NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Grafické karty s libovolným GPU firmy nVidia (např. Riva, GeForce).

Moderátoři: Walker1134, Wilik

Odpovědět
Sheppix
Začátečník
Začátečník
Registrován: 29. dub 2006
Bydliště: Beroun, Praha

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od Sheppix »

Jel si to s RT nebo bez? Je jasný, že s RT bude mít DLSS navrch. HUB v recenzích při srovnávání výkonu nezahrnutí RT.
Eddward
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 16. pro 2009
Bydliště: SVK - Košice

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od Eddward »

Ano s RT. Da sa ist DLSS bez RT ? Nie som si teraz isty.
Ani som si nevsimol ze to testovali bez RT.
Ale o com sa potom bavime ?
DLSS je tu predsa len na to aby kompenzovalo vysoke poziadavky RT.
K comu by si niekto dobrovolne zapinal DLSS ked nepouziva RT. Nieco tu nesedi.
Intel Core i7 8700K @ 4.8Ghz + Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 3200Mhz CL15 Corsair | MSI Z370 GAMING PRO CARBON | MSI GeForce RTX 2080 GAMING X TRIO 2.1/15.5Ghz
Crucial MX500 2TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB NVMe | Seasonic Prime Ti Ultra 750W | W11 x64 Pro | Fractal Define R4 Black + 3x NF-A14 | DELL U2515H 1440p

Phone: Samsung Galaxy S22 Ultra 5G
Time Spy: 11 610
Sheppix
Začátečník
Začátečník
Registrován: 29. dub 2006
Bydliště: Beroun, Praha

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od Sheppix »

Ano, mělo by to jít i bez RT, když porovnávají 4k default vs 4K DLSS upscale vs 4k 0.7 scalling, a to i na Radeonu.
Tam kde testují i Radeon, tak nepoužívají RT.
Ano, DLSS je tu kvůli RT. Jenomže někteří (nejmenuji) říkají, že DLSS je nahovno, protože sharpening vypadá líp v souvislosti s porovnáním 4k DLSS upscale vs 4k 0.7 scalling. Což je blbost, protože k tomu DLSS prvoplánově neslouží.
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

NVIDIA oficiálně uvedla DLSS 2.0 (Nejedná se o původně oznámený DLSS 2X "quality" mód)
DLSS 2.0 Features :
  • Superior Image Quality - DLSS 2.0 offers native resolution image quality using half the pixels. It employs new temporal accumulation techniques for sharper image details and improved stability from frame to frame.
  • Customizable Options - DLSS 2.0 offers users 3 image quality modes (Quality, Balanced, Performance) that control render resolution, with Performance mode now enabling up to a 4X super resolution.
  • Great Scaling Across All RTX GPUs and Resolutions - a new, faster AI model more efficiently uses Tensor Cores to execute 2X faster than the original, improving frame rates and removing restrictions on supported GPUs, settings, and resolutions.
  • One Network for All Games - While the original DLSS required per-game training, DLSS 2.0 offers a generalized AI network that removes the need to train for each specific game. This means faster game integrations and more DLSS titles.
AnandTech - NVIDIA Intros DLSS 2.0: Ditches Per-Game Training, Adds Motion Vectors for Better Quality

Tohle už vypadá použitelněji než prvotní verze

Současně s uvedením mají tento týden vyjít updaty pro Control a MechWarrior 5 s implementací DLSS 2.0, v titulech Deliver Us the Moon a Wolfenstein: Youngblood je DLSS 2.0 už implementováno.
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od Hladis »

V cestine: Nvidia uvádí DLSS 2.0: nová verze AI upscalingu je temporální a nese mnohá vylepšení
https://www.cnews.cz/nvidia-dlss-2-0-uv ... iltrovani/
Obrázek
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od Hladis »

Digital Foundry: Control vs DLSS 2.0: Can 540p Match 1080p Image Quality? Full Ray Tracing On RTX 2060?
https://www.youtube.com/watch?v=YWIKzRh ... L&index=82
Obrázek
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Pokud by to takhle vpadalo na launchday, bylo by to jiný kafe. Teď už je to dobrá technologie, na launchi to byl humus kterej byl překonanej i blbym sharpen filtrem od AMD, a většina BFU so to tak navždy bude pamatovat. Teď už to chodí dobře a často si to díky snaze zvedat kontakt "zvýrazní" některé detaily více jak native 4K, což je přestřel ale nechme to protože to vypadá dobře. Podstatný ale je jak dobře se tomu daří bez ohledu na rozlišení, jak si to i z šíleně malýho rozlišení dokáže domyset dobrej finální detail, tohle je konečně AI upscaling.
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od Ache »

Schválně jsem to zkusil. Protože původní DLSS byl v Control docela kompromis (a to ne mluvím už vůbec i zablurovaným Metru - to by také mohlo patch na 2.0 dostat). Jako vypadá to relativně dobře, hlavně samotné vyhlazování hran funguje ještě lépe než v TAA - pohyb je fakt bez artefaktů typických pro TAA.

Zde jsou screeny (png) z nativního FHD a Q a P režimu, grafika RTX 2070 Gainward (non OC 175W verze):
FHD: https://abload.de/img/control_dx12_2020_04_foj93.png
720p: https://abload.de/img/control_dx12_2020_04_dujxe.png
540p: https://abload.de/img/control_dx12_2020_04_ezku0.png

Podle mě ale zásadní změnou je to přidané doostřování, díky kterému více vyniknou drobné detaily a působí to možná i lépe než nativko (minimálně režim 720p). Nevýhodou samotného Controlu je, že má velice agresivní texture LOD - je to například krásně vidět na té zelené knize v levo na stole. v 720 a 540p má to logo nižší rozlišení. Ve FHD je načten o stupeň vyšší LOD. Každopádně boost fps je brutální! Díky pozitivnímu vlivu na kvalitu obrazu (zlepšení transparentních textur) nevidím ani důvod DLSS vypínat.

Ještě pro srovnání (kvůli výkonu na fixní frekvenci) obyčejného 720p renderu s 720p DLSS 2.0:
je vidět, že výpočet DLSS není ani zdaleka bezeztrátový a nějaký výkon si ukousne, ale boost kvality a prokreslení obrazu je výrazný:

720p: https://abload.de/img/control_dx12_2020_04_skka0.png
720p DLSS: https://abload.de/img/control_dx12_2020_04_omjko.png
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
stylar
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 06. říj 2014
Bydliště: Bučovice

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od stylar »

Hlavně mi to přijde parádní pro vyšší rozlišení jako je 4k, co jsem zkoušel tak i upscale z 1080p pomocí DLSS na 4k vypadá ostřeji jak nativní 4k, jo jako jde to poznat hlavně na některých hranách objektů, které víc vyniknou právě kvůli implementaci sharpen filtru do DLSS, což nijak nevadí.

Ohledně toho texture LODu to vypadá, že hra má nějaký bug, ze začátku jsem ani nehrál v DX12 kvůli tomu, že se mi to občas buglo a přestalo načítat textury (zůstávaly komplet low res), teď to vypadá OK, ale když měním kvalitu DLSS nebo ho vypínám tak občas některé objekty dál zůstanou s low res texturou, ale stačí dát ESC a počkat a naskočí to v plné kvalitě i tak má hra strašně pomalej texture streaming jako většina DX12 her a to mám pro ni lepší podmínky jako je SSD...

V Metro Exodus bych moc bral DLSS 2.0, když jsem ho ještě nedohrál, ale našel jsem tohle info:
Metro Exodus devs on DLSS 2.0: "We may implement it in the future, but for now, no. There are some systems that we would have to rework in order to support the new priorities of the updated DLSS."
sice staré DLSS tam vypadá docela dobře, ale nepoužívám ho, protože konkrétně v téhle hře nefunguje korektně s HDR a redukuje peak brightness
DISPLAY: LG OLED48CX 3840x2160@120Hz 4:4:4 HDR 10bit GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24GB GDDR6X CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz@4,7GHz boost CPU COOLER: ARCTIC Liquid Freezer II 420 MB: MSI X470 GAMING PLUS - BIOS 7B79vAM1 - ComboAm4v2PI 1.2.0.A. RAM: Corsair Vengeance RGB RT 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz@CL22 STORAGE: Samsung 970 EVO 1TB@PCIe x4 3.0 (OS), Samsung 980 1TB@PCIe x4 2.0, Crucial MX500 1TB@SATA, Crucial BX500 480GB@SATA, HDD Seagate BarraCuda - 4TB (ST4000DM004) PSU: Corsair RMx Series RM850x (v.2021) - 850W CASE: Corsair iCUE 7000X RGB Black (5x Noctua NF-A14 PWM) KEYBOARD: SilentiumPC Gear GK550 Omnis Kailh Brown RGB MOUSE: Glorious Model D Wireless (+Grip Tape) SPEAKERS: Edifier R1280T (42Watt RMS) OS: Microsoft Windows 11 Pro CZ 64-bit v22H2
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od DOC_ZENITH »

No tohle je otázka, ono totiž stav" hrana je výraznější než native 4K" znamená že to v tu chvíli nevypadá tak jak má. To je stinná stránka AI aupscalingu, kterej se snaží doplňovat objekty podle toho jak je odhaduje že tam budou, co když ale záměr tvůrce nebyl tak výrazná hrana, nebyl póry jak zauhrovaný puberťačky a řasy jak kartáče? To se pak AI těžko vysvětluje heh, proto taky ten training game by game a žádné globální nasazení.

Co se hodně hodí je to že maže transaprentní artefakty, což je ale pouze důsledek absence TRAA a textur bez aplha blendingu, což je problém se kterym se bojuje od Voodoo1 (přílišnej alpha blending může bugovat enormě zatěžuje TMU, bez alpha blendingu maj ale zas transparence allias) a stále žádné řešení, raději bych preferoval funkční TRAA no.
michal3d
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 25. úno 2007

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od michal3d »

Klobúk dole pred DLSS 2.0 v Death Stranding. Najlepšia kvalita obrazu je s DLSS a ešte naviac s výrazným navýšením FPS. Tak toto sa naozaj podarilo. :thumbsup:

https://youtu.be/ggnvhFSrPGE?t=955
MB: ASUS P9X79 CPU: Intel i7-4820K + Noctua NH-U12P RAM: 48 GB DDR3 1333 MHz GPU: EVGA GeForce RTX 2070 XC GAMING SSD: Intel 730 240 GB, Crucial MX300 1 TB
PSU: Seasonic X-560 SOUND: ASUS Xonar Essence ST + Xonar H6 + beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ω + Creative 6.1 6700 CASE: Cooler Master Silencio 650 LCD: HP Z32 4K
KEYBOARD: CM Storm Quickfire XT MOUSE: Logitech G502 HERO + G240 GAMING: Logitech G29, Xbox Elite Controller, Saitek X56 Rhino H.O.T.A.S. OS: Windows 10 Pro 64-bit
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od Ache »

Vyhlazování transparentních textur je dokonalé (jak to umí lépe vyhladit vlasy už to ukázalo v Control) . DLSS 2.0 se fakt povedlo - je to první metoda anti-aliasingu, která výkon zvyšuje. :) I když má někdo nabušenou grafiku, co danou hru dává s prstem v nose, je lepší hrát s DLSS - lepší obraz i výkon.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
CageJ
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 31. bře 2011
Bydliště: Praha, Prešov
Kontaktovat uživatele:

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od CageJ »

AMD RYZEN 2700X 4.2GHz@watercooled, 32GB DDR4 2,8GHz, AsRock B450 GAMING K4, RIOTORO GOLD 650W; ASUS DUAL RTX 2060; CoolerMaster ML500; AMD RYZEN 3600X, NOCTUA NH-D15, ASUS STRIX B450-F GAMING, SuperFlower GK550, 32GB CL14 G.SKILL 3200, FRACTAL DESIGN XL R4, ASUS STRIX RTX 3080 OC; APPLE MacBook AIR M1 iPhone 12 Pro 128GB
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od Ache »

Na wcfftechu je porovnávačka přímo s AMD fidelity FX (přináší nárůst výkonu jako DLSS - Quality mode - render také v cca 75% rozlišení)... No s následující generací grafik to bude mít AMD dost těžký, pokud nepřijde s nějakou alternativou k DLSS. Fidelity FX jen upscaluje obraz a mírně doostřuje. To se s DLSS, které obraz má dokonce lepší než nativ, nemůže ani měřit. :shock:

Jeden screen řekne víc, než dost:
https://wccftech.com/wp-content/uploads ... scaled.jpg
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od DOC_ZENITH »

AMD bude muset přijít s vlastní alternativnou, jinak jsou v ****. Problém je že jejich současné karty nemaj žádné tensory "navíc" co by se při tradičnim renderu flákaly a jde je použít na tohle. Jaklejkoliv AI upscaling algoritmus by bral výkon ze shaderů. Jejich upsacling neni nic o čem by stálo za to mluvit, je to obyč sharpen filter kterej tu byl už dekády jen ho přejmenovali a dali rovnou do driverů.

Od další generace už jejich karty budou mít tensory a musej launchovat už s funkční obdobou DLSS, jinak by musely bejt min o 1/3 rychlejší aby mohly ject vyžší native, což neni reálné. Problém zde je že NV od příští generace hodlá RT a tensory nacpat přes všechny segmenty a RDNA2 jej má (pokud se nic nezměnilo) mít jen u toho největšího čipu. A neúspěch v mainstreamu by pro ně byl naprosto kritickej, to je vždy drželo nad propastí.
Naposledy upravil(a) DOC_ZENITH dne stř 15. črc 2020, 11:36, celkem upraveno 1 x.
ArgCZ
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 16. črc 2010

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od ArgCZ »

vyšlo to vůbec už v nějaký hře rovnou na launch? Death Stranding je taky už věc 8 měsíců stará. Jde o to jestli jsou to schopný to nabídnout na launch hry i mimo pár titulů na kterých se budou spolupodílet. Jakmile to bude masovka tak má AMD velkej problém, ale pokud zas vyjdou tři AAA tituly ročně a do dalších 10ti to dodaj s několikaměsíčním zpožděním tak to nebude zas tak horký.
PS5, LG OLED65BX, Samsung HW-Q700A + SWA-9500S = 5.1.4 Dolby Atmos, DTS:X
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Nuo taky je to něco co stojí křemík a kupci Turingů si to těžce zaplatili, neni to "free featurka navíc" heh. Od verze 3.0 už to má bejt více univerzální a nebude se muset vše zdlouhavě optimalizovat pro konkrétní hry, alespoň takovej je plán.
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od Ache »

ArgCZ píše:vyšlo to vůbec už v nějaký hře rovnou na launch? Death Stranding je taky už věc 8 měsíců stará.
Co? PC verze to vyšlo snad teď ne? To že to na 30fps páčkovačích vyšlo před osmi měsíci je v oblasti PC irelevantní - teď si to konečně můžeme zahrát na normálních 60...100+ fps. Jinak DLSS mají mít další tituly, na tom samém engine třeba i Horizon Dawn... Unreal engine už to také přímo integroval.

Neexistuje v podstatě důvod to nepodporovat. Kvalita obrazu lepší než při obyčejném vyhlazování TAA... Dokonce bych řekl, že transparentní textury svým chováním už jsou na úrovni TRSSAA. Nevidím pak jediný důvod, proč bych tu hru měl hrát v horším nativku, když AI dopočítaný obraz je lepší. V Death Stranding bych na své kartě DLSS také nepoužíval kvůli výkonu, ale kvalitě obrazu. (hrát to asi nebudu, simulátor future DPDčáka mě nějak neláká)

Konečně tu po dlouhé době je vyhlazování hran, které je sice post-process, ale výsledek je na téměř úrovni toho, co jsme kdysi dosahovali s náročným TRSSAA - hlavně v pohybu. Že to je berlička na slabý výkon u her s RT je jedna věc (ve FHD by se jinak dalo hrát jen na 2080Ti), ale kvalita obrazu lepší než nativ je druhý příjemný bonus.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
ArgCZ
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 16. črc 2010

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od ArgCZ »

prosimtě za
1, Ache není měřítko co je normální nebo není :D
2, pokud nevidíš spojitost mezi tím že launchovala hra 11/2019 a tím že byla vybrána pro DLSS 2.0 tak ok, v pohodě, pokračujte, evidentně jsi předvědčen že to je jen položka kterou je potřeba přidat do rozbalovacího menu a funguje
PS5, LG OLED65BX, Samsung HW-Q700A + SWA-9500S = 5.1.4 Dolby Atmos, DTS:X
michal3d
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 25. úno 2007

Re: NVIDIA DLSS - info a vše okolo

Příspěvek od michal3d »

A nenapadlo ta napr ze ten rozdiel medzi PS4 release a PC release moze byt dany dobou potrebnou na portovanie toho enginu na PC? A podla vysledku je zjavne, ze s portom si dali poriadnu pracu. A nebude asi tiez nahoda, ze v tom istom case spolu s DS vychadza aj Horizon.
Plus moze hrat rolu este aj nejaka casova exkluzivita pre PS. Takze moc nechapem, preco mas taku potrebu sa just vyjadrovat k technologii ktora je cisto PC zalezitost, ked ta PC evidentne vobec nezaujima. Ja tiez hram aj na PS4, nedavno napr TLOU2 a nemam s tou platformou problem, rad si tam zahram hry, ktore si na PC nezahram a obe platformy maju svoje vyhody/nevyhody. Ale jasne, ze co sa da si radsej zahram na PC, v lepsej kvalite a vyssich FPS, ale neleziem s tym do for o PS4 a nejdem im vysvetlovat, jak maju hrat na PC, lebo to je jedina cesta, tak ako to ty pravidelne robis s obhajobou konzol vo vlaknach o PC a vysvetlujes nam, preco su konzole uzasne a PC na houby. Lebo neuveris, ale uz je to naozaj ohrane. :wink:
MB: ASUS P9X79 CPU: Intel i7-4820K + Noctua NH-U12P RAM: 48 GB DDR3 1333 MHz GPU: EVGA GeForce RTX 2070 XC GAMING SSD: Intel 730 240 GB, Crucial MX300 1 TB
PSU: Seasonic X-560 SOUND: ASUS Xonar Essence ST + Xonar H6 + beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ω + Creative 6.1 6700 CASE: Cooler Master Silencio 650 LCD: HP Z32 4K
KEYBOARD: CM Storm Quickfire XT MOUSE: Logitech G502 HERO + G240 GAMING: Logitech G29, Xbox Elite Controller, Saitek X56 Rhino H.O.T.A.S. OS: Windows 10 Pro 64-bit
Odpovědět

Zpět na „NVIDIA grafické karty“