AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Grafické karty s libovolným GPU firmy AMD/ATI (např. Rage, Radeon).

Moderátoři: morke, Walker1134, Wilik

Odpovědět
hnizdo
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 29. bře 2007
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od hnizdo »

Cetl jsem cely clanek. Nekopiruji nic z for, to je moje tvrzeni. Tvrdim, ze pokud se dostanu pod limit panelu, fsync se vypina a panel/monitor jede na spodnim refresh limitu, at uz je to 9 nebo 36 nebo 40Hz. S dusledky vyse uvedenymi. Toto je vlastnost technologie, o ktere mluvim.
Jestli to nefunguje takto, prosim o info, jak to tedy funguje.
MB: Asrock Z690 Extreme CPU: Core i9-12900K cooler: Be quiet! Dark Rock PRO 4 RAM: 32GB 2x16 DDR4-3600 CL16 Kingston Renegade, VGA: MSI 4090 Suprim Liquid SSD: Samsung 960Pro 1TB + EK-M.2 HS HDD: 3TB Toshiba, 18TB WD DC HC550, 8TB Seagate SMR, 2x12TB HGST DC HC520 - RAID1, Optical: LG BH16NS55 BR-RW , Mouse: Roccat Kone XTD Keyb.: Logitech G15+G13+F710, Case: BQ Dark Base PRO 900 r2 PSU: Seasonic Platinum 860W SS-860XP2, Monitor: Asus PG27UQ, Repro: Logitech Z-5500, Headset: Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 MAX, OS: Win11/64 Pro

>>>>Fórum pro much VRAM much doge věrozvěsty otevřeno! Vstup ZDARMA<<<<
PET5
Čestný člen
Čestný člen
Uživatelský avatar
Registrován: 08. úno 2006
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od PET5 »

Ano, je to vlastnost technologie panelu. Pokud má panel spodní limit 40 Hz, tak s tím žádná jiná technologie nic nenadělá a obraz pod tuto frekvenci nebude plynulý. Výrobci panelů by se měli přizpůsobit možnostem FreeSync, a začít vyrábět panely, které budou mít limity posunuty níže.
CPU: Intel i9-10900K, MB: NZXT N7 Z590, AIO: NZXT Kraken X63 RGB, RAM: Kingston 2× 32GB DDR4 3200MHz CL16 Fury, Disky: 1× SSD 1TB + 2x WD HDD 3TB, GPU: EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA, PSU: Cooler Master V1200 Platinum, CASE: NZXT H7 FLOW, OS: Windows 10 PRO 64 bit, Repro: Creative GigaWorks T20 Series II, Monitor: DELL UltraSharp 30" PremierColor UP3017 2560x1600. Alternativně: Apple MacBook Air / iPad Pro + Apple Pencil / iPhone 12 Pro Max
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

Jj, AMD už od začátku tlačí na výrobce a teď se uvažuje o podmínce podpory šiřšího rozsahu jinak nebude certifikace
For the lower limit, Nvidia currently has the upper hand, with G-Sync supporting 30-144Hz, while the widest range with FreeSync appears to be 40-144Hz, at least for now. AMD is pushing the idea to manufacturers that the wider the better, and does have a minimum range that its partners have to meet to gain FreeSync certification. It's not sharing this requirement with the public, however, and evidently it doesn't stretch to 30Hz on the lower end.
Bit-tech.net - AMD FreeSync Officially Launches
hnizdo
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 29. bře 2007
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od hnizdo »

PET5 píše:Ano, je to vlastnost technologie panelu. Pokud má panel spodní limit 40 Hz, tak s tím žádná jiná technologie nic nenadělá a obraz pod tuto frekvenci nebude plynulý.
Ne, neni to vlastnost technologie panelu. Je to vlastnost fsync - mas to v tom clanku cerne na bilem, jasne se tam hovori obecne o fsync panels. Gsync pod limitem fps nasobi, aby k podobnemu jevu nemohlo dojit, bez ohledu na panel. Gsync obraz bufferuje, fsync ne. To s monitorem nema co delat, protoze monitor na bazi tekutych krystalu proste spodni limit fps bude mit vzdy. Nechapu, co na tom nechapes, je to jasny fatal flaw tehle technologie. Bylo to jasny od sameho zacatku, jen jsem doufal ze to bude amd nejak bufferovat ve vram. Nebufferuje, takze s tim proste nejde nic delat.

Ache to tu psal dve strany zpet
Ache píše:ASUS 120HZ IPSko s adaptive Sync:
https://pcmonitors.info/asus/asus-mg279 ... ype-panel/

- ale zase jen rozsahem od 40Hz. Nemělo to být původně od 9Hz? vliv Adaptive sync bude právě nejvyšší v těch nejnižších refreshrate. A co se stane pod 40Hz? To to pak pojede na mizerných 40Hz + V-SYNC? No to snad ne, to by pak byl dost slušný sutter & lag fest. :|

Predstavte si ten stutter/tearing fest u trhanic typu FarCry4, SoM nebo Watch Dogs.
MB: Asrock Z690 Extreme CPU: Core i9-12900K cooler: Be quiet! Dark Rock PRO 4 RAM: 32GB 2x16 DDR4-3600 CL16 Kingston Renegade, VGA: MSI 4090 Suprim Liquid SSD: Samsung 960Pro 1TB + EK-M.2 HS HDD: 3TB Toshiba, 18TB WD DC HC550, 8TB Seagate SMR, 2x12TB HGST DC HC520 - RAID1, Optical: LG BH16NS55 BR-RW , Mouse: Roccat Kone XTD Keyb.: Logitech G15+G13+F710, Case: BQ Dark Base PRO 900 r2 PSU: Seasonic Platinum 860W SS-860XP2, Monitor: Asus PG27UQ, Repro: Logitech Z-5500, Headset: Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 MAX, OS: Win11/64 Pro

>>>>Fórum pro much VRAM much doge věrozvěsty otevřeno! Vstup ZDARMA<<<<
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

hnizdo píše:Ne, neni to vlastnost technologie panelu. Je to vlastnost fsync - mas to v tom clanku cerne na bilem, jasne se tam hovori obecne o fsync panels. Gsync pod limitem fps nasobi, aby k podobnemu jevu nemohlo dojit, bez ohledu na panel. Gsync obraz bufferuje, fsync ne. To s monitorem nema co delat, protoze monitor na bazi tekutych krystalu proste spodni limit fps bude mit vzdy...

Ache to tu psal dve strany zpet
Ache píše:ASUS 120HZ IPSko s adaptive Sync:
https://pcmonitors.info/asus/asus-mg279 ... ype-panel/

- ale zase jen rozsahem od 40Hz. Nemělo to být původně od 9Hz? vliv Adaptive sync bude právě nejvyšší v těch nejnižších refreshrate. A co se stane pod 40Hz? To to pak pojede na mizerných 40Hz + V-SYNC? No to snad ne, to by pak byl dost slušný sutter & lag fest. :|

Predstavte si ten stutter/tearing fest u trhanic typu FarCry4, SoM nebo Watch Dogs.
Ty fakt nemáš ani páru jak to funguje.

Obě technologie bufferují snímky, G-Sync do modulu - Free-Sync do paměti na kartě (proto taky narozdíl od G-Sync nezvyšuje latence) a obě pracují s vBLANK intervalem. To je bez diskuze.

G-Sync nepoužívá V-sync vůbec, u Free-Sync máš možnost V-Sync zapnout nebo ho nechat vypnutý a potom se to chová stejně jak G-Sync. Přečti si ten článek na PcPer pořádně a nešiř tu bludy.

To je to samé jako jsi kdysi tvrdil, že Free-Sync vůbec nespolupracuje s EDID panelu, a ono ejhle, spolupracuje :roll:
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Ache »

Ta spodní hranice bude fatální vždy, a je jedno zda to bude G nebo A SYNC. Pokud bude displej fungovat tak že od třeba 40Hz do 144Hz bude adaptivní a pod 40Hz to bude klasický V-SYNC (prostě se bude bufferovat, nebo kopírovat ne samý snímek v refreshi 40Hz/fps, tak to nebude dobré.

Já třeba na mým 80Hz OC IPSku pozoruji že při takovém OC refreshe už jsem i v některých hrách schopen V-SYNC akceptovat.

Podle mě by bylo lepší řešení mít hodně vysoký refresh rate panelu (třeba 500Hz) aby rozdíly mezi jednotlivými snímky mohly být max. 2ms, a pak by nebyl žádný problém takový monitor používat v režimu V-SYNC i při nízkých fps. :!:
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
ttxman
Začátečník
Začátečník
Registrován: 28. zář 2003

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od ttxman »

edit: mluvím o FPS mimo daný rozsah (free|G)sync monitoru
Ja porad nevim co resite..
Opakovani framu zni super, ale presne tohle dela Vsync: Nemam dalsi frame kompletne, kreslim ten v bufferu a dalsi pokus bude v dalsim cyklu podle frekvence monitoru a neexistuje zpusob jak ho zobrazit driv bez tearingu.

Free-sync umoznuje volbu jak se to bude chovat mimo rozsah panelu: jsou 2 moznosti
1)zapnuta Vsynchronizace -> to sami jak se chova gsync - "to vase opakovani framu"
2)vypnuta Vsynchronizace -> tearing ale lepsi "inputlag"

Takze problem FreeSync jsou ty panely se 40Hz a nic moc jinyho.
Naposledy upravil(a) ttxman dne pon 23. bře 2015, 15:10, celkem upraveno 1 x.
hnizdo
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 29. bře 2007
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od hnizdo »

Panove cetli jste ten clanek?

"So, in a 30-144 Hz G-Sync monitor, we have measured that when the frame rate actually gets to 29 FPS, the display is actually refreshing at 58 Hz, each frame being “drawn” one extra instance to avoid flicker of the pixels but still maintains a tear free and stutter free animation. If the frame rate dips to 25 FPS, then the screen draws at 50 Hz. If the frame rate drops to something more extreme like 14 FPS, we actually see the module quadruple drawing the frame, taking the refresh rate back to 56 Hz."

Takze v zadnem pripade gsync nefunguje jako vsync ani pod limitem panelu. Vsync ceka na dalsi data a opakuje asynchronne posledni snimek. Gsync synchronne nasobi fps. Zadny tearing ani lag (krome tech nekolika ms danych gsync modulem)
vsync pod limitem nedela nic a zalezi na tom, jestli mas zapnuty vsync nebo ne - lag/tear, EDIT: az na to, ze u fixed refresh monitoru jedeme v takovem pripade na 60Hz, zatimco u variable refresh fsync monitoru jedeme na spodnim fps limitu, e.g. 9,36,40 Hz dle modelu, coz efekt tearingu nebo lagu podstatne zvyrazni.

". I'll gladly take the potential slight flicker of G-Sync over the 40 Hz judder/tearing of the BENQ. The take home point from my observations is that when gaming lower than the variable range, FreeSync panels retain the disadvantages of the V-Sync on/off setting, but amplify those effects as the panel is refreshing at an even lower rate than a standard display (e.g. 60 Hz)."
MB: Asrock Z690 Extreme CPU: Core i9-12900K cooler: Be quiet! Dark Rock PRO 4 RAM: 32GB 2x16 DDR4-3600 CL16 Kingston Renegade, VGA: MSI 4090 Suprim Liquid SSD: Samsung 960Pro 1TB + EK-M.2 HS HDD: 3TB Toshiba, 18TB WD DC HC550, 8TB Seagate SMR, 2x12TB HGST DC HC520 - RAID1, Optical: LG BH16NS55 BR-RW , Mouse: Roccat Kone XTD Keyb.: Logitech G15+G13+F710, Case: BQ Dark Base PRO 900 r2 PSU: Seasonic Platinum 860W SS-860XP2, Monitor: Asus PG27UQ, Repro: Logitech Z-5500, Headset: Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 MAX, OS: Win11/64 Pro

>>>>Fórum pro much VRAM much doge věrozvěsty otevřeno! Vstup ZDARMA<<<<
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

ttxman píše:Ja porad nevim co resite..
Opakovani framu zni super, ale presne tohle dela Vsync: Nemam dalsi frame kompletne, kreslim ten v bufferu a dalsi pokus bude v dalsim cyklu podle frekvence monitoru a neexistuje zpusob jak ho zobrazit driv bez tearingu.

Free-sync umoznuje volbu jak se to bude chovat mimo rozsah panelu: jsou 2 moznosti
1)zapnuta Vsynchronizace -> to sami jak se chova gsync - "to vase opakovani framu"
2)vypnuta Vsynchronizace -> tearing ale lepsi "inputlag"

Takze problem FreeSync jsou ty panely se 40Hz a nic moc jinyho.
Ne takhle to nefunguje.

Projdi si články o Free-Sync/G-Sync, je jich tu linkováno dost. Principem je manipulace s vBLANK intervalem, kdy je panel ve spolupráci s kartou/ přídavným modulem schopen "podržet" snímek dýl (popř. ho i z bufferu znovu zobrazit) než u standardních zobrazovadel.
hnizdo
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 29. bře 2007
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od hnizdo »

Krteq píše: Obě technologie bufferují snímky, G-Sync do modulu - Free-Sync do paměti na kartě (proto taky narozdíl od G-Sync nezvyšuje latence) a obě pracují s vBLANK intervalem. To je bez diskuze.

G-Sync nepoužívá V-sync vůbec, u Free-Sync máš možnost V-Sync zapnout nebo ho nechat vypnutý a potom se to chová stejně jak G-Sync. Přečti si ten článek na PcPer pořádně a nešiř tu bludy.
Specificky:

Ne, fsync nijak nebufferuje nic. proto taky nema lag, ale to je vedlejsi. A taky proto se pod spodnim limitem refreshe nemuze uplatnit a zpusobuje ten tearing. A naopak, tering by nevznikal, pokud by jak ty rikas existoval za primarnim framebufferem jeste jeden, ktery by drzel data asynchronne bez vsync. Jenze ten buffer tam NENI. Chapes? NENI.

Gsync samozrejme nepouziva vsync vubec, protoze ho nepotrebuje az do prekroceni HORNIHO limitu fps, a nvidia uvazuje o tom, ze umozni vsync nad hornim limitem automaticky zapinat, i kdyz tearing na 144Hz neni lidskym okem postrehnutelny.

Sorry, ale jediny kdo nevi o cem mluvi jsi ty. Vsechno je v tom clanku cerne na bilem a neumoznuje to subjektivni interpretaci.
MB: Asrock Z690 Extreme CPU: Core i9-12900K cooler: Be quiet! Dark Rock PRO 4 RAM: 32GB 2x16 DDR4-3600 CL16 Kingston Renegade, VGA: MSI 4090 Suprim Liquid SSD: Samsung 960Pro 1TB + EK-M.2 HS HDD: 3TB Toshiba, 18TB WD DC HC550, 8TB Seagate SMR, 2x12TB HGST DC HC520 - RAID1, Optical: LG BH16NS55 BR-RW , Mouse: Roccat Kone XTD Keyb.: Logitech G15+G13+F710, Case: BQ Dark Base PRO 900 r2 PSU: Seasonic Platinum 860W SS-860XP2, Monitor: Asus PG27UQ, Repro: Logitech Z-5500, Headset: Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 MAX, OS: Win11/64 Pro

>>>>Fórum pro much VRAM much doge věrozvěsty otevřeno! Vstup ZDARMA<<<<
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Ache »

hnizdo píše: If the frame rate drops to something more extreme like 14 FPS, we actually see the module quadruple drawing the frame, taking the refresh rate back to 56 Hz."
To zní celkem jako hodně rozumné řešení, jestli je to takhle, tak pak je to ale v pohodě.
Chápu tedy, že 29fps = 58Hz refresh (protože 29Hz neumí tak to znásobí), 25fps = 50Hz...
No v takovém případě by bylo ještě ideálnější aby se to násobilo co nevetším možným násobkem, aby nevznikal zbytečný lag a bylo by to dokonalé řešení.

Buď prostě potřebujeme displeje co zvládnou 1Hz až xxHz, a neboelektroniku co snímky pod minimální hranici bude refreshovat co nejrychlejším možným refreshrate. Takže 29fps snímek (další za ním může být zase 31, další zase 29... microstutter tu bude vždy) by bylo ideální na 144Hz displeji refreshovat jako 116Hz. To by minimalizovalo i případný lag na minimum.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
hnizdo
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 29. bře 2007
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od hnizdo »

Ache píše:
hnizdo píše: If the frame rate drops to something more extreme like 14 FPS, we actually see the module quadruple drawing the frame, taking the refresh rate back to 56 Hz."
To zní celkem jako hodně rozumné řešení, jestli je to takhle, tak pak je to ale v pohodě.
To je popis gsyncu. Ne fsyncu.
MB: Asrock Z690 Extreme CPU: Core i9-12900K cooler: Be quiet! Dark Rock PRO 4 RAM: 32GB 2x16 DDR4-3600 CL16 Kingston Renegade, VGA: MSI 4090 Suprim Liquid SSD: Samsung 960Pro 1TB + EK-M.2 HS HDD: 3TB Toshiba, 18TB WD DC HC550, 8TB Seagate SMR, 2x12TB HGST DC HC520 - RAID1, Optical: LG BH16NS55 BR-RW , Mouse: Roccat Kone XTD Keyb.: Logitech G15+G13+F710, Case: BQ Dark Base PRO 900 r2 PSU: Seasonic Platinum 860W SS-860XP2, Monitor: Asus PG27UQ, Repro: Logitech Z-5500, Headset: Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 MAX, OS: Win11/64 Pro

>>>>Fórum pro much VRAM much doge věrozvěsty otevřeno! Vstup ZDARMA<<<<
havli
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 15. zář 2009
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od havli »

Hmm, pokud jsem princip f/gsync pochopil spravne, tak vlastne jedina vyhoda je odstraneni tearingu... mizerna plynulost pri nizkych fps zustane.
Ryzen 9 5900X ; Asus Prime X570-P ; 32 GB DDR4 3000 ; Gainward RTX 3060 ; MX500 500 GB, 4 TB + 6 TB HDD ; Dell G3223Q
Retro PC: Core i3-3250, Quadro 5000, 4 GB DDR3, X-Fi, WinXP + 7 x64; Pentium 4 3.06 @ 3.33 GHz, Voodoo5 5500 AGP, 512MB DDR, Audigy, Win98SE; VIA C3 1000, 512MB DDR, ESS Solo-1 + DreamBlaster X2 GS, Win98SE & DOS
Retro PC: Celeron 220, Voodoo4 4500 PCI, 512MB DDR2, Win98SE; 2× Pentium Pro 233/256, Voodoo Graphics, 1024MB EDO, AWE32 28MB (CT3980), Win98SE & DOS
Retro NTB: IBM ThinkPad 600, ThinkPad T20; Toshiba Satellite Pro 430CDT, 460CDT, Portege 3010CT
HW museum.cz - muzeum grafických karet a procesorů
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Ache »

Nevím jak u toho FreeSYNC, ale u G-SYNC bude i pod minimálním refreshpanelu plynulost dobrá, ale bude tam vznikat lag. Ale řeší to problémy s overdrive.

Kdyby byl panel co umí 9Hz (míň fakt potřeba není) až 240Hz... tak by byl masakr odladit overdrive. :-D
Že dobře nastavený ovedrive je základ dokazuje ten G-SYNC IPS ACER co natrhává zadek tomu G-SYNC TN ASUS ROGu v přesnosti odezvy. :wink:
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
hnizdo
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 29. bře 2007
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od hnizdo »

havli píše:Hmm, pokud jsem princip f/gsync pochopil spravne, tak vlastne jedina vyhoda je odstraneni tearingu... mizerna plynulost pri nizkych fps zustane.
Plynulost bude odpovidat fps. Protoze nasobenim zustanou fpska synchronni s panelem, narozdil od fsync. Lag gsyncu zustava konstantni prumerne +5ms.
MB: Asrock Z690 Extreme CPU: Core i9-12900K cooler: Be quiet! Dark Rock PRO 4 RAM: 32GB 2x16 DDR4-3600 CL16 Kingston Renegade, VGA: MSI 4090 Suprim Liquid SSD: Samsung 960Pro 1TB + EK-M.2 HS HDD: 3TB Toshiba, 18TB WD DC HC550, 8TB Seagate SMR, 2x12TB HGST DC HC520 - RAID1, Optical: LG BH16NS55 BR-RW , Mouse: Roccat Kone XTD Keyb.: Logitech G15+G13+F710, Case: BQ Dark Base PRO 900 r2 PSU: Seasonic Platinum 860W SS-860XP2, Monitor: Asus PG27UQ, Repro: Logitech Z-5500, Headset: Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 MAX, OS: Win11/64 Pro

>>>>Fórum pro much VRAM much doge věrozvěsty otevřeno! Vstup ZDARMA<<<<
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

havli píše:Hmm, pokud jsem princip f/gsync pochopil spravne, tak vlastne jedina vyhoda je odstraneni tearingu... mizerna plynulost pri nizkych fps zustane.
Jo, nV pod min refresh intervalem přidá latence kvůli "násobení" (klidně i 5x) porád toho samého snímku, AMD zas bude trhat jako by tam nic jako žádný sync nebyl.
ttxman
Začátečník
Začátečník
Registrován: 28. zář 2003

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od ttxman »

edit:
Krteq píše:
ttxman píše:Ja porad nevim co resite..
Ne takhle to nefunguje.
jo asi vim kde vznikl zmatek. Psal sem o FPS pod minimálním rozsahem monitoru, ale vyznělo to poněkud obecnějc.
-----

Vblank interval je to co je mezi "data dorazila do monitoru a vykreslila se" a "začínám kreslit další snímek". Takže to funguje přesně jak sem psal. Vblankem můžeš pozdžet kreslení dalšího snímku až na dolní hranici refreshe monitoru tím že natáhneš frametime toho co je právě zobrazenej. Takže maximální doba (vykreslení + vblank) = 1/(dolní frekvenční limit).
(mimochodem na CRT odkud to pochází je to doba kdy se paprsek vrací z pravýho dolního rohu obrazovky šikmo do levýho horního. Blank protože paprsek je vypnutej jinak by byla na CRT monitoru pořád šikmá čára)


freesync:
30 až 144Hz = frame vydrží na obrazovce minimálně 6.94ms a maximálně 33.3ms než je potřeba ho překreslit.
Mam zobrazenej frame, dojedu na 33.3ms
=> obraz by začal degradovat => musím překreslit => kreslím z bufferu
pak tu máme stabilních 14fps -> perioda 71.4ms
padne 33ms, kreslim z bufferu: 33.3ms ve framu
padne 33ms, kreslim z bufferu: 66.6ms ve framu -> za 5.4ms bude v bufferu další frame
padne 6.9ms jako mimimální refresh, kreslím další frame -> frametime 73ms -> přidáno 1.6ms

Maximální zpoždění vykreslení snímku, který tímhle způsobem nabereš je jeden nejkratší refresh monitoru

-------------------------------------------------------------------------------------------
V případě Gsync s "násobením framů":
Mam zobrazenej frame, dojedu na 33.3ms
=> obraz by začal degradovat => musím překreslit => kreslím z bufferu
pak tu máme stabilních 14fps -> perioda 71.4ms

Někde si z prstu vycucám periodu po kterou bude tenhle snímek zobrazenej. Předpokládám, že zminulýho zobrazení (kdybych to chtěl měřit musím být na monitoru o 1 nebo víc framů pozadu a to by znamenalo, že Gsync přidává do inputlagu frametime posledního framu o čemž pochybuju)

14fps-> mimo limit *2 -> 28fps mimo limit *2-> 56fps (a teoreticky můžu ještě jednou na 112fps)
takže začnu kreslit frame v intervalu:
17.8ms pro 56fps / 8.92ms pro 112fps

A teoreticky pokud bude frametime úplně přesně odhadnutej tak se trefím do následujícího refreshe -> zpoždění framu 0ms.

Pokud ale FPS trochu stoupnou a nový frame skončí na začátku posledního refreshe máme tu 8.92 až 17.8ms technologií vnešený zpoždění.
(Pochybuju, že to fachá až takhle blbě, pokud ano tak GSync je na nízkejch fps daleko horší než freesync . Takže to pravděpodobně dopadne stejně jako u freesync a jak po poslednim refreshi padne interval 6.94ms v bufferu je novej frame tak se prostě vykreslí.)

Takže efektivita Gsync na malejch FPS spočívá v přesnosti predikce frametimu.
a)Pokud to extrémně dobře funguje může to nárůst frametimu snížit až k nule.
b)pokud to nefunguje tak to v nejlepším případě je stejný jako freesync.

Gsync výhodu při konstantně a stejnoměrně nízkejch FPS, nebo jinak predikovatenejch. Při náhlých propadech ta predikce nemůže fungovat takže je to stejně jedno.

edit:
hnizdo píše: Plynulost bude odpovidat fps. Protoze nasobenim zustanou fpska synchronni s panelem, narozdil od fsync. Lag gsyncu zustava konstantni prumerne +5ms.
Takže v rámci inputlagu bude mít freesync v FPS pod limitem na 144Hz panelu maximálně o 2ms vetší lag a teoreticky o něco nižší plynulost. Kdežto v intervalu monitoru nárůst inputlagu není žádnej...
webwalker
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 03. úno 2010
Bydliště: Buranov vedle Prahy

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od webwalker »

@ttxman: Já myslím, že to je trochu jinak (alespoň to na pcper tak popisují). Vezmu-li tvůj příklad, pak by to mělo být takto:

freesync: (pominu, že oni tam uvádí ten Beng se 40Mhz)
30 až 144Hz = frame vydrží na obrazovce minimálně 6.94ms a maximálně 33.3ms než je potřeba ho překreslit.
Mam zobrazenej frame, dojedu na 33.3ms
=> obraz by začal degradovat => musím překreslit => kreslím z bufferu
pak tu máme stabilních 14fps -> perioda 71.4ms
padne 33ms, kreslim z bufferu: 33.3ms ve framu
padne 33ms, kreslim z bufferu: 66.6ms ve framu -> za 4,8 ms bude v bufferu další frame
***padne 6.9ms jako mimimální refresh, kreslím další frame -> frametime 73ms -> přidáno 1.6ms***
padne zbývajících 4,8 ms ale musí se čekat do konce dalších 33,3 ms -> přidáno 28,5 ms

Podle všeho, nemůže refreshovat maximálním refreshem, ale konstantně tím nejnižším (jako by byl zapnutej VSync na 30Hz monitoru). Oni na tom pcper tam ale mají u toho monitoru s FSync nejnižší refresh 40Hz.

Suma sumárum, GSync by měl být v oblasti pod refreshrate monitoru malinko a v určitých intervalech fps lepší. Tím hlavním lepším intervalem pro GSync je 20-30fps, ale pod 20 fps by měl být zase lepší FSync.
Chtěl bych se stát profesionálním pískačem. Už teď jsem v tom sice hvězda, ale chtěl bych se ještě zdokonalit a začít se tím živit.
GPUreport.cz
ttxman
Začátečník
Začátečník
Registrován: 28. zář 2003

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od ttxman »

Webwalker: Možné to je, ale otázka je proč by to dělalo. Vsync to sám o sobě nedělá..

Grafická karta posílá front buffer do monitoru podle refreshe. Takže na 60Hz monitoru v 60Hz zobrazovacim módu se 40FPS s Vsyncem bude renderovat 30FPS, ale GPU pošle do LCD 2 obrazy na každej frame, takže 60FPS, ale vždycky 2 stejný.
A normálně s Vsyncem jsou hraniční body FPS celočiselný podíly refresh ratu. (V podstatě jde o to kolik refreshů obrazovky proběhne se stejným front bufferem)
1 -> 60FPS;2 -> 30FPS;3 -> 20FPS;4 -> 10FPS ...

Nějak nevidim důvod proč znova ještě 4x poslat frontbuffer při Xsync technologii, když Vsync by to neudělal a plácnul by obraz na LCD při prvním refreshi potom co ho má celý vyrenderovaný..
webwalker
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 03. úno 2010
Bydliště: Buranov vedle Prahy

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od webwalker »

No ono se to podle všeho chová pod tou minimální hranicí právě jako ten klasický VSync. Jakmile jdou FPSka pod 40 fps, refresh rate se zablokuje na 40Hz jako VSync na (smyšleném) 40Hz monitoru.
Obrázek

GSync tam ještě u hranice 30 fps refresh zvýší na 60Hz, ale pod 20 fps už to padá také.

To vše za předpokladu, že na pcper nekecají, protože je samozřejmě daleko lepší, když už se dělá nucený refresh (nový snímek ještě není hotov tak se posílá opětovně ten starý) kvůli LCD panelu, tak aby byl alespoň co nejrychlejší. Tak, jak jsi to popisoval ty.
Chtěl bych se stát profesionálním pískačem. Už teď jsem v tom sice hvězda, ale chtěl bych se ještě zdokonalit a začít se tím živit.
GPUreport.cz
Odpovědět

Zpět na „AMD/ATI grafické karty“