Velky test PCI-E grafik od roku 2004
Napsal: čtv 28. čer 2018, 00:20
Uz delsi dobu jsem daval dohromady vybaveni na dalsi test grafik, tentokrat s internim poradovym cislem 5.
Pro uplnost vylet do historie, jak jsem se dostal az k cislu 5:
Test 1
Casove rozpeti 13.10.2007 - 22.11.2007 (celkem 1,5 mesice)
Grafiky z let: 1996 - 2001 (celkem 14ks)
Testovaci sestavy: Celeron 600, Athlon XP 2000+
Pocet her / aplikaci: 9
Pocet nastaveni na kartu a hru: neznamy
Link: http://forum.3dfx.cz/viewtopic.php?f=14&t=1946&start=20 (grafy uz jsou dead)
Test 2
Casove rozpeti 23.6.2009 - 5.3.2011 (celkem 22 mesicu)
Grafiky z let 1998 - 2001 (celkem 65ks)
Testovaci sestava: Athlon XP @ 2,16 GHz
Pocet her / aplikaci: 15
Pocet nastaveni na kartu a hru: az 15 (640x480x16, 800x600x16/32, 1024x768*16/32, 1600x1200x16/32, 800x600x16/32 2xAA, 800x600x16/32 4xAA, 1024x768x16/32 2xAA, 1024x768x16/32 4xAA)
Namerenych hodnot: cca 5900
Link: Priprava http://forum.3dfx.cz/viewtopic.php?f=14&t=2306 Plna verze http://hw-museum.cz/article/2/benchmark ... edition-/1 Osekana, ale snaz koukatelna verze https://www.cnews.cz/test-historickych- ... 1998-1999/ a https://www.cnews.cz/test-historickych- ... deon-7500/
Test 3
Casove rozpeti 7.12.2010 - 15.3.2016 (celkem 66 mesicu, projekt ukoncen nedodelany, stav cca 80% hotovo)
Grafiky z let 2004 - 2008 (celkem 50ks)
Testovaci sestava: Core i5 2500k @ 4,5 GHz
Pocet her / aplikaci: 20 (+ mnohe z nich na dve urovne detailu)
Pocet nastaveni na kartu a hru: az 8 (1024x768, 1280x1024, 1600x1200, 1920x1200 - vse s noAA, 16xAF / 4xAA, 16xAF )
Namerenych hodnot: > 10000
Link: Priprava http://forum.3dfx.cz/viewtopic.php?f=14&t=2645 Vysledky aktualni nekdy k roku 2012 http://hw-museum.cz/article/3/benchmark ... edition-/1 Dalsi aktualizace se na web nedostaly a nikdy se uz neobjevi
Test 4
Casove rozpeti 20.10.2013 - dosud (celkem 56 mesicu, projekt pokracuje, stav cca 80% hotovo)
Grafiky z let 2000 - 2004 (celkem planovanych 58ks)
Testovaci sestava: Pentium E5700 @ 3.9 GHz
Pocet her / aplikaci: 19 (+ mnohe z nich na dve/tri urovne detailu)
Pocet nastaveni na kartu a hru: az 12 (800x600, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 - vse s noAA, noAF / 2xAA, 4xAF / 4xAA, 8xAF)
Namerenych hodnot: cca 10000
Link: Priprava http://forum.3dfx.cz/viewtopic.php?f=14&t=2974 Vysledky budou nejdriv nekdy za rok ve forme clanku u me na webu. Do te doby chci prubezne vydavat prubezne vysledky ve forme video duelu na YT.
---------------------------------------------------------------------------------------
Dost bylo minulosti, ted par slov k testu nejnovejsimu. Za tech vic nez 10 let testovani jsem nabral spoustu zkusenosti a samozrejme moje moznosti a schopnosti jsou mnohem dal nez tenkrat. To znamena, ze test 5 bude obsahovat to nejlepsi, co jsem v soucasne dobe schopen zrealizovat, a troufam si rict, ze to nebude daleko od toho nejlepsiho, co je dnes na internetu k nalezeni co se metodiky pro testovani GPU tyce.
Zaroven jsem pochopil, ze nekdy "mene je vice" a delat testy az tak monstrozni jako treba c.3 se muze vymstit. Tady konkretne to vsechno trvalo tak strasne dlouho, ze metodika mezitim silne zastarala... Ted uz navrhuju metodiku s durazem na kvalitu misto kvantity a se snahou omezit casovou narocnost na prijatelnou uroven.
Co se teda vlastne bude merit a za jakych podminek... K nejdulezitejsim castem jiste patri testovaci sestava. Tentokrat jsem vsadil na HW relativne stary, ale zato dobre provereny a splnujici moje podminky - to jest podpora 2-way SLI/CF 16+16 a podpora 3-way SLI/CF 16+8+8. Pouziju teda platformu SB-E s deskou Asus P9X79 Deluxe. Uvazoval jsem i nad necim novejsim, ale ono vlastne nic moc lepsiho v HEDT neni. Haswell-E by lepsi byl, ale ne o moc (lepsi IPC vs nizsi takt). Modernejsi platformy jako X299 a X399 jsou z pohledu herniho vykonu dost podobne, navic cenove mimo pro tyhle ucely.
Finalni testovaci sestava vypada takto:
Xeon E5-1650 @ 4,8 GHz pri 1,4V, vypnute HT (SilentiumPC Navis PRO 240)
Asus P9X79 Deluxe
4x4 GB DDR3 1600 CL9-9-9-24-1T
Toshiba 3 TB HDD (7200 rpm) - instalace her
Kingston HyperX Savage 120 GB - system
Corsair RM1000i
Fractal Design Define S (4x 140mm, 2x 120mm na AIO)
Windows 7 64 SP1
Acer XF270HU (2560x1440)
Takhle nejak to vypada uvnitr bedny. Na cable management si moc nehraju, vliv na funkci je minimalni Za povsimnuti stoji ty dve podpery pod grafiky (dodelavane, original to neni), tady zrovna se neuplatni, ale na delsi karty ano a zabrani prohybani.
Jinak tady na fotce je docela exoticka GPU konfugurace - nahore Radeon X1900 CrossFire Edition (HIS IceQ3) a dole Radeon X1900 XTX (reference Sapphire). Dneska tohle sehnat a rozchodit neni zadna sranda (je k tomu potreba externi CF propojka, ktera je snad jeste vzacnejsi nez samotna CF Master karta).
Seznamy karet k otestovani
Vzhledem k vyse uvedenym problemum s poskladanim modernejsi sestavy to vypada, ze tahle masina bude nekolikageneracni Zatim je vice mene dana prvni cast testu, ktera bude koncit u R600 a G80. Krome dedikovanych grafik v nasledujici tabulce zvazuju otestovani i nekterych IGP. Z domacich zasob by se dal pouzit Athlon 5350 (socket AM1) a pak APU Llano v plne verzi (A8-3850) i osekane (A4-3420).
2004 - 2007
Dalsi pokracovani uz taky mam celkem promyslene, ikdyz zmeny jiste budou - treba tam nejak musim zakomponovat Radeon HD 4770. Tady by patrne taky neuskodilo prihodit integrovanou grafiku - sedlo by treba Kaveri A10-7800. Mozna i neco novejsiho, to je ale zatim daleko.
2006 - 2010
Casem bych chtel jeste projet dukladne DX11 karty. Konec asi u Keplera a R9 200 serie. Ale to opravdu jen vyhledove do vzdalenejsi budoucnosti.
Metodika testovani
Seznam her a SW pro prvni cast (2004 - 2007)
3DMark 03, 05, 06
Doom 3
Far Cry
Far Fry 2
Half-Life 2 EP2
NFS Most Wanted
Bioshock
Call of Duty 4, 5
Crysis
ETQW
Serious Sam 2
FEAR
Mirror's Edge
Rozliseni a nastaveni pro prvni cast (2004 - 2007)
1024x768 16xHQAF, noAA
1024x768 16xHQAF, 4xMSAA
1280x1024 16xHQAF, noAA
1280x1024 16xHQAF, 4xMSAA
1280x1024 16xHQAF, 8xMSAA
1280x1024 16xHQAF, 4xMSAA + TRAA
1920x1080 16xHQAF, noAA
1920x1080 16xHQAF, 4xMSAA
1920x1080 16xHQAF, 8xMSAA
1920x1080 16xHQAF, 4xMSAA + TRAA
2560x1440 16xHQAF, noAA
2560x1440 16xHQAF, noAA
Samozrejme nebudu testovat vsechno vsude, napriklad u nekterych her nefunguje zadna forma AA. Jinde zas nejde TRAA (nebo nema smysl, protoze tam nejsou transparentni textury), atd. Za dalsi - pokud karta v danem nastaveni neda aspon 15 fps avg, automaticky ji nemerim. Vyznamne to usetri cas a zadna dulezita informace se neztrati... stejnak by to nikdo pod 15 fps nehral.
Merene veliciny
Napred musim vypichnout par veci, ktere jsou bohuzel nad moje sily:
Mereni frametimes pomoci FCAT
Mereni spotreby grafik separatne od zbytku PC (jako delaji treba na TPU, Tom's HW, atd)
Vsechno ostatni by melo jit zvladnout, takze ted ten veselejsi seznam:
Odhadem 80% her merit pres fraps, zbytek jsou timedema
V tech 80% bude samozrejmosti analyza frametimes - prubehy frametimes + prubehy fps
Mereni spotreby cele sestavy (zasuvkovy wattmetr)
Mereni spotreby primo ve zdroji na vnitrni strane (RM1000i reportuje do OS spotrebu)
Mereni vytizeni GPU, VRAM, CPU, RAM, teploty... v podstate vsechno, co dokaze monitorovat MSI Afterburner.
To vsechno loguju do souboru a dokazu z toho pak vygenerovat grafy presne prislusici konkretni hre / karte / nastaveni
Jednorazove mereni hlucnosti idle / load (bez logovani)
Jednorazove mereni teplot idle / load (bez logovani) v definovane scene (napr. 10 minut v Crysis a pak 10 minut v desktopu)
Nahravani nekterych merenych scen pomoci vedlejsiho PC a zachytavaci karty (bez ovlivneni benchmarkovaneho HW) v 1080p / 60 fps - mel by byt na vlastni oci videt treba microstuttering u AFR multiGPU
Da se rict, ze to vlastne bude (co do detailnosti) hodne podobne testum webwalkera na gpureport.cz, ktere povazuju za spicku v oboru.
Zpracovani vysledku a jejich prezentace
Ackoliv tentokrat uz od zacatku chci zachovat pomerne vysoke tempo testovani, nejaky cas to presto zabere. Proto pocitam s prubeznym vydavanim vysledku ve forme video duelu na youtube. Jak to bude fungovat? No, vlastne jsem se opet inspiroval u webwalkera, ktery vychytal porovnavaci videa dvou GPU skoro k dokonalosti. Tenhle koncept jsem si trochu poupravil podle svych predstav a vysledkem budou prave ty zminene GPU duely, kde v jednom videu pocitam budou namerene sceny z 3-4 her a asi i nejake shrnujici grafy. Zatim to jeste nemam uplne dodelane, takze nejakou dobu potrva, nez zacnu sazet videa.
Az domerim komplet cast, pak pocitam s vydanim clanku u sebe na hw-museum. Clanek bude v anglictine (jinak to ani nejde), ale stylem malo textu, par fotek, hodne grafu. Driv byl vzdycky problem vyrobit grafy a nacpat do nich dostatek informaci v nejake koukatelne forme. Kazdopadne doba excelu uz je pryc a i na tohle mam pripravene nastroje, ktere mi umozni stvorit interaktivni grafy v prakticky neomezenem poctu a se spoustou doplnujicich informaci aniz by utrpela citelnost.
Pro uplnost vylet do historie, jak jsem se dostal az k cislu 5:
Test 1
Casove rozpeti 13.10.2007 - 22.11.2007 (celkem 1,5 mesice)
Grafiky z let: 1996 - 2001 (celkem 14ks)
Testovaci sestavy: Celeron 600, Athlon XP 2000+
Pocet her / aplikaci: 9
Pocet nastaveni na kartu a hru: neznamy
Link: http://forum.3dfx.cz/viewtopic.php?f=14&t=1946&start=20 (grafy uz jsou dead)
Test 2
Casove rozpeti 23.6.2009 - 5.3.2011 (celkem 22 mesicu)
Grafiky z let 1998 - 2001 (celkem 65ks)
Testovaci sestava: Athlon XP @ 2,16 GHz
Pocet her / aplikaci: 15
Pocet nastaveni na kartu a hru: az 15 (640x480x16, 800x600x16/32, 1024x768*16/32, 1600x1200x16/32, 800x600x16/32 2xAA, 800x600x16/32 4xAA, 1024x768x16/32 2xAA, 1024x768x16/32 4xAA)
Namerenych hodnot: cca 5900
Link: Priprava http://forum.3dfx.cz/viewtopic.php?f=14&t=2306 Plna verze http://hw-museum.cz/article/2/benchmark ... edition-/1 Osekana, ale snaz koukatelna verze https://www.cnews.cz/test-historickych- ... 1998-1999/ a https://www.cnews.cz/test-historickych- ... deon-7500/
Test 3
Casove rozpeti 7.12.2010 - 15.3.2016 (celkem 66 mesicu, projekt ukoncen nedodelany, stav cca 80% hotovo)
Grafiky z let 2004 - 2008 (celkem 50ks)
Testovaci sestava: Core i5 2500k @ 4,5 GHz
Pocet her / aplikaci: 20 (+ mnohe z nich na dve urovne detailu)
Pocet nastaveni na kartu a hru: az 8 (1024x768, 1280x1024, 1600x1200, 1920x1200 - vse s noAA, 16xAF / 4xAA, 16xAF )
Namerenych hodnot: > 10000
Link: Priprava http://forum.3dfx.cz/viewtopic.php?f=14&t=2645 Vysledky aktualni nekdy k roku 2012 http://hw-museum.cz/article/3/benchmark ... edition-/1 Dalsi aktualizace se na web nedostaly a nikdy se uz neobjevi
Test 4
Casove rozpeti 20.10.2013 - dosud (celkem 56 mesicu, projekt pokracuje, stav cca 80% hotovo)
Grafiky z let 2000 - 2004 (celkem planovanych 58ks)
Testovaci sestava: Pentium E5700 @ 3.9 GHz
Pocet her / aplikaci: 19 (+ mnohe z nich na dve/tri urovne detailu)
Pocet nastaveni na kartu a hru: az 12 (800x600, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 - vse s noAA, noAF / 2xAA, 4xAF / 4xAA, 8xAF)
Namerenych hodnot: cca 10000
Link: Priprava http://forum.3dfx.cz/viewtopic.php?f=14&t=2974 Vysledky budou nejdriv nekdy za rok ve forme clanku u me na webu. Do te doby chci prubezne vydavat prubezne vysledky ve forme video duelu na YT.
---------------------------------------------------------------------------------------
Dost bylo minulosti, ted par slov k testu nejnovejsimu. Za tech vic nez 10 let testovani jsem nabral spoustu zkusenosti a samozrejme moje moznosti a schopnosti jsou mnohem dal nez tenkrat. To znamena, ze test 5 bude obsahovat to nejlepsi, co jsem v soucasne dobe schopen zrealizovat, a troufam si rict, ze to nebude daleko od toho nejlepsiho, co je dnes na internetu k nalezeni co se metodiky pro testovani GPU tyce.
Zaroven jsem pochopil, ze nekdy "mene je vice" a delat testy az tak monstrozni jako treba c.3 se muze vymstit. Tady konkretne to vsechno trvalo tak strasne dlouho, ze metodika mezitim silne zastarala... Ted uz navrhuju metodiku s durazem na kvalitu misto kvantity a se snahou omezit casovou narocnost na prijatelnou uroven.
Co se teda vlastne bude merit a za jakych podminek... K nejdulezitejsim castem jiste patri testovaci sestava. Tentokrat jsem vsadil na HW relativne stary, ale zato dobre provereny a splnujici moje podminky - to jest podpora 2-way SLI/CF 16+16 a podpora 3-way SLI/CF 16+8+8. Pouziju teda platformu SB-E s deskou Asus P9X79 Deluxe. Uvazoval jsem i nad necim novejsim, ale ono vlastne nic moc lepsiho v HEDT neni. Haswell-E by lepsi byl, ale ne o moc (lepsi IPC vs nizsi takt). Modernejsi platformy jako X299 a X399 jsou z pohledu herniho vykonu dost podobne, navic cenove mimo pro tyhle ucely.
Finalni testovaci sestava vypada takto:
Xeon E5-1650 @ 4,8 GHz pri 1,4V, vypnute HT (SilentiumPC Navis PRO 240)
Asus P9X79 Deluxe
4x4 GB DDR3 1600 CL9-9-9-24-1T
Toshiba 3 TB HDD (7200 rpm) - instalace her
Kingston HyperX Savage 120 GB - system
Corsair RM1000i
Fractal Design Define S (4x 140mm, 2x 120mm na AIO)
Windows 7 64 SP1
Acer XF270HU (2560x1440)
Takhle nejak to vypada uvnitr bedny. Na cable management si moc nehraju, vliv na funkci je minimalni Za povsimnuti stoji ty dve podpery pod grafiky (dodelavane, original to neni), tady zrovna se neuplatni, ale na delsi karty ano a zabrani prohybani.
Jinak tady na fotce je docela exoticka GPU konfugurace - nahore Radeon X1900 CrossFire Edition (HIS IceQ3) a dole Radeon X1900 XTX (reference Sapphire). Dneska tohle sehnat a rozchodit neni zadna sranda (je k tomu potreba externi CF propojka, ktera je snad jeste vzacnejsi nez samotna CF Master karta).
Seznamy karet k otestovani
Vzhledem k vyse uvedenym problemum s poskladanim modernejsi sestavy to vypada, ze tahle masina bude nekolikageneracni Zatim je vice mene dana prvni cast testu, ktera bude koncit u R600 a G80. Krome dedikovanych grafik v nasledujici tabulce zvazuju otestovani i nekterych IGP. Z domacich zasob by se dal pouzit Athlon 5350 (socket AM1) a pak APU Llano v plne verzi (A8-3850) i osekane (A4-3420).
2004 - 2007
Dalsi pokracovani uz taky mam celkem promyslene, ikdyz zmeny jiste budou - treba tam nejak musim zakomponovat Radeon HD 4770. Tady by patrne taky neuskodilo prihodit integrovanou grafiku - sedlo by treba Kaveri A10-7800. Mozna i neco novejsiho, to je ale zatim daleko.
2006 - 2010
Casem bych chtel jeste projet dukladne DX11 karty. Konec asi u Keplera a R9 200 serie. Ale to opravdu jen vyhledove do vzdalenejsi budoucnosti.
Metodika testovani
Seznam her a SW pro prvni cast (2004 - 2007)
3DMark 03, 05, 06
Doom 3
Far Cry
Far Fry 2
Half-Life 2 EP2
NFS Most Wanted
Bioshock
Call of Duty 4, 5
Crysis
ETQW
Serious Sam 2
FEAR
Mirror's Edge
Rozliseni a nastaveni pro prvni cast (2004 - 2007)
1024x768 16xHQAF, noAA
1024x768 16xHQAF, 4xMSAA
1280x1024 16xHQAF, noAA
1280x1024 16xHQAF, 4xMSAA
1280x1024 16xHQAF, 8xMSAA
1280x1024 16xHQAF, 4xMSAA + TRAA
1920x1080 16xHQAF, noAA
1920x1080 16xHQAF, 4xMSAA
1920x1080 16xHQAF, 8xMSAA
1920x1080 16xHQAF, 4xMSAA + TRAA
2560x1440 16xHQAF, noAA
2560x1440 16xHQAF, noAA
Samozrejme nebudu testovat vsechno vsude, napriklad u nekterych her nefunguje zadna forma AA. Jinde zas nejde TRAA (nebo nema smysl, protoze tam nejsou transparentni textury), atd. Za dalsi - pokud karta v danem nastaveni neda aspon 15 fps avg, automaticky ji nemerim. Vyznamne to usetri cas a zadna dulezita informace se neztrati... stejnak by to nikdo pod 15 fps nehral.
Merene veliciny
Napred musim vypichnout par veci, ktere jsou bohuzel nad moje sily:
Mereni frametimes pomoci FCAT
Mereni spotreby grafik separatne od zbytku PC (jako delaji treba na TPU, Tom's HW, atd)
Vsechno ostatni by melo jit zvladnout, takze ted ten veselejsi seznam:
Odhadem 80% her merit pres fraps, zbytek jsou timedema
V tech 80% bude samozrejmosti analyza frametimes - prubehy frametimes + prubehy fps
Mereni spotreby cele sestavy (zasuvkovy wattmetr)
Mereni spotreby primo ve zdroji na vnitrni strane (RM1000i reportuje do OS spotrebu)
Mereni vytizeni GPU, VRAM, CPU, RAM, teploty... v podstate vsechno, co dokaze monitorovat MSI Afterburner.
To vsechno loguju do souboru a dokazu z toho pak vygenerovat grafy presne prislusici konkretni hre / karte / nastaveni
Jednorazove mereni hlucnosti idle / load (bez logovani)
Jednorazove mereni teplot idle / load (bez logovani) v definovane scene (napr. 10 minut v Crysis a pak 10 minut v desktopu)
Nahravani nekterych merenych scen pomoci vedlejsiho PC a zachytavaci karty (bez ovlivneni benchmarkovaneho HW) v 1080p / 60 fps - mel by byt na vlastni oci videt treba microstuttering u AFR multiGPU
Da se rict, ze to vlastne bude (co do detailnosti) hodne podobne testum webwalkera na gpureport.cz, ktere povazuju za spicku v oboru.
Zpracovani vysledku a jejich prezentace
Ackoliv tentokrat uz od zacatku chci zachovat pomerne vysoke tempo testovani, nejaky cas to presto zabere. Proto pocitam s prubeznym vydavanim vysledku ve forme video duelu na youtube. Jak to bude fungovat? No, vlastne jsem se opet inspiroval u webwalkera, ktery vychytal porovnavaci videa dvou GPU skoro k dokonalosti. Tenhle koncept jsem si trochu poupravil podle svych predstav a vysledkem budou prave ty zminene GPU duely, kde v jednom videu pocitam budou namerene sceny z 3-4 her a asi i nejake shrnujici grafy. Zatim to jeste nemam uplne dodelane, takze nejakou dobu potrva, nez zacnu sazet videa.
Az domerim komplet cast, pak pocitam s vydanim clanku u sebe na hw-museum. Clanek bude v anglictine (jinak to ani nejde), ale stylem malo textu, par fotek, hodne grafu. Driv byl vzdycky problem vyrobit grafy a nacpat do nich dostatek informaci v nejake koukatelne forme. Kazdopadne doba excelu uz je pryc a i na tohle mam pripravene nastroje, ktere mi umozni stvorit interaktivni grafy v prakticky neomezenem poctu a se spoustou doplnujicich informaci aniz by utrpela citelnost.