebo matrox byly třeba v tom UTčku na procáku hodně závislý... Pamatuji si také ty dobové testy kde opravdu kldině byla voodoo3 2x rychleší než TNT2 v tom unrealu... možná tu ještě něco v nějakým časáku (Pcworld, computer...) vyhrabu :)

EDIT: každopádně, kdo chtěl kvůli bumb-mapingu (který stejně byl nakonec jen v Expendable) upgardovat z 3Dfx na bájnýho matroxe, tak mohl skončit hůře, pokud měl shit procesor.

V tomhle ohledu by bylo Mantle super, ale dávám tomu malou šanci, že se uchytí více než HW physX. :|
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od DOC_ZENITH »

arach píše:eh sorry za offtopik ale voodoo 5 byl naprostej nesmysl a na vsa 100 nebylo absolutne nic zajimavyho v ty dobe, aby se to vyrovnalo soudobejm nv , tak museli na kartu cpat dva nebo vic chipu...
VSA100.... ok

- ve své době nejlepší kvalita 2D i 3D.
- Nejlepší kvalita komprese textur (porovnej si Geforce 256 a VSA 100 obraz v Q3A třeba)
- Funkční HW akcelerovanej RGSSAA.
- Schopnost post efektů jako motion blur, depth of field, atd, které se v praxi oběvily až x let poté.

V čem byla Geforce 256 lepší.
- mněla HWTNL jednotku které ve své době vynikala jen v 3Dmarku.

Takže asi tak.
arach
Začátečník
Začátečník
Registrován: 09. kvě 2005
Bydliště: Hradec Králové

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od arach »

zenith: ja to porovnavat nemusim, je to porovnany miliionkrat v recenzich...

rok 2000, 3dfx ma voodoo 5, nv ma gf2 gts atd....voodoo 5 naprosto silena karta proti gf
ze zasly slavy se vecne zit neda

glide potopil hw, coz nebude pripad soucasnyho amd
havli
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 15. zář 2009
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od havli »

Takovyhle lidi jsou nejlepsi... ten HW v zivote nemeli v ruce a jen melou kraviny vycteny z recenzi. :roll:

Prakticky vsechny tehdejsi recenze se skladaly akorat z 3DMarku a Q3A. Mnohdy byly delany na pomalych PC a jejich autori nemeli vubec poneti o tom, jak testovat grafiky.

A glide nepotopil HW, ale vyvoj D3D a OGL do pouzitelnyho stavu, takze se hry psaly pro ne. Ostatne dalsi generace (Rampage) uz glide ani nativne podporovat nemela. AMD je na tom uplne stejne... resp jeste hur - snazi se prosadit vlastni API v dobe, kdy je trh naplno obsazen DX a OGL. Tehdy, kdyz 3dfx zacinalo, nebyly pro hry pouzitelne ani grafiky ani API, takze nebyl problem prijit se svym resenim. Dneska to pudje hodne tezko.

Vazne si radsi o dane problematice neco nastuduj, nez zacnes opet placat blbosti.
Ryzen 9 5900X ; Asus Prime X570-P ; 32 GB DDR4 3000 ; Gainward RTX 3060 ; MX500 500 GB, 4 TB + 6 TB HDD ; Dell G3223Q
Retro PC: Core i3-3250, Quadro 5000, 4 GB DDR3, X-Fi, WinXP + 7 x64; Pentium 4 3.06 @ 3.33 GHz, Voodoo5 5500 AGP, 512MB DDR, Audigy, Win98SE; VIA C3 1000, 512MB DDR, ESS Solo-1 + DreamBlaster X2 GS, Win98SE & DOS
Retro PC: Celeron 220, Voodoo4 4500 PCI, 512MB DDR2, Win98SE; 2× Pentium Pro 233/256, Voodoo Graphics, 1024MB EDO, AWE32 28MB (CT3980), Win98SE & DOS
Retro NTB: IBM ThinkPad 600, ThinkPad T20; Toshiba Satellite Pro 430CDT, 460CDT, Portege 3010CT
HW museum.cz - muzeum grafických karet a procesorů
arach
Začátečník
Začátečník
Registrován: 09. kvě 2005
Bydliště: Hradec Králové

Re: AMD Mantle: Low-level Graphics API

Příspěvek od arach »

no jasne pane nejchytrejsi : -) a z ceho tys to studoval ? :-)) ja sem mel voodoo 3 a to byla defakto posledni 3dfx ktera stala za rec

jestli me chces tvrdit ze vsa 100 byla v roce 2k proti nv chipum v pohode tak nevim...

jinak mantle nikdo nevi jak bude vypadat, tak nevim jak muzes byt jasnovidec a prohlasit ze to bude k nicemu, zrejme mas asi nastudovano zase vid : -)
havli
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 15. zář 2009
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od havli »

Diky Krtkovi za presun. :)
--------
Tak a ted k tematu proc V5 neni horsi nez GF2 GTS.

Z ceho jsem studoval? No... ty recenze jsem samozrejme cetl taky, proto vim, ze jsou naprosto o nicem. Moje studijni materialy jsou tohle http://www.hw-museum.cz/collection-vga.php?type=3dfx :twisted: Zadna recenze nerekne o grafice tolik, jako vlastni zkusenost. A ver tomu, ze vsechny 3dfx karty mam zmaknuty do posledniho detailu.

A ted ti predhodim par dukazu... Pred par lety jsem vsechny grafiky z obdobi 1998 - 2001 dukladne testoval. http://www.hw-museum.cz/benchmark-2-1.php Jsou tam obsazeny prakticky vsechny, co se tehdy na trhu vyskytovaly. Voodoo 2, 3, 4, 5 ; Rage XL, 128GL, 128pro, Fury MAXX, Radeony 7000, 7200, 7500 ; Riva TNT, TNT2, GeForce 256, 2MX, 2GTS, 2pro, 2ultra ; Kyro 1/2 ; Savage4, 2000 ; Matrox G200, G400, G450.... proste komplet vsechno.

Specialne pro tuhle diskuzi jsem dal dohromady par extra grafu. Neni v nich nic novyho, co by uz nebylo obsazeno v tech 200+ dalsich na webu. :-D Poskladal jsem vysledky par karet dohromady, aby to bylo prehlednejsi. Vsechno je v rozliseni 1024x768, coz byl tehdy standard - jako dneska FHD. Nasazel jsem do kazdeho grafu vysledky v 16/32bit barvach a bez/2x/4x AA. Z toho se da vykon snadno porovnavat. :)

A ted pozor - 2xAA na Voodoo4/5 je kvalitou srovnatelny s 4xAA na GeForce 1/2 (a taky Radeony 7x00 + Kyro, ale ty v grafu pro prehlednost nejsou). Stejne tak 16bit barvy na Voodoo maji kvalitou dost blizko k 32bit barvam u konkurence diky internim vypoctum v 32bit a pouziti 22bit postfiltru. Naopak GF z teto doby maji 16bit obraz naprosto nekoukatelny. :blee: Takze se vesmes da rict, ze Voodoo s 2xAA a 16(22)bit ma srovnatelnou kvalitu obrazu s GeForce 256 / 2 s 4xAA a 32bit.

Takze co je rychlejsi? :P
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Ryzen 9 5900X ; Asus Prime X570-P ; 32 GB DDR4 3000 ; Gainward RTX 3060 ; MX500 500 GB, 4 TB + 6 TB HDD ; Dell G3223Q
Retro PC: Core i3-3250, Quadro 5000, 4 GB DDR3, X-Fi, WinXP + 7 x64; Pentium 4 3.06 @ 3.33 GHz, Voodoo5 5500 AGP, 512MB DDR, Audigy, Win98SE; VIA C3 1000, 512MB DDR, ESS Solo-1 + DreamBlaster X2 GS, Win98SE & DOS
Retro PC: Celeron 220, Voodoo4 4500 PCI, 512MB DDR2, Win98SE; 2× Pentium Pro 233/256, Voodoo Graphics, 1024MB EDO, AWE32 28MB (CT3980), Win98SE & DOS
Retro NTB: IBM ThinkPad 600, ThinkPad T20; Toshiba Satellite Pro 430CDT, 460CDT, Portege 3010CT
HW museum.cz - muzeum grafických karet a procesorů
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od Hladis »

Tady si prihodim polinko jako pamětníka. V5 byl fail. Pozde, pomalu a draze. Nostalgie je hezka věc, ale Voodoo5 proste byl naprosty propadak.

Hlavni mainstrem kus bylo V4500 za tezkych 7200,- , coz byla vykonostne V3 s 32bit za premrstenou cenu. V ty době uplne mimozni neprodejny produkt a proti GF2 MX naprosty fail (MX byla levnejsi a o dost vykonejsi nehlede na OC moznosti). V4500 nemela zadny 4xAA /jen 2x a i tak to bylo nepouzitelny) a DoF, protože to byl jen jeden VSA-100 a ten byl naprosto zoufale pomalej.

V5500 byl další fail. Cena 14 500,- kdy GF2 GTS byla levnejsi o litr a byla v 32bit proste pomalejsi s tim, ze to byla karta dlouha jak tyden před výplatou s pridavnym napajenim. Proti jednocipovy GF marketingove hrozny tah. Ta karta prisla pozde a nemela vůbec sanci. 16bit byl na Voodoo lepsi nez na nV, ale v ty době uz 16 bit nikoho nezajimal a stále to bylo horsi nez 32 bit. Sice to prinaselo kvalitni AA, ale ve svetle ostatních věci to bylo o nicem.

V roce 2000 mělo 3DFx vydat Rampage a ne tohle. Technologicky i vykonostne to byl krok vedle, který je prisel hodne draho. Tohle mi nikdo nevymluvi. Ty grafarny jsem všechny testoval v te době na tehdejších sestavách a znal jsem i presne prodeje. Myslim ze i vite kde moje testy najdete. Osobne jsem tehda vymenil V3 za GF2 MX, protože V5 byl proste fail.
Obrázek
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Dobře Havli, jen ho žeň! :D

Ještě třeba dodat že to UT vzhledem k tomu že V5 tam má 32 bit test asi neběželo pod glide. :P
Chtělo by to nahodit jak je to pod glide + kvalita obrazu D3D, OGL, vs GLIDE. To by tě ale Arach asi označil za bullshit fakera. :P

Hladis: Hlavní fail a příčina zániku 3DFX byla neexistence low endu a obvykle ani mainstreamu a když už byl tak mizernej jako V4. Ano V4 byla proti GF2MX 400 (128bit) blbá. Kolik Nvidia prodala TNT2 vant a TNT2 M64ek jen kvůli propagandě toho že maj 32MB Vram, atd... lživá propaganda, to 3Dfx neuměla. Ale Voodoo5 byla v high endu ok. Bezkonkurenční FSAA, podpora glide kterej byl v té době pro mě stále naprosto zásadní (hlavně kvůli unreal enginům a jak to tam pak lítalo) atd. Dále zde byly nulové problémy s nekompatibilitou AGP, a i PCI vezre byla dost ryclá, kdežto konkurence měla u PCI karet velké propady výkonu VS AGP varianty. PCI verze podporovala i 66Mhz provoz v PCI-X slotech a dělá to hodně (ale to spíš v novějších enginech kde je bottleneck polygon count).

Velikost byla OK nepřesahovala desky, do casů se vešla, a reálnej odběr karty nijak astronomickej nebyl, kolik že to brala 25-30W? Ten molex tam byl spíš pro jistotu. Hej, i V5 6000 napájíme jednim 12V pinem ze zdroje a vše je OK, furt to tankuje míň jak třeba Radeon 9700pro.

Ale jinak souhlas s tim že to mělo delay a to bylo dost blbý. Kdyby to vyšla před nebo s Geforce 256, bylo by to fajn. S příchodem GF2 GTS a ultry stále fajn jen by se to trochu zlevnilo, a pak rampage vs GF3. Ale na to už bohužel nedošlo...
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od Hladis »

V5 mela prijit v době vydani první GF. V době GF 2 to byl produkt z jiného světa. Marketingove neobhajitelny. V4500 byl naprosto mizerny produkt. Jako vydat kartu v roce 2000 s vykonem V3 jen navíc s nepouzitelnym 32 bit (nebylo to hratelny) proti GF 2 MX byla sebevražda a tam se prodávalo nejvic.

Glide v ty době uz prestaval hrat roli. Budouci hry a velky herni hity uz Glide ani nemely. S Glide uz taky byly problémy s kompatibilitou a na V5 nektery hry pod Glide nechtely jet. Třeba Mortal Combat 4 a serie Need For Speed (diky dementni detekci hw) co si pamatuju. Glide drzel nad vodou jen Unreal, coz chápu pro tebe bylo dulezity :)

TNT2 sroty Vanta a M64.....to prodavaly vyssi modely a propaganda. Byly to neskutecny kramy, ale v roce 2000 uz byla situace jinde. Taky nechapu tu propagandu tehle levných odpadu, kdy V3 byla lepsim produktem. O tom zadna.

V5500 v high endu byla vcelku srovnatelna, ale byla to dlouha karta. Tehda se prodavali hlavne mensi case ještě se zdrojem vertikalne a tam se nevesla ( kvůli ni jsem vyrizl HDD pozice). Byla dlouha, nemela marketingove tvrde tlaceny TaL, byla v 32 bit pomalejsi a mela pridavny napajeni, neumela DDR pameti s absenci AGP 4x texturingu. Vetsina věci byla marketingovyho typu a blabolu, ale proste nemela sanci. Musela by byt vykonejsi nez GF2 GTS. To ještě nezapomínejme na GF2 Ultru za 25 koliku, coz byl drtic. V6000 mela stat nejak podobne, ale ta oficialne nevysla (ikdyz do ceniku se dostala) a to by nemelo sanci uz vůbec. To pridavny napajeni si Radeon 9700 Pro obhajil, kdy uplne deklasoval jakoukoliv konkurenci a i přes horsi ovladace se prosadil. Technologicky a vykonostne uplne jinde nez tehdejsi GF. Taky jsem v ty době Radeona 9700 koupil. Ikdyby Voodoo 5 prezilo, pak vysla GF3 a proti tomu by postavili Rampage a tam uz je to co by kdyby.


Edit: To ještě nezapomenme, ze ty V5 byli kvůli nakladum orezany. Zadny TV-OUT atd....vse vyrabeno primarne v STB, nemoznost rychle zásobit trh a mit ruzne cenove a vybavenostni kategorie dle ruznych vyrobcu jako u nV. I ATI se svým Radeonem DDR, byla uz jinde.
Obrázek
arach
Začátečník
Začátečník
Registrován: 09. kvě 2005
Bydliště: Hradec Králové

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od arach »

no hladis to pekne rozepsal...
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Hladis souhlas se všim. Sám nechápu proč se 3DFX zbavila všech OEM partnerů a rozhodla se vyrábět si karty sama v ST. To byl naprosto sebevražednej tah, protože OEM dělaj tunu vlastní propagandy a marketingu, o což všechno přišli. Včetně tuny modelů. Když člověk přišel do obchodu mohl si koupti voodoočko a nebo stovky Geforce dvojek, třeba lahůdky jako MX400 64MB s 64-bit sběrnicí..l h yeah... ale to že zaplakali nikoho nebere, čip se prodal, NV dostala prachy.

Co se aTI týče, nebyla tehhdy relevantní. S3 a PowerVR byly důležitější. ATI měla useless drivery, přežila defakto díky low-endu a taky díky chytrému tahu, ala Rage128 byla dobře kompatibilní s PCI a PCI-X takže defakto každej server board té doby měl integrovanou rage 128, dávaly se tam až někdy do roku 2008. :P Pak nic moc R8500 a pak z ničeho nic naprosto godlike 9700pro, drivery nic moc ale oproti starejm driverům ATI z dob Rage a ranejch radeonů stále nebe a dudy.

Jo ještě k 32-bit. Já jsem v 32-bit začal hrát až když nebylo zbytí heh, měl jsem IBM P200 21" CRT monitor co dával 1600x1200, takže radši budu hrát plynule co největšim rozlišení než s 32-bit barvami v 800x600 heh. To samé FSAA, to jsem v praxi provozovat až na NV40. Vyhlazování na voodočkách se mi nelíbilo, bylo fajn proti konkurenci ale byl to RGSSAA = mazal 2D objekty a fonty.
Odpovědět

Zpět na „Grafické karty“