VRAM a vše kolem ní

Libovolný výrobce, technologie, informace, rady, výběr, ovladače.

Moderátoři: morke, Walker1134, PKBO, Hladis

Odpovědět
sajty
Začátečník
Začátečník
Registrován: 11. lis 2020

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od sajty »

Posty od HEADa musíš brát s rezervou.
GIGABYTE B650 AORUS PRO AX | Ryzen 7 7800X3D + Noctua NH-D15 chromax.black | SAPPHIRE NITRO+ AMD Radeon RX 7900 XT Vapor-X 20G | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast Black EXPO | Kingston KC3000 NVMe 1TB + ADATA LEGEND 800 NVMe 1TB | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W | be quiet! SILENT Base 802 | AOC Q27G2S/EU Gaming + Viewsonic XG2405 | CZC.Gaming Hexblade | ZOWIE S1-C | Razer Blackshark V2 | DXRACER OH/WY103/N
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od Krteq »

webwalker píše:Tak ono odvozovat nedostatečnou kapacitu VRAM jen z frametimes je myslím velmi odvážné, hraničící až z amatérstvím.
To ano, ale tady to přímo bije do očí
Obrázek
Xnovic
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 20. zář 2007
Bydliště: Plzeň

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od Xnovic »

Ahoj. Chtěl jsem se zeptat: je nějaká šikovná utilita, jak otestovat VRAM? Ideálně něco, jako je memtestx86 pro klasické ramky..
CPU:Ryzen 7 5800xMB:ASUS ROG Strix X570 - F GamingChladič:Noctua NH-D14 RAM:Kingston HyperX Black 2x16Gb 3600MHzVGA:Asus RTX 3080 TUFCase:ASUS ROG Strix HeliosHDD:Samsung 960 Evo 500GB+2TB WD Red+2TB SSD AData+4TB Seagate Zdroj:EVGA Supernova P2 1000W
Petra M
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 22. kvě 2020
Bydliště: Praha

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od Petra M »

Google první odkaz: 6 Free Programs to Check Your Video Card Memory For Errors :) A pak si už jen vybrat. Popř. pokud někdo doporučí něco lepšího.
Spoiler
i5-2500K + 16GB DDR3 + GTX 970 + 1080p + SSD + Win 10x64
webwalker
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 03. úno 2010
Bydliště: Buranov vedle Prahy

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od webwalker »

@Krteq: Ty peaky mohou být zaviněny čímkoliv, navíc v run2 žádné nejsou (jestli vidím odbře). Pokud tedy tvrdí, že to bylo zaviněno malou kapacitou VRAM, měly by tam být také grafy využití VRAM (dedicated), no a samozřejmě také vytížení PCIe (Bus usage). Netvrdím, že tomu tak není (hru na ověření nemám), ale takhle je to jen střelba slepými :oops:
Chtěl bych se stát profesionálním pískačem. Už teď jsem v tom sice hvězda, ale chtěl bych se ještě zdokonalit a začít se tím živit.
GPUreport.cz
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od Ache »

Tak není důvod nevěřit tomu, že drobné záseky způsobené reorganizováním textur (využití shared části) mohou vznikat. Když Crysis i v obyčejném fullHD a ani ne na maximální detaily zabere celou VRAM (process dedicated je sice o dost nižší, ale jak řikam, u DX11 je tomu tak vždy - proč se to tak proti VK/DX12 liší težko říct a kdoví - já tomu ukazateli moc neveřím a spíš veřím té shared, která indikuje využití RAM = přetečení VRAM).

Tak nebo tak v tomto nastavení je v monitoringu vidět, že VRAM je plná a využívá se i část shared:
nastavení: https://abload.de/img/crysisremastered_menu58ktz.jpg
hra: https://abload.de/img/crysisremastered_hraazkgq.jpg

Když je 8GB VRAM plno i v nemaximálním nastavení (Can it run crysis je ale kokotina - jen to žere výkon, protože to třeba ignoruje LOD), ve FHD! Tak je jasný, že na úplně maximální nastavení v 4K na tom asi taky bude muset občas dotahovat textury s 10GB VRAM...

Ampere jsou stejně těžební karty a ne herní, takže je to fuk. :-D Podle mě s tím u nvidie počítali a proto více VRAM neosadili - stejně 99% produkce končí ve farmách, kde se VRAM (kapacita) fakt nevyužije.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
shipo
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 28. pro 2007

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od shipo »

webwalker píše:@Krteq: Ty peaky mohou být zaviněny čímkoliv, navíc v run2 žádné nejsou (jestli vidím odbře). Pokud tedy tvrdí, že to bylo zaviněno malou kapacitou VRAM, měly by tam být také grafy využití VRAM (dedicated), no a samozřejmě také vytížení PCIe (Bus usage). Netvrdím, že tomu tak není (hru na ověření nemám), ale takhle je to jen střelba slepými :oops:
Skoky na 12FPS jsou typické pro nedostatek VRAM. Run2 mohla být stejná část hry nebo jiné nastavení.
Crysis Remastered má prý 8K textury a na 24GB RTX3090 žere až 15,5GB VRAM:
https://www.youtube.com/watch?v=npiWekyHDpk
https://www.youtube.com/watch?v=6mOLg5mHpWE
sajty
Začátečník
Začátečník
Registrován: 11. lis 2020

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od sajty »

K čemu přesně jsou dobré 8k textury? Statistické okénko: 67% uživatelů na Steamu používá full HD jako primární rozlišení. Celých 13% lidí pak používá rozlišení vyšší než full HD...
GIGABYTE B650 AORUS PRO AX | Ryzen 7 7800X3D + Noctua NH-D15 chromax.black | SAPPHIRE NITRO+ AMD Radeon RX 7900 XT Vapor-X 20G | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast Black EXPO | Kingston KC3000 NVMe 1TB + ADATA LEGEND 800 NVMe 1TB | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W | be quiet! SILENT Base 802 | AOC Q27G2S/EU Gaming + Viewsonic XG2405 | CZC.Gaming Hexblade | ZOWIE S1-C | Razer Blackshark V2 | DXRACER OH/WY103/N
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od DOC_ZENITH »

8K textury jsou nic neříkající pojem. Jak ostré textury budou záleží hlavně na jak velkej objekt jsou natažený a jak ten je vzdálenej od kamery, to vše za předpokladu že je solidně nastavené AF a pod. Jeden objekt také nemusí mít 1 texturu, může tam bejt více menších vedle sebe.

U textur jde navíc využít paletizace a jiných chytrých kompresí. Dnes jsme ve stavu že využití Vram neni žádná garance pěknejch textur. Připomínám že takovej Crysis 3 se vešel do 1,5GB Vram a ošklivá hra to neni.
Naposledy upravil(a) DOC_ZENITH dne čtv 18. úno 2021, 14:07, celkem upraveno 1 x.
webwalker
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 03. úno 2010
Bydliště: Buranov vedle Prahy

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od webwalker »

@shipo: Typické pro nedostatečnou VRAM je nárůst Shared memory a BUS usage, což způsobuje trvalý pokles snímkové frekvence. Na frametimes by to od vydání WDDM2 znát být nemělo.
Pokusy-ab_MemoryDedicatedSharedUsedChart.Png
To, že si v Crysis Remastared RTX 3090 obsadí 15,5 GB VRAM není vůbec nic směrodatného, to si vezme i v Division 2, kde 8GB karty lítají jak z praku :)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Chtěl bych se stát profesionálním pískačem. Už teď jsem v tom sice hvězda, ale chtěl bych se ještě zdokonalit a začít se tím živit.
GPUreport.cz
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od Ache »

sajty píše:K čemu přesně jsou dobré 8k textury? Statistické okénko: 67% uživatelů na Steamu používá full HD jako primární rozlišení. Celých 13% lidí pak používá rozlišení vyšší než full HD...
A rozlišení obrazovky snad rozhoduje o tom jak velké textury se mají využívat? :-D 2048x2048 textury jsme už měli i v UT2003/2004 a kupodivu objekty, na které taková textura byla využita nebyly vždy ostré a když ses přiblížil k objektu tak se toto nedostatečné rozlišení maskovalo tzv. detail texture (černobílá mapa).

Mno a pokud jsme už v roce 2003/2004 měli ve hrách "2K" textury, tak co je divného na 8K texturách v roce 2021? :roll: IDtech engine 5 (Rage, Wolfenstein) využíval obrovské 128K textury a přesto byly tyhle hry celkem rozmazané - dost často kvalita povrchů stála zaprd.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od Ache »

V rámci free weekendu zkouším Watchdogs legion... má smysl nějak víc komentovat rozdíl mezi Texturama ultra (hry vyžaduje přes 8GB, vytížení PCI-E přes 25%, poklesy k 30fps) a medium (hra pak žere kolem 6GB a lítá kolem 60fps bez značných propadů)??? Sem fakt nemusel stahovat ten HD texture pack (+15GB) když VRAM na to nestačí.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
HEAD
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 27. lis 2005
Bydliště: Usti n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od HEAD »

Jo zere to vic jak 9GB.
CPU-Ryzen 7800X3D, MB-MSI X670E Tomahawk, RAM-64GB 6600mhz CL32@6400mhz CL30, GPU-Sapphire 6800XT 16GB, ZDROJ-Seasonic GX 850W, Monitor-LG OLED C1 48"
GaGy
Začátečník
Začátečník
Registrován: 21. čer 2006
Bydliště: Vsetin

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od GaGy »

Po delší době hraní s grafikou 1080 TI se stávalo že sem využil celou RAM 16GB.

S Radeonkou po delší době hraní 3-4hodiny Warzonu je RAM na 11,5GB a VRAM na 15Gb - takže díky velké VRAM to odlehčí klasické RAM ?? Nejspíš
Obrázek
Ryzen 7800X3D - Endorfy Fera 5 │ 32Gb 6000Mhz - CL30 │ ASUS TUF Radeon RX 7800 XT 16G │ TUF GAMING B650-PLUS WIFI │ AG32CQ - 2K - 144Hz │ EVGA GQ 650W Gold │ Phanteks Eclipse P400A │ SSD - KC3000, M.2 - 1TB + A2000, M.2 - 1TB │
Lenovo - Legion 5 - RTX 3060 + Ryzen 5600H
hnizdo
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 29. bře 2007
Kontaktovat uživatele:

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od hnizdo »

Ne, Warzona je specificke, engine umyslne nechava co nejvic veci ve VRAM, je tam na to i switch. U mne alokuje 22GB.

Jinak k tomu crysisu 2.0. Z tech panu kteri se raduji jak se to krasne cuka na 3080ce, hrali jste tu hru v tomhle nastaveni? Ja totiz ano. Je to stutterfest do te miry, ze to musite drzet nad 60fps, aby z toho cloveka nebolela hlava. Takovy chudak Cyberpunk je i na 36fps buttersmooth.
MB: Asrock Z690 Extreme CPU: Core i9-12900K cooler: Be quiet! Dark Rock PRO 4 RAM: 32GB 2x16 DDR4-3600 CL16 Kingston Renegade, VGA: MSI 4090 Suprim Liquid SSD: Samsung 960Pro 1TB + EK-M.2 HS HDD: 3TB Toshiba, 18TB WD DC HC550, 8TB Seagate SMR, 2x12TB HGST DC HC520 - RAID1, Optical: LG BH16NS55 BR-RW , Mouse: Roccat Kone XTD Keyb.: Logitech G15+G13+F710, Case: BQ Dark Base PRO 900 r2 PSU: Seasonic Platinum 860W SS-860XP2, Monitor: Asus PG27UQ, Repro: Logitech Z-5500, Headset: Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 MAX, OS: Win11/64 Pro

>>>>Fórum pro much VRAM much doge věrozvěsty otevřeno! Vstup ZDARMA<<<<
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od Ache »

GaGy píše:Po delší době hraní s grafikou 1080 TI se stávalo že sem využil celou RAM 16GB.

S Radeonkou po delší době hraní 3-4hodiny Warzonu je RAM na 11,5GB a VRAM na 15Gb - takže díky velké VRAM to odlehčí klasické RAM ?? Nejspíš
Jo, takhle to funguje - i když COD engine je specifický tím, že rád zasírá paměť (jak RAM, tak VRAM...). Třeba COD BackOps III byly první hrou co mě kdysi na 2600K 16GB RAM padala kvůli nedostatku RAM (s velmi omezeným pagefile na pár MB) :-D protože v té době byl 16GB stejný "luxus" jako dnes 32GB (běžnější bylo 8GB). Každopádně podle vyššího vytížení RAM snadno poznáš, že hra si půjčuje prostor pro grafický pool.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
Trek
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 16. kvě 2008

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od Trek »

S tou RAMkou je to aktuální, protože lidi reportujou cukání ve hrách (resp. hra se totálně zpomalí), např. COD, kterej umí vyžrat VRAM, ale to cukání není že by došla VRAM ale právě RAM protože už se to nemá kam odlejvat.
Čili pokud má někdo 16GB tak určitě i zkontrolovat, jestli stačí obyč paměť. Já osobně si myslím že 32GB je základ dnes.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od DOC_ZENITH »

32GB byl základ od doby co se 8GB DDR4 moduly přestaly vyrábět jako dual-rank a z 16GB se stal nejmenší dual-rank, tzn cca 4 roky zpět. Jen spousta lidí to nedokázala pochopit. A z těch "gaming kompů" s 16GB složenejma z 2x8GB single ranked low-endu jsem si hodně ťukal na čelo. No a už je to tady.

Btw nyní jsem už v době kdy jsou 16GB většinou single ranked a optimální konfigurace je tedy 2x32GB. Neříkám že na množství to neni na hry overkill ale dual-rank je lepší pro latence/interleaving řadiče a podá při stejném nastavení o trochu lepší výkon.
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od Ache »

Trek píše:S tou RAMkou je to aktuální, protože lidi reportujou cukání ve hrách (resp. hra se totálně zpomalí), např. COD, kterej umí vyžrat VRAM, ale to cukání není že by došla VRAM ale právě RAM protože už se to nemá kam odlejvat.
Čili pokud má někdo 16GB tak určitě i zkontrolovat, jestli stačí obyč paměť. Já osobně si myslím že 32GB je základ dnes.
Paměti to chce vždy dostatek, jak VRAM tak RAM... ale je v tom rodzíl. když dojde VRAM - jde dolů fps (začnou se data tahat masivně z RAM = přes pomalý PCI-E). Když ale dojde RAM, tak máme klasický záseky alá swapy ( ti co hráli UT2003/2004 na 256MB RAM jistě pamatují :-D ).

Tak nebo tak 2x16GB RAM je dneska snad už základ v herním PC.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: VRAM a vše kolem ní

Příspěvek od DOC_ZENITH »

UT2004 se nevešel na max ani do 512MB (ani na win98 s čistym OS), 768MB už stačilo heh.

Btw otázka do pracine, kam vlastně WDDM2.0 strká sdílenou paměť s GPU pokud má člověk více CPU eh? Do RAM toho kde je fyzicky připojená grafika aby to dávalo smysl? Nebo do RAM toho kde běží onen 3D proces? Nebo na to prdí a prostě to naleje do první volný oblasti kterou najde bez ohledu na to kudy tečou data a jestli z toho neudělá slideshow? Pokud odpověď nenajdu sám to otestuju až budu mít čas.

Ale až zas budu rozebírat stroj dost to ovlivní optimální umístění grafiky. Když bych jí třeba umístil do CPU 1 ale virtuální paměť to rvalo do CPU 0 byl by to fail a průser.
Odpovědět

Zpět na „Grafické karty“